Keď sme dostali pozvánku navštíviť vývojové centrum Continentalu v Hannoveri a neďaleko ležiace testovacie centrum Contidrom, logicky sme očakávali prezentáciu a praktický test novej pneumatiky.
Realita však bola úplne iná a testovanie pneumatík bolo len okrajovou záležitosťou. Nekonalo sa ani žiadne predstavenie horúcej novinky, súvisiacej s gumárenským priemyslom.
Na 15 ročných BMW radu 3 boli obuté pneumatiky Premium Contact 5, ktoré sme v navlas rovnakej skúške preverili v Contidrome približne pred rokom. Viac o tomto teste pneumatík si môžete prečítať tu.
Z omylu nás vyviedla úvodná prezentácia, ktorá poukázala na široký záber Continentalu v oblasti automobilového priemyslu. Pneumatiky sú len jeho malou časťou.
Spoločnosť dodáva široké spektrum komponentov pre potreby automobiliek a podieľa sa aj na vývoji jednotlivých funkcií potrebných pre autonómne šoférovanie.
Mnohé z predvedených komponentov a technológií sú využívané v dnešných autách, ale Continental nám prostredníctvom prototypov ukázal aj technológie blízkej budúcnosti.
V BMW využívajú hliníkové turbo
Jedným z prvkov dodávaných pre BMW je turbo využívané v spojení s benzínovým motorom s objemom 1,5 l. Historicky prvým modelom s týmto turbom bolo Mini a v súčasnosti sa montuje aj do BMW i8.
Toto turbo je zaujímavé tým, že skriňa turbíny nie je z ocele, ale z hliníka. Zvládnuť teploty výfukových plynov, ktoré sa môžu vyšplhať až na 1000 °C, dokáže vďaka chladeniu vodou.
Teplota skrine turbíny tak neprekročí hodnotu 250 °C. Výhoda tejto technológie spočíva v nižšej cene a v takmer 30 percentnej úspore hmotnosti aj po zarátaní vody potrebnej na chladenie.
Autá v súčasnosti využívajú množstvo senzorov, radary, či kamery pre zvýšenie bezpečnosti a funkciu rôznych asistentov.
Jedným z príkladov ich využitia je vykreslenie okolia auta z vtáčej perspektívy. Za pomoci štyroch kamier tak vodič získava prehľad o situácii v bezprostrednom okolí. Continental túto technológiu posunul ďalej a dal jej tretí rozmer.
Trojrozmerný náhľad umožňuje jednoduchým 360-stupňovým natáčaním obrazu ukázať okolie z ktorejkoľvek strany vozidla a tým uľahčiť parkovanie. Túto vylepšenú funkciu môžeme nájsť napríklad v najnovšej generácii Volkswagenu Passat.
Kamery nahradia zrkadlá
Koncepty s kamerovým systémom namiesto spätných zrkadiel sme už vo svete áut zaznamenali. Continental nám predviedol, ako môže vyzerať interiér auta s touto technológiou.
Na systém sme si už po krátkej chvíli zvykli aj vďaka monitorom na stranách palubnej dosky v blízkosti miesta, kde normálne bývajú osadené zrkadlá.
Jazda bez zrkadiel počas dňa bola úplne bezproblémová. Vonkajšie kamery však podľa vyjadrení výrobcu dobre fungujú aj v noci a vodiča neoslepuje auto, idúce za ním.
Výhodou tohto riešenia je mierne lepšia aerodynamika a nižší aerodynamický hluk pri jazde na diaľnici. Odpadá aj problém so slepým uhlom, keďže kamery pokryjú priestor za autom v oveľa väčšej miere ako spätné zrkadlá.
Head up displej dostane nové funkcie
Head up displej sa dnes stáva samozrejmosťou a dostáva sa do stále menších a lacnejších áut. Klasickú projekciu v mnohých prípadoch nahradilo lacnejšie sklíčko, zobrazujúce potrebné informácie. Continental ostal verný klasike a v rámci jej vylepšenia použil animácie, ktoré pomôžu pri zobrazení navigácie. Zobrazené šípky menia smer natočenia a veľkosť podľa potreby, čím uľahčia šoférovi orientáciu v neznámom prostredí. Úplne jednoduché riešenie v reálnej premávke fungovalo výborne.
Okrem toho Head up displej zobrazuje upozornenie pri neželanom opustení jazdného pruhu. Červenými bodmi vysvieti čiaru, ktorú s autom prekračujete.
Novou funkciou je aj označenie auta, ktoré systém sleduje pri využívaní adaptívneho tempomatu. Vodič si tak v reálnom čase môže overiť, či sa radar adaptívneho tempomatu zameral na správne auto, jazdiace vo vašom pruhu. Tak isto sme si mohli preveriť, ako ďaleko radar “dovidí“ v zákrute.
Spätnú väzbu vám dá monitor aj plynový pedál
V neďalekej budúcnosti sa do sériovej podoby dostane aj vibrujúci plynový pedál. Vibrovaním môže vodiča upozorniť na nebezpečenstvo na ceste pred zásahom automatickej núdzovej brzdy.
Vibrovaním dokáže poradiť, kedy je vhodný čas na preradenie. Pre krátkosť času sme sa za volant vozidla s touto vymoženosťou nedostali.
Sprostredkovane od kolegov vieme, že systém svojou funkciou vodiča nevyrušuje a dá sa naň rýchlo zvyknúť. Navyše vibrovanie nemá žiadny vplyv na rýchlosť vozidla.
Spätnú väzbu dáva vodičovi aj dotykový displej. Podobnú funkciu má v súčasnosti aj touchpad Lexusu NX. Vodič tak dokáže mnohé funkcie “nahmatať“ a svoju pozornosť môže sústrediť na dianie na ceste. Na spätnej väzbe sa podieľa elektromagnetická cievka s dvomi vinutiami. Pri dotyku sme na prste pocítili niečo podobné ako vibrácia.
Dobrým príkladom nového využitia dostupných komponentov je upravený tempomat, ktorý využíva informácie získané asistentom pre rozpoznávanie dopravných značiek.
Spojenie dvoch existujúcich technológií umožňuje upraviť rýchlosť, nastavenú na tempomate, aktuálnemu dopravnému značeniu.
Systém zabráni nehodám mimo cesty
Nehody, pri ktorých autá zídu z cesty, sú štatisticky tragickejšie v porovnaní s nehodami, keď autá ostanú na ceste. Z tohto dôvodu vyvíja Continetal systém, zabraňujúci vozidlu zísť z cesty.
Iba z pozície spolujazdca sme sledovali prácu systému. Pri pokuse o výjazd mimo cesty pribrzdil stabilizačný program kolesá tak, aby natočil auto správnym smerom.
Vstupné údaje sú získavané z kamery a z monitorovania podvozku. Pri výjazde mimo vozovku systém zaznamená prejazd nerovností jedným, alebo viacerými kolesami a zasiahne.
Pre zaradenie systému do sériovej podoby je potrebné prekonať množstvo problémov. Odpoveď na otázku kedy zasiahnuť a kedy nie, sa mení od situácie k situácii. Niekedy je lepšie skončiť v priekope a vyhnúť sa napríklad čelnej zrážke.
V rámci autonómneho šoférovania v mestskej premávke je dôležité, aby auto dokázalo rozpoznávať semafory a ich platnosť pre jednotlivé jazdné pruhy.
Pre túto potrebu Continental vyvinul asistenta pre rozpoznávanie svetelnej signalizácie. V rámci testovacej trasy samozrejme fungoval bezchybne. K jeho otestovaniu v zložitej mestskej premávke sme sa nedostali.
Rovnaký cieľ prezentovalo v minulosti Volvo
Cieľom Continentalu ostáva autonómne šoférovanie a zníženie nehôd až na nulu. V prvej fáze chcú zabrániť tragickým nehodám, v druhej zraneniam a v poslednej fáze znížiť počet nehôd na nulu. Rovnako optimistický cieľ v minulosti prezentovalo Volvo.
Nulový počet nehôd chce Continental dosiahnuť ruka v ruke s vývojom autonómneho šoférovania. Súčasné senzory, umožňujúcu autonómnu jazdu "dovidia" v ideálnej situácii na vzdialenosť 300 m. V plánovanom projekte eHorizon to nebude limitujúcim faktorom.
Podľa plánu si budú autá vymieňať množstvo informácií s akousi centrálou. Včas tak dostanú informáciu o kolónach, obchádzkovej trase, nehode, či novej jame na ceste.
Pred križovatkou dostane vozidlo s predstihom informáciu o blížiacom sa vozidle s prednosťou v jazde. Túto funkciu sme si preverili v praxi v modelovej situácii. V našom prípade však išlo len o priamu komunikáciu medzi autami.
Autonómne vozidlo podľa projektu eHorizon prispôsobí jazdu podmienkam na ceste. Množstvo vstupných údajov získa naopak centrála od jednotlivých vozidiel.
Pomôže to pri automatickej aktualizácii máp, ktoré nebudú fyzicky nahraté vo vozidle, ale budú umiestnené na serveri. Continental si od projektu okrem zníženia počtu nehôd sľubuje plynulejšiu dopravu a zníženie spotreby.