SME
reklama

Prvá Jazda: Ford Mustang prináša “Ameriku“ do Európy

Aj keď je motor EcoBoost úspornejší, lacnejší a stále dostatočne dynamický, v súboji s osemvalcom rozhodne nemá navrch.

Ford priniesol Mustang do Európy po 50-tich rokoch.Ford priniesol Mustang do Európy po 50-tich rokoch. (Zdroj: Ford)

Ford Mustang bolo u nás auto dlho známe najmä vďaka jeho častému účinkovaniu na striebornom plátne. Stretnúť ho na našich cestách nebolo bežné.

Postupne sa však začali množiť individuálni záujemcovia, ktorí si ho boli ochotní nechať priviesť aj do našich končín. Všetko sa zmenilo s príchodom jeho najnovšej šiestej generácie. Výrobca ju totiž pri predstavení nazval globálnym modelom. Ford Mustang sa tak po 50-tich rokoch začal oficiálne predávať aj v Európe.

EcoBoost dynamikou výrazne nezaostáva

Práve pre potreby starého kontinentu Ford rozšíril ponuku o turbom prepĺňaný štvorvalec EcoBoost s objemom 2,3 l. Pri preberaní testovacích vozidiel bolo naše sklamanie veľké. Napriek snahe sa nám ušiel práve “európsky“ motor pod kapotou modelu s otvárateľnou plátennou strechou.

Našťastie počas druhého kola testovacích jázd sme mohli vyskúšať aj osemvalec, ktorý k Mustangu jednoznačne patrí. Oba motory boli spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale s rozdielnym sprevodovaním.

Slabšia z dvojice motorizácií (2,3 l EcoBoost) disponuje maximálnym výkonom 233 kW. Zrýchlením na 100 km/h pod šesť sekúnd výrazne nezaostáva za osemvalcom. Chýba mu však ten správny zvuk, ktorý šofér Mustangu očakáva.

Aj napriek dobrým dynamickým vlastnostiam sa nám len ťažko odhaduje cieľová skupina tejto verzie vozidla. Ford stavia v prípade Mustangu na emócie, pocit z jazdy a nie na racionálne zdôvodnenie kúpy. EcoBoost nám do tejto koncepcie jednoducho nezapadá, je však iba jednou z možností.

Na priečnych vlnách a nerovnostiach vo verzii bez strechy cítiť slabšiu torznú tuhosť karosérie v porovnaní s fastbackom. Foto: Ford

Interiér prebral prvky ostatných Fordov

Interiér nepovažujeme za najsilnejšiu stránku vozidla. Dotykový displej a niektoré ďalšie prvky prebraté z ostatných modelov značky sa nám do Mustangu nehodili. V tomto prípade sme očakávali niečo výnimočnejšie. Plusom bolo dobré umiestnenie radiacej páky a jej presný chod.

Asi najväčším pozitívom je samotná jazda. Mustang nie je len vozidlo vhodné na bezhlavú akceleráciu po rovine, ale napriek svojej hmotnosti, okolo 1700 kg, ochotne poslúcha v zákrutách.

V promo videu vyzdvihovali zástupcovia značky minimálny rozdiel v správaní v neprospech kabrioletu voči verzii s karosériou typu fastback. Rozdiel je však citeľný minimálne na nerovnostiach.

Otváranie plátennej strechy je elektrické, funguje však iba v minimálnych rýchlostiach a treba ju ručne zaistiť. Foto: Ford

Skutočný zážitok príde s osemvalcom

Po presadnutí do fastbacku so ševeliacim osemvalcom sa dostaví ten príjemný pocit, pre ktorý si Mustanga kúpi nejeden fanúšik. Falošný pocit nadradenosti zvýrazňuje zvuk aj mohutná predná kapota. Týmto pocitom sa však netreba nechať uniesť.

Šiesta generácia Mustangu totiž okrem štýlu prináša aj schopnosť jazdiť skutočne rýchlo, a to nielen na rovinkách. Podvozok spolu so stabilizačným systémom dokážu skrotiť výkon 310 kW bez výraznejších problémov. Platí to pre režim Normal.

Na výber sú ešte ďalšie tri režimy jazdy Sport +, Track a Snow. Posledný je určený pre sneh a blato. Pri aktivovaní režimu Track sa stabilizačný systém vypne a umožní vozidlu s pohonom zadnej nápravy prechádzať zákruty driftom.

Nemali sme možnosť túto jeho vlastnosť v prostredí bežnej premávky otestovať naplno, ale aj jeden ostrejší prejazd a ustrelenie zadnej časti auta do strany nás presvedčil, že osemvalec má na driftovanie všetky predpoklady.

Dotykový displej a niektoré ďalšie prvky prebraté z ostatných modelov značky sa nám do Mustangu nehodili. V tomto prípade sme očakávali niečo výnimočnejšie. Foto: Ford

Na plyn reaguje bleskovo

Motor s objemom päť litrov, podľa očakávania, kladie silný odpor a pri podradení cítiť naozaj účinné brzdenie motorom. Jeho reakcia na plyn je doslova blesková, najmä pri stlačení.

Pri prudkom ubratí je to o niečo horšie a otáčky klesajú len pozvoľna. Motor má naozaj veľkú zotrvačnosť, čo nie je pre športovú jazdu najideálnejšie.

Ochotu akcelerovať od naozaj nízkych otáčok, by mu závidel aj nejeden diesel. Jeho silu samozrejme, najviac cítiť pri prudkom štarte z miesta, ale aj pri dosiahnutí približne 6700 otáčok. Vtedy totiž zasiahne obmedzovač a vodič má pocit, akoby narazil do neviditeľnej steny.

Ford Mustang patrí medzi autá, v ktorých nás ani nenapadlo skúmať priestor pre posádku vzadu. Človek pri ňom nerozmýšľa nad veľkosťou batožinového priestoru, vyberie si ho pre potešenie.

Nový Mustang prináša okrem štýlu prekvapivo dobré jazdné vlastnosti. Nás viac oslovil jeho vonkajší ako vnútorný vzhľad, ale najdôležitejšou vecou pri podobnom aute je asi pocit. Náš výber je v tomto prípade jednoduchý a jednoznačný – karoséria fastback a osemvalec.

ico

Ford Mustang

Nie každý má pochopenie pre vozidlo, akým je Mustang. Pre niekoho je auto iba dopravným prostriedkom, asi väčšina motoristov musí pozerať na praktickú stránku vozidla, a potom ostáva skupina, ktorej je blízka práve vôňa benzínu a zvuk osemvalca. Fanúšika spoza volantu Mustanga spoznáte hneď. Keď stojí na červenej vedľa vás, zvyčajne sa naširoko usmieva a jeho palec smeruje hore. Po priateľskom odzdravení “pošteklením“ plynového pedála sa jeho úsmev ešte viac rozšíri a ráznym gestom prejaví záujem o predvedenie zvuku vo vyšších otáčkach. Po rozsvietení zelenej sa nikam neponáhľa a vychutná si odpich vysnívaného vozidla. V spätných zrkadlách vidno jeho povzbudzovanie blikaním diaľkových svetiel. Mustang ostane možno pre niekoho nezmyselným, ale pre iného vysnívaným autom. Ford pri jeho vývoji samozrejme stavil na tú druhú skupinu.

Cenník

motor

výkon (kW)

krútiaci moment (Nm)

prevodovka/ počet stupňov

fastback (eur)

kabriolet (eur)

2,3 EcoBoost

233

432

MT/6

37 990

42 990

AT/6

41 490

46 490

5,0 Ti-VCT V8

310

530

MT/6

43 990

48 990

AT/6

47 490

52 490

značka

Ford

model

Mustang

motorizácia

5,0 Ti-VCT V8

objem (cm 3)/ počet valcov

4951/8

výkon (kW (k))

310(421)/6500

krútiaci moment (Nm)

530/4250

reakcia na plyn

excelentná reakcia na stlačenie plynu, menej výrazná pri prudkom ubratí

pohotovostná hmotnosť (kg)

1720

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. V púpave je všetko, čo potrebujete
  2. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  3. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  4. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  5. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych
  1. V púpave je všetko, čo potrebujete
  2. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  3. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  4. Lifehack pre domácnosť?
  5. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  7. OBI rozžiarilo Zvolen na oranžovo
  8. Rozhovor s Jurajom Moravčíkom o revolúcii v strešných materiálov
  1. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 13 749
  2. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 11 376
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 143
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 8 160
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 099
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 451
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou 4 319
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 2 002
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou
  2. Jozef Varga: Krkavci / 55. /
  3. Jaroslav Marcin: Na Slovensku je (už) dobre
  4. Daniel Bradáč: Behanie a podnikanie
  5. Ivan Mlynár: Prehrali sme voľby dva krát za sebou vlastnými chybami a nie tým, že súper kašle na pravidlá.
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina 1945-1990.
  7. Ladislav Kucharik: Bangkok 01 nočné radosti
  8. Ivan Mlynár: Tomáš Taraba je dnes v strese, zabudol sa odfotiť.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 97 230
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 910
  3. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 33 501
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 040
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 29 900
  6. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 23 056
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 913
  8. Ivan Čáni: Blaha – chráňme si naše deti pred výplachom mozgov. 10 419
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu