SME
reklama

Prvá jazda: Mazda CX-3 dokáže prirásť k zadku

Novinku postavili pre vychutnávanie jazdy a pohodlie za volantom. Spomedzi konkurentov jazdí najlepšie, ale podľa našich meraní je najmenšia.

Karosérii Mazda CX-3 tmavá farba pasuje.Karosérii Mazda CX-3 tmavá farba pasuje. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Mazda CX-3 svietila v barcelonských kolónach áut ako tunajšie architektonické skvosty Gaudiho medzi klasickými budovami. Mazda CX-3 a domy Gaudího majú spoločné japonské korene a inšpiráciu v prírodných tvaroch.

Dizajnový jazyk automobilky Kodo čerpá inšpiráciu v prírode a CX-3 je toho dôkazom. Novinka vyzerá naživo veľmi prirodzene a nevtieravo, akoby to ani nebola technika. Ide o presný opak technického nemeckého dizajnu.

Napohľad bude každému jasné, že CX-3 neláka na vnútorný priestor ani obrovský kufor. Z pohľadu emócií je CX-3 vrcholom Kodo dizajnu, akurát predný spojler má na crossover veľmi nízku a ostrú hranu. V ľahkom teréne sme s ním stihli šuchnúť o zem.

Jazdec a auto majú byť jedno

Mazda po páde predajov v začiatkoch automobilovej krízy prišla s novinkami a vlani stúpla medziročne o 16 percent.

Aj novú CX-3 postavila len pre komerčný úspech a kalkuláciu, že Európa v roku 2017 zhltne 810.000 áut tejto kategórie.

Po prvých jazdách s predprodukčnými autami v Barcelone oceňujeme filozofiu stavby auta. CX-3 má byť ukážkou dávnej japonskej filozofie Jimba Ittai, ktorá učí, že jazdec a kôň majú byť ako jedno telo. Toto presne pocíti šofér, keď ho obopne sedadlo a v podstate celý kokpit.

Práve na materiáloch palubnej dosky a vypracovaní detailov vidieť, ako je Mazda CX-3 vzdialená od predstáv o ľudovom užitočnom autíčku s vyšším podvozkom. Bez bližšieho vysvetlenia dizajnérov na našom osobnom stretnutí nám bolo jasné, že krivky z karosérie prešli dovnútra.

Najpríťažlivejšou časťou auta je kokpit šoféra.

Priestorom neohúri

Línie interiéru nenarušili klasický kokpit a obopli posádku. Z praktického hľadiska má šofér dobrý výhľad a môže nerušene sledovať cestu pri odbočovaní v uliciach mesta.

Na podvozku, ktorý vychádza z Mazdy 2, však nevzniklo viac miesta než ponúka konkurenčný Opel Mokka. Podľa našich meraní je Mazda na tom horšie v batožinovom priestore aj na zadných sedadlách.

Novú CX-3 nastavili na dnešný štýl individuálnej prepravy s požiadavkou na dobrú manévrovateľnosť a tú má Mazda v rodnom liste. Stačí potočiť raz volantom a chytíte chuť šoférovať, nie zabávať sa s multimediálnym systémom.

Automobilka je na sedempalcový displej hrdá. Mala by to byť viac-menej hračka pre spolujazdca, lebo cez Mazdu CX-3 môžete ísť na sociálne siete, vyhľadávať reštaurácie, doslova zdieľať auto vo vašom „cloude“ alebo využívať všetky danosti navigácie.

Pre toto auto radšej len ľahučký terén. Spojler je veľmi nízko.

Pozerajte radšej na cestu

Displej vyzerá na prístrojovke ako päsť na oku a našťastie je kokpit šoféra urobený v duchu spojenia: oči na ceste - myseľ v premávke – ruky na volante. Teda pri dobrom výhľade sledujete údaje periférne na head-up displeji, sústredíte sa na jazdu a všetko podstatné ovládate z volantu.

Dokonca pri spojení automatickej šesťstupňovej prevodovky a nového diesela 1,5 SKYACTIVE-D môžete radiť priamo na volante. Na naše potešenie manuálny režim radenia je manuálny a prevodovka sama nepreradí ani na maximálnych otáčkach. To poteší pri hrabaní sa v snehu.

Nevedno ako bude pohon všetkých kolies AWD fungovať na snehu, ale so základným prekrížením náprav v ľahučkom teréne si poradil. Cítiť, že jeho prioritou je predný pohon a úspora paliva. Konštruktéri si dali za cieľ „odpájaním“ zadnej nápravy ušetriť palivo.

Ako hmlovka slúži malá LED a šošovka.

Prioritou pohonu je spotreba

Elektronika vie, že tlačíte na plyn a zatáčate na zlom povrchu, ale zasiahne iba vtedy, ak predná náprava stratí trakciu alebo dôjde k aktivácii ESP. Prínos tohto riešenia cítiť na spotrebe, lebo s testovanou verziou 2,0 SKYACTIVE-G sme po barcelonských hlavných ťahoch jazdili s prehľadom pod sedem litrov.

Benzínový dvojliter je v malom aute fantastický. Vyslovene nechá šoféra užiť si výkon 150 koní a poctivú atmosféru. Vývojári namiesto downsizeingu použili objem a netradične vysoký kompresný pomer 14:1. To nový diesel 1,5D s výkonom 105 koní má kompresný pomer 14.8:1.

Diesel je síce nový, ale nezaujal tak ako benzínový dvojliter, ktorý nadviazal na šoférsku atmosféru kokpitu. Toto auto nebolo zrodené pre racio, ale pre užívanie si. Šéf konštrukcie motorov nám povedal, že pri benzínovom motore nemá ísť o to, ako hlboko stlačíte plynový pedál, ale ako rýchlo motor zareaguje.

Tento má bleskovú odozvu. Pri rýchlosti 130 km/h sú otáčky na úrovni 3000 a motor ochotný ťahať.

Vysunutý nárazník prekáža pri nakladaní kufra. Chráni vraj evidenčné číslo.

V kombinácii so skrátenými dráhami radenia manuálnej prevodovky predstavuje 2,0 SKYACTIV-G ideálnu kombináciu. Chápeme, že diesel s dvomi okruhmi pre EGR ventil má množstvo zaujímavých technický riešení, no nezaujal tak, ako benzínový agregát.

Na trhu asi nenájdete auto s tak zaoblenými rohmi karosérie vzadu ako má Mazda CX-3. Ani s tak vysunutou spodnou časťou zadného nárazníka. Keď sme namietali, že to zbytočne predlžuje vzdialenosť do kufra a pri nakladaní sa treba veľmi predkláňať, dostali sme vysvetlenie: nárazník chráni nad ním namontované evidenčné číslo, aby sa nestratilo pri malých mestských ťukancoch.

Ako prevencia pred mestskou nehodou má slúžiť Smart City Brake Support, ktorý aktívne brzdí pri nepozornosti šoféra a pri rýchlostiach od 4 do 30 km/h. Pri prvom oboznámení nám udrelo do očí malé hmlové svetlo z LED a šošovkou. Mimochodom výbavou nabitá Mazda CX-3 môže mať tiež hlavne FULL LED svetlá.

Zobrazenie križovatiek je veľmi prehľadné a pochopiteľné krátkym pohľadom.
Vzhľadom k veľkosti auta sú zrkadlá rozmerné a „vmestia“ sa tam aj cyklisti.

Krátke spomalené video (bez zvuku) ukazuje prácu pohonu všetkých kolies pri krížení náprav.

Z testovacieho zápisník

značka

Mazda

model

CX-3 AWD

motorizácia

SKYACTIV-G 2,0

objem (cm 3)/ počet valcov

1998/4

výkon (kW (k))

110 (150) pri 6000 ot./min.

krútiaci moment (Nm)

204 pri 2800 ot./min.

dojmy z motora

atmosférický dvojliter pracuje vynikajúco, má dobrú reakciu aj ťah v nízkych otáčkach, výborný zvuk a nádhernú špičku výkonu vo vysokých otáčkach, dobre mu sedí stály prevod manuálnej prevodovky, v meste dokáže reagovať a ľahko zrýchľovať pri 1700 otáčkach, spotrebou vie rozhodne konkurovať prepĺňaným motorom s rovnakým výkonom, dokonca odspodu ide tak, akoby mal turbo, Mazda CX3 2,0 vie jazdiť úsporne pod sedem litrov benzínu

reakcia na plyn/štart stop

pri benzínovom motore 2,0 SKYACTIV-G brilantná rekcia na plynový pedál so systémom i-ElOOP štartuje motor v zápche veľmi pohotovo

pohotovostná hmotnosť (kg)

1310

prevodovka/ počet stupňov

manuálna / 6 stupňová

kvalita radenia

veľmi presné a mechanicky tvrdé radenie s dráhou 45 mm, benzínový dvojliter má pri 130 km/h približne 3000 otáčok za minútu

typ pohonu

pohon všetkých kolies berie pri rozdeľovaní výkonu na jednotlivé nápravy do úvahy činnosť šoféra (natočenie volantu, snímače pedálov), momentálnu stabilitu vozidla vrátane preťaženia a pochopiteľne trakciu, cítiť však, že spotreba je priorita a pokiaľ sa s autom nič extrémne nedeje, systém preferuje predný pohon

rozmer a typ pneumatík

podľa prvých kilometrov jazdy a krátkej skúške na štrkovej ceste nie je podvozok najmäkší, preto považujeme pneumatiky Bridgestone 215/60 R16 za primerané obutie a nižší profil s väčšími diskami neodporúčame

riadenie a vedenie stopy

riadenie menej priame ako v Mazde 2, je to úmysel konštruktérov – škoda, lebo podvozok by mal na to voviesť auto do zákruty na menšie natočenie volantu razantnejšie

odhlučnenie podvozka

na asfalte veľmi tiché aj na dilatačných medzerách mostov, tento crossover s pohonom všetkých kolies by však mohol mať lepšie odhlučnenie na skalnatej nerovnej ceste

komfort podvozka

výborne nastavené na asfaltové cesty, na väčších nerovnostiach pri vyššom zdvihu tlmiča sa podvozok javí ako tvrdý

asistenčné systémy

vyskúšali sme balík systémov i-ACTIVSENSE s kompletnou ponukou systémov vrátane predkolíznej brzdy a aktívneho tempomatu, práve aktívny tempomat nepracuje zle, ale v krátkej budúcnosti sa možno dočkáme manuálneho vypínania funkcie adaptívneho riadenia, aby si mohol vodič zvoliť medzi adaptívnym a normálnym tempomatom

výhľad od vodiča

výborný výhľad vodiča šikmo dopredu, slušná orientácia v spätných zrkadlách, pri cúvaní sa zíde parkovacia kamera

posed za volantom

excelentný posed za volantom, cítiť, že pre konštruktérov bola priorita na vzájomnej polohe pedálov, volantu a sedadla

ovládacie prvky a navigácia

dobre navrhnuté ovládacie prvky na volante, logický ovládač palubného systému a navigácie,

grafika displejov

displej by mohol mať o niečo vyšší kontrast na slnku, príjemná grafika, najmä veľmi dobré a prepracované zobrazovanie navigácie, aby sa vodič krátkym pohľadom zorientoval

nastupovanie

dopredu príjemné nastupovanie, prah nie je vysoký ani zbytočne masívny, vzhľadom na priestor a krátke dvere veľmi pohodlné nastupovanie dozadu

úžitková hodnota a bat. priestor

dvojité dno kufra, vysoká nakladacia hrana a masívny nárazník, tvrdé deliace dno s praktickou manipuláciou, operadlá sklápateľné do jednej roviny s vyššou polohou dna batožinového priestoru

zameranie vozidla

dochádzanie do práce, využitie na cestách s nerovným povrchom, len občasne ľahký terén, pre ľudí čo si vychutnávajú jazdenie, rozhodne to nebude všeľudový crossover so zameraním na úžitok, viac pre tých, čo si chcú autom urobiť dobre

celkový dojem

nová Mazda CX-3 je auto orientované na vodiča a jeho pocity z jazdy, nevídaným spôsobom dáva vyniknúť benzínovému motoru

Porovnanie rozmerov Mazdy CX-3 s konkurenciou

vozidlo

Mazda CX-3

Mitsubishi ASX

Opel Mokka

rázvor náprav (mm)

2570

2670

2555

celková dĺžka karosérie (mm)

4275

4295

4280

šírka (mm)

1765

1770

1755

výška (mm)

1535

1615

1655

nakladacia hrana von (mm)

790

785

680

nakladacia hrana dnu (mm)

60-160

65

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

990

1015/1360

1005

výška kufra po roletu (mm)

390

460

455

nakladací otvor výška kolmo/výška šikmo/šírka(mm)

640/720/870

760/1080

700/1450

dĺžka kufra min./max (mm)

690/1510

815/1610

700/1450

šírka v ramenách vpredu (mm)

1370

1305

1385

šírka lakte vpredu (mm)

1430

1460

1435

výška na hlavu šofér max. (mm)

1000

1005

1050

dĺžka sedáku šofér (mm)

480

505

480

šírka v ramenách vzadu (mm)

1280

1320

1280

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1375

1440

1395

výška krajné sedadlá (mm)

910

960

955

výška stredné sedadlo (mm)

875

940

925

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

430/425

475/450

450/410

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 715
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 191
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 5 289
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 630
  5. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 595
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 403
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 287
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 593
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky VII.
  3. Monika Kollarova: Mačacie "ladies"
  4. Viktor Pamula: Odkiaľ a kam ?
  5. Andrea Ostrihoňová: Sú veci, ktoré sa nechcú stratiť
  6. Michal Drotován: Ako sa štát stará o svoj majetok?
  7. Ján Valchár: Irán, Izrael, bolševici a bolševník
  8. Alexander Hričko: Dve tváre slovenskej zahraničnej politiky
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 390
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 493
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 318
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 959
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 24 356
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 19 999
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 605
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 094
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu