Nová Corsa zmenila oproti predchádzajúcej generácii najmä vonkajšie tvary a motor. V interiéri sme našli materiály a prvky, ktoré poznáme už z predchádzajúcich generácií.
Interiéru dodáva modernejší vzhľad nový multimediálny displej IntelliLink so sedempalcovou dotykovou obrazovkou.
Škoda, že výrobca dal prednosť výduchom klimatizácie a dizajnu prístrojovky pred vyšším umiestnením displeja. Podľa našich skúseností je displej nízko.
Výhľad šikmo dopredu výrazne obmedzuje dvojitý A stĺpik. Prekáža najmä ten na šoférovej strane.
Pri prudkých ľavotočivých zákrutách vodič mnohokrát nevie, ako sa nakloniť, a z ktorej strany stĺpika má do zákruty pozerať. Za volantom máte niekedy pocit. akoby ste šoférovali Fiat Punto Evo alebo minulú generáciu Corsy.
Podvozok prekvapí niekoľkokrát
Pri predstavení piatej generácia Corsy sľubovala automobilka prepracovaný podvozok. Prvé metre to potvrdili, podvozok filtroval drobné nerovnosti a odhlučnenie zodpovedá požiadavkám dneška.
Po zrýchlení tempa však prišlo prvé prekvapenie. Prepracovaný podvozok sa nakláňal a vozidlo sa hojdalo pri prejazde priečnych nerovností ako v minulosti.
Druhým prekvapením je, že napriek jeho plavnosti a citlivosti na priečne nerovnosti Corsa v zákrute dobre drží stopu. Naplno si to vodič uvedomí až pri pohľade na tachometer.
Pre Opel typickú vlastnosť odfiltrovania posádky od reálnej rýchlosti sme najviac pocítili pri ceste na horský priechod. Skutočnosť je oveľa rýchlejšia ako subjektívny pocit v aute.
Čiže podvozok je v podstate lepší a rýchlejší, len spätná väzba slabá.
Prevodovka pasuje k motoru
Kulisa prevodovky je presná, ale oproti minulosti má možno o niečo dlhšie dráhy. Podstatné je, že prevodové pomery presne napasovali na charakter motora.
Maximálne hodnoty výkonu a krútiaceho momentu dosahuje litrový trojvalec v o niečo vyšších otáčkach, ako je tomu v prípade najvýkonnejšej verzie agregátu 1,2 TSI pod kapotou Škody Fabie.
Z toho dôvodu zvolili konštruktéri o niečo kratšie prevody šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Ako nevýhoda sa môžu javiť o niečo vyššie otáčky pri diaľničnom tempe, ako výhoda lepšie zrýchlenie z pokoja na 100 km/h.
Najsilnejšou stránkou je motor
Najväčším pozitívom Corsy je jej motor s objemom jeden liter a s výkonom 85 kW. Papierovým výkonom tesne poráža Fabiu s najsilnejšou verziou agregátu 1,2 TSI.
Pohonnú jednotku Corsy treba pre plný výkon hnať do pomerne vysokých otáčok. Lenže jej ochotu citeľne reagovať na plyn cítiť už pri 2000 otáčkach.
Pri podobných výkonoch, dosiahnutých v prípade tak malých motorov, mnohých zaujme správanie motora pri vyššom zaťažení vozidla.
Zhruba 300 kg náklad vrátane vodiča a cesta hore kopcom na Čertovicu nás presvedčila, že 85 kW vydolovaných z trojvalca si s touto situáciou poradí.
Aj predbiehanie sme zvládli s dostatočnou rezervou a papierový výkon korešponduje s pocitmi šoféra.
Aby naše dojmy neboli len subjektívnym výkladom, podrobili sme Corsu presným meraniam telemetriou a porovnali s výsledkami konkurencie (tabuľka).
Zatiaľ čo pri hodnotení podvozka sa u nás miešali pozitívne dojmy s negatívnymi, v prípade motora vyslovujeme jednoznačnú spokojnosť.
Porovnanie výkonu a nameraných zrýchlení
V tabuľke sú uvedené parametre nami skúšaných motorov. Hyundai zaostáva najmä pre absenciu turba.
Opel Corsa 1,0 Turbo | Škoda Fabia 1,2 TSI | Škoda Fabia 1,2 TSI | Hyundai i20 1,2 | Hyundai i20 1,4 | |
výkon kw/pri otáčkach | 85/5000-6000 | 66/4400-5400 | 81/4600-5600 | 62/6000 | 74/6000 |
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 170/1800-4500 | 160/1400-3500 | 175/1400-4000 | 122/4000 | 134/3500 |
prevodovka | manuálna/6 | manuálna/5 | manuálna/6 | manuálna/5 | manuálna/6 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,55 | 11,79 | 10,02 | 13,63 | 12,47 (mokro) |
Pružnosť 70 – 100 km/h (na trojke) (s) | 4,6 | 5,37 | 4,53 | 6,97 | 6,23 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (na štvorke) (s) | 6,34 | 7,78 | 6,5 | 10,14 | 8,53 |
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Opel Corsa |
Verzia | 5dv. Sport |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 7990/12590/16580 |
Motor | benzínový trojvalec; objem 999 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 85(115)/5000-6000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 170/1800-4500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 10,3/10,55 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 40,96 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,6 – na treťom prevodovom stupni |
6,34 – na štvrtom prevodovom stupni | |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 2200 na šiestom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 3150 na šiestom prevodovom stupni |
Presnosť tachometra pri 50/90/130 (km/h) | 46/85/122 |
Stav tachometra (km) | 6000 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,9/6,3 výsledná spotreba v teste nepôsobí na prvý pohľad dobrým dojmom, berúc do úvahy časté využívanie potenciálu motora na sto percent, to nie je až také zlé spotreba v meste - 6,9 na diaľnici z Banskej Bystrice do Bratislavy klesla priemerná spotreba na konečnú hodnotu 6,3 l |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 505 |
Typ a rozmer pneumatík | Continental ContiEcoContact 5 195/55 r16 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1278/1680 |
Objem batožinového priestoru (l) | 285/1120 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2510/4021/1746/1481 |
Motor | motor je asi najsilnejšou stránkou tohto auta, ani 300 kg záťaže navyše oproti prázdnemu autu Corse neprekážalo; takto naložení sme zvládli predbiehanie aj počas jazdy do kopca na horskom priechode Čertovica; ochota motora ťahať od 2000 otáčok sa približne zhoduje s nástupom maximálneho krútiaceho momentu pri 1800 otáčkach; silnejší záťah však príde až s postupne narastajúcim výkonom pri 4200 otáčkach |
Prevodovka | prevody sú dobre prispôsobené parametrom motora – oproti podobne výkonnej Fabii sú o niečo kratšie |
Podvozok | dobre filtruje malé nerovnosti a aj odhlučnenie hodnotíme pozitívne; štandardne dobre drží stopu, ale v zákrutách sa nakláňa a priečne nerovnosti Corsu výraznejšie rozhojdajú |
Interiér | interiér možno na prvý pohľad pôsobí moderne, no materiálmi a spracovaním sa na Corse nič výrazne nezmenilo už dlhšiu dobu; krok s konkurenciou sa snaží udržať vďaka audiosystému IntelliLink a sedempalcovej dotykovej obrazovke |
Posed vodiča a výhľad | výhľad obmedzujú A stĺpiky, nielen v meste, ale najmä v prudkých ľavotočivých zákrutách; posed je v poriadku, dlhší vodiči môžu akurát vyčítať Corse kratší sedák |
Ovládanie palubného systému/navigácie | dotykový displej/nemá |
Jazyk auta/navigácie | svk/svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | slušná |
Predné svetlá technika a účinok | na pomery bixenónových svetiel by sme očakávali lepší účinok |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkové ovládanie |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | pohodlné nastupovanie, nízke vnútorné prahy najmä vpredu |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | mechanicky nastavovanie sedadiel vpredu; vzadu nastaviteľný sklon operadiel |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno; dobre zabudovaný kompresor, teoreticky ho pri dofukovaní kolesa netreba vyberať (pokiaľ dočiahne hadička ku kolesu); možnosť prepravy dvoch bicyklov naraz vďaka systému Flex-Fix |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | dostupný ostrekovač; prahy ostávajú čisté vďaka dvojici tesniacich gúm; klasické veko nádrže. |