Tento rok uplynie 50 rokov od uvedenia Renaultu 16 na trh. Začiatkom roka 1965 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve francúzska značka predstavila inovatívny hatchback.
„Musíme zvoliť nový prístup, autá nemôžu pozostávať len zo štyroch miest na sedenie a kufra. Musia byť videné ako priestor,“ nechal sa počuť vtedajší šéf Renaultu Pierre Dreyfus.
Odpoveďou na jeho vyhlásenie bol práve Renault 16, ktorý bol akousi kombináciou limuzíny a vanu. Na svoju dobu bol vnútri mimoriadne variabilný.
Vynikal variabilitou vnútorného priestoru
V závislosti od jednej zo štyroch možností usporiadania batožinového priestoru sa jeho objem menil od 346 do 1200 l. To všetko vďaka posúvaniu, sklápaniu, prípadne úplnému vybratiu zadnej lavice. Aj dnes v testoch hodnotíme autá s podobnou variabilitou ako praktické.
Vnútorný priestor sa dal vďaka sklápateľným sedadlám premeniť na lôžkovú konfiguráciu pre dvoch. Renault vytvoril v tej dobe auto, ktoré sa od konkurencie odlišovalo od základov.
Pohon predných kolies síce nebol v danej dobe novinkou, ale stále bol v tejto triede výnimočný. Motor, umiestnený v strede vpredu, prevodovka a hlavy valcov boli vyrobené tlakovým liatím hliníka.
Elektrické okná dostal v základnej výbave
V roku 1968 s príchodom verzie TS (Tourisme Sportif) sa dostalo množstvo doplnkov do štandardnej výbavy vrátane rozmrazovania zadného okna, prídavných svetiel, dvojrýchlostných stieračov so štyrmi tryskami ostrekovača, spolu s elektricky ovládanými prednými oknami, elektrickým strešným oknom a koženými poťahmi.
Rok po svojom predstavení v Ženeve získal Renault 16 ocenenie auto roka, keď predstihol aj Rolls-Royce Silver Shadow.
Od roku 1973 až do ukončenia jeho výroby v roku 1980 bola šestnástka dostupná aj vo verzii TX. Pod jej kapotou pracoval motor s výkonom 93 koní a objemom 1647 cm3. Na okruhu dosiahol maximálnu rýchlosť 175 km/h. Do výbavy sa dostalo centrálne zamykanie a samonavíjacie bezpečnostné pásy. Z Renaultu 16 sa vyrobilo za 15 rokov 1 851 502 kusov.