Jazda so štvorvalcovou verziou BMW X5 25d xDrive mi oživila spomienky z roku 1990. Vtedy som v populárnom Autokatalógu redakcie Auto motor und Sport obdivoval Lamborghini LM002.
Vo svojej podstate to bolo prvé SUV, ktoré dokázalo jazdiť rýchlosťou 210 km/h. Hranaté Lamborghini s hmotnosťou 2,7 tony a s dvanásťvalcovým päťlitrom vyrábali do roku 1993.
Vozidlo v 301 kusovej sérii malo 450 koní, skoro trojmetrový rázvor náprav a spotrebu 30 litrov na sto kilometrov.
V tých časoch išlo skôr o automobilový úlet a možnosť použiť rýchle výkonné auto aj na zlej ceste. Monštrum dostalo 290 litrovú palivovú nádrž a pneumatiky s rozmerom 325/65 VR 17.
Predchodca dnešných luxusných SUV dokázal vďaka dvanásťvalcu pokoriť stovku z pokoja za 7,8 sekundy.
O štvrťstoročie neskôr som šoféroval naftové BMW X5 s rovnakým rázvorom, väčším priestorom a maximálnou rýchlosťou 220 kilometrov za hodinu.
Kým vtedy konštruktéri riešili, či je možné s terénnym autom jazdiť vyše 200 km/h, ja som v teste hľadal našim čitateľom odpoveď, či na toto SUV stačí naftový štvorvalec.
Časy sa menia a po Mercedese ML prišlo aj BMW so štvorvalcom vo veľkom SUV. Niet divu, veď Volvo v modeloch XC90 už ani iné ako štvorvalec neponúkne.
Na BMW X5 je jedným z hlavných lákadiel kokpit. Síce sa dnešné BMW podobajú ako vajce vajcu ale sedieť za volantom je vždy zážitok.
Štvorvalec nerachoce
Nechcel som sa zaradiť medzi „haterov“, ktorí kritizujú všetko už len z princípu. Preto som si vytiahol namerané údaje z BMW X5 30d xDrive a porovnával.
Na začiatku a pri plnej nádrži prišlo na rad riešenie pocitov a vnemov. Pri pohnutí a plnej akcelerácii počuť rozdiel medzi šesťvalcom a štvorvalcom.
Sprievodný zvuk zrýchlenia bude rozhodne lepší v šesťvalci, avšak ani o dva valce menší motor, sa nemá za čo hanbiť. Napokon pri bežnej jazde vyrovnanou rýchlosťou, ktorá prevláda, rozdiely nepočujete.
Práve v BMW X5 závisí honor viac od vzhľadu, než od zvuku motora a kým nemáte benzínový osemvalec, tak je naozaj jedno, či má diesel šesť alebo štyri valce.
V porovnávaní dynamiky už remíze nepretrvala.
Odhlučnenie menšieho motora za šesťvalcom veľmi nezaostáva.
V dynamike cítiť rozdiel
Sekundový rozdiel v zrýchlení zo 70 a 100 km/h je pri tak svižných autách pomerne veľa. V prospech šesťvalca hrá aj samotné zrýchlenie z pokoja na stovku.
Hoci majú obe autá osemstupňovú automatickú prevodovky, výsledný prevod je predsa len iný a rozdiel v dynamike citeľný. Merania dali za pravdu mojim pocitom.
Dynamiku šesťvalca som meral ešte na 3. a 4. stupni, ale pri štvorvalci už nebolo možné urobiť rozdiel 70 - 100 km/h na treťom stupni. Preto prišiel na rad 4. a 5. stupeň.
Napokon aj u šesťvalca to vyšlo tak, že štvorka bola v zrýchlení lepšia. Trojka išla do zbytočne vysokých otáčok. Paradoxne ak pri 70 km/h stlačíte plyn na podlahu, prevodovka zaradí trojku.
Pri jazde sa pocitovo zdá byť šesťvalec silnejší než je 30 kW na papieri. Naftovému šesťvalcu ešte priťažili zimné pneumatiky, čo jasne vidieť na brzdnej dráhe.
Ak hľadáte pridané hodnoty, tak batožinový priestor medzi ne patrí. Aj s odkladacím priestorom pod dnom. Páčili sa mi všetky praktické detaily.
Napriek rovnakému rozmeru kolies zimné pneumatiky sťažovali porovnanie spotreby. Na autách som nejazdil súčasne a tak môžem porovnať len celkové spotreby za celý test.
Podľa údajov výrobcu má štvorvalec 25d spotrebovať priemerne 5,9 a šesťvalec 6,2 litra na 100 km. Oba údaje nám prišli ako utópia a v praxi boli spotreby nad osemlitrovou hranicou.
Štvorvalec nebol ani o liter lepší a okrem pneumatík mu pomáhala aj moja snaha dostať sa k lepšej spotrebe. Pri tak malých rozdieloch nemôžem štvorvalcu priznať výhru v spotrebe.
Ani cenou nepresvedčil
Asi jediná disciplína, v ktorej downsizeing jasne vyhráva, je o takmer šesť tisíc eur nižšia základná cena.
Možno by som mal napísať, že za ušetrené peniaze si môžete dopriať v BMW X5 nejakú zaujímavú výbavu.
Pri pohľade do popisného listu testovacieho vozidla, kde základná cena bola 56.500 eur a suma konkrétnou výbavou 79.655, je úplne jedno, či auto v základe stojí o tých 6.000 viac alebo menej.
Vďaka samostatnému tlačidlu pre ovládanie asitenčných systémov môžete upraviť nastavenie veľmi rýchlo a prehľadne. Konečne nie je nebezpečná práca so systémami, ktoré majú zaručiť bezpečnosť.
Nemám problém uznať niektoré vydarené trojvalce s turbom a netrpím fóbiou z downsizeingu, ale naftové BMW X5 odporúčam so šesťvalcom.
Rozdiel v dynamike je rozhodne väčší než v spotrebe. A na záver ešte pár odporúčaní založených na praktickej skúsenosti s BMW X5: Pneumatiky s rozmerom 255/50 R 19 sú asi najlepší pomer medzi vzhľadom a komfortom.
Značka a model | BMW X5 | BMW X5 |
Verzia | 25d xDrive | 30d xDrive |
Cena modelu od/verzia od (eur) | 55.200/56.500/79.655 | 55.200/62.300 |
Motor | naftový štvorvalec; 1995 cm3 | naftový šesťvalec; 2993 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 160(218) / 4.400 | 190 (258) /4.000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 450/1.500-2.500 | 560/1.500 -3.000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická 8 | automatická 8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,2 / 8,98 | 6,9 /7,15 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 36,02 | 42,9 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,2 na 4 . stupni | 3,19 na 3. stupni |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,9 na 5. stupni | 3,11 na 4. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1500 na 8. stupni | 1230 na 8. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2100 na 8. stupni | 1900 na 8. stupni |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,9 / 8,0 | 6,2/8,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 75 | 85 |
Typ a rozmer pneumatík | 255/50 R 19 (Good Year Eagle F1) | 255/50 R19 (Pirelli Scorpion W) |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 2.115/710 | 2.145/710 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650/1870 | 650/1870 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2933/4886/1930/1762 | 2933/4886/1930/1762 |