Od uvedenia Volkswagenu Touran uplynulo 12 rokov a automobilka zaznamenala 1,9 milióna objednávok tohoto vozidla. Príchod už jeho tretej generácie na trh sa pomaly, ale isto blíži.
Nemecký výrobca pri navrhovaní najnovšej verzie tohto MPV stavil na praktickú stránku auta. Nerozhodol sa ísť cestou Renaultu a jeho modelu Espace.
Zatiaľ, čo Francúzi uprednostnili vzhľad dnes populárnej kategórie crossoverov, Nemci ostali verní konceptu MPV zameranému na vnútorný priestor.
Z pohľadu vonkajších rozmerov narástol Touran do dĺžky až o 130 mm (celkovo 4 527 mm) a do šírky o 41 mm (1 628 mm).
Na vnútornom priestore sa odráža hlavne o 113 mm dlhší rázvor náprav. Jedine celková výška auta klesla v porovnaní s jeho druhou generáciou o 6 mm. Napriek väčším vonkajším rozmerom je novinka o 62 kg ľahšia.
Naša jediná praktická skúsenosť s Touranom sa spája s jeho oficiálnym predstavením na tohtoročnom autosalóne v Ženeve.
Počas krátkeho zoznámenia s vystaveným modelom tesne pred zatvorením autosalónu sme vyskúšali hlavne sedenie v treťom rade sedadiel. Zo zadných sedadiel sedemmiestnej verzie sa vystupuje a nastupuje výrazne pohodlnejšie, ako sme očakávali.
Foto: Tomáš Kelement
Samotná automobilka vyzdvihuje hlavne nové variabilné sedadlá. Aj v druhom aj v treťom rade ide o samostatné sedadlá, ktoré je možné sklopiť do jednej roviny.
V prípade príplatkovej výbavy možno do jednej roviny sklopiť aj sedadlo spolujazdca. Vonkajšie rozmery sa v interiéri prejavili nárastom jeho dĺžky o 63 mm a rovnako aj o niečo objemnejším batožinovým priestorom.
Výrobca zdôrazňuje aj množstvo odkladacích priestorov v kabíne. Posádka tak môže využívať až 47 boxov a priehradiek. Ako sú využiteľné v praxi, a či hľadanie kľúčov v toľkých odkladacích priestoroch nebude skôr na škodu, vyskúšame až v teste vozidla po jeho uvedení na trh.
Novinkou je trojzónová automatická klimatizácia Pure Air Climatronic. Jej súčasťou je senzor pre kontrolu kvality vzduchu a antialergénny filter.
Tretia generácia Touranu dostala do výbavy aj LED svetlomety. Za príplatok sa natáčajú do zákruty a automaticky stmavujú svoje časti tak, aby neoslňovali ostatné vozidlá.
V dnešných autách sa nachádza množstvo rôznych pomocníkov a rovnako je to aj v prípade Touranu.
Jedným z nich je asistent pre cúvanie s prívesným vozíkom. Po jeho zapnutí treba nastaviť požadovaný uhol medzi vozidlom a prívesom pomocou otočného ovládača.
Vozidlo následne samočinne natáča volant do potrebnej polohy tak, aby pri cúvaní dosiahlo požadovaný uhol voči prívesu. Vodič len pridáva plyn a podľa potreby ďalej nastavuje veľkosť uhla medzi vozidlom a prívesom.
Rovnaký systém sme vyskúšali počas prvej jazdy s novým Passatom. Aj keď je Trailer Assist výrazná pomôcka, stále vyžaduje istú úroveň odhadu a skúseností od šoféra. Systém vyhodnocuje uhol natočenia prívesného vozíka na základe výstupu z cúvacej kamery.
Na ilustračnej fotke je zobrazený displej Volkswagenu Passat so zapnutou funkciou Trailer Assist.
Foto: Volkswagen
O pohon sa stará jeden zo šiestich motorov štandardne vybavený systémom Štart-Stop a režimom rekuperácie.
K dispozícii sú tri benzínové pohonné jednotky TSI s výkonmi 81 kW (110 k), 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k), ako aj tri turbodiesle TDI s výkonmi 81 kW (110 k), 110 kW (150 k) a 140 kW (190 k).
S výnimkou najslabšej benzínovej motorizácie 1,2 TSI, môžu byť všetky agregáty spriahnuté so šesťstupňovou, prípadne sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Cenník
Motor a prevodovka | výkon kw/k | Trendline (eur) | Comfortline (eur) | Highline (eur) |
1.2 TSI 6st. | 81/110 | 17 990* | 20 410 | - |
1.4 TSI 6st. | 110/150 | - | 21 860 | 24 410 |
1.4 TSI 7st. DSG | 110/150 | - | 24 140 | 26 690 |
1.8 TSI 7st. DSG | 132/180 | - | - | 27 950 |
1.6 TDI 6st. | 81/110 | 21 150 | 22 730 | - |
1.6 TDI 7st. DSG | 81/110 | - | 25 010 | - |
2.0 TDI 6st. | 110/150 | - | 25 180 | 27 730 |
2.0 TDI 6st. | 110/150 | - | 27 460 | 30 010 |
2.0 TDI 6st. | 140/190 | - | - | 31 400 |
* uvádzacia cena platí na limitovaný počet 20 ks.