V priebehu leta sme dostali na test postupne dve Toyoty Avensis Touring Sports s rôznymi naftovými motormi. Prvé skúsenosti s agregátmi 1,6 D-4D a 2,0 D-4D sme získali už pri zoznámení s modernizovaným Avensisom počas prvej jazdy.
Subjektívne dojmy sme tak teraz mohli konfrontovať s presnými meraniami dynamických vlastností telemetriou. Dvojica áut bola zároveň vhodnou vzorkou pre zistenie, ako vplýva narastajúce množstvo najazdených kilometrov na auto.
Najazdené kilometre sa prejavili
Zatiaľ čo dvojliter nebol ani poriadne zabehnutý, Avensis so slabším motorom mal už za sebou takmer desaťtisíc kilometrov. Ono sa to na prvý pohľad nemusí zdať veľa, ale neustále striedanie šoférov a pravidelné skúšanie auta na jeho limite zanechá na každom aute väčšiu, či menšiu stopu.
Nové a hrubšie izolačné materiály priniesli modernizovanému Avensisu lepšie odhlučnenie od diania na ceste, aj od pohonnej jednotky. O to viac vynikol každý nežiaduci zvuk v interiéri.
Z tohto hľadiska musíme konštatovať, že vo vnútri pri jazde nič nevŕzgalo. O niečo horšie to bolo pri dotyku najviac využívaných častí.
Najvýraznejšie sa to prejavovalo na madle šoférových dverí. Po jeho uchopení sa doslova poddávalo pod tlakom ruky a pri každom zatvorení dverí vydalo nepríjemný zvuk.
LED svetlá potešia účinkom a svojou farbou
Dve verzie rovnakého auta nám ukázali možnosti, ako môže interiér Avensisu vyzerať. Mohli sme tak porovnať vzhľad konzervatívnej tmavej kombinácie farieb a “živšie“ pôsobiaci interiér, kombinujúci čiernu a doplnky medenej farby.
Nepraktické sa ukázalo otváranie lakťovej opierky. Odsunutím krytu dozadu totiž dostane cestujúci, sediaci vzadu v strede, úder do kolena. Výhľadu z pozície šoféra nič zásadné neprekáža.
Po uchopení sa madlo na šoférových dverách jedného z áut doslova poddávalo pod tlakom ruky a pri každom zatvorení dverí vydalo nepríjemný zvuk. Foto: Rastislav Chvála
V noci svojím účinkom a príjemnou bielou farbou potešia LED svetlá s automatickým natáčaním do zákruty. Vo výbave oboch vozidiel bolo aj automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Túto funkciu sme však využívali minimálne, pretože nám často blikali šoféri protiidúcich áut, reagujúci na neskoré prepínanie diaľkových svetiel automatickým systémom.
Slabší motor sa vie priblížiť papierovej spotrebe
V otázke spotreby sa nám potvrdili očakávané výsledky. S motorom 1,6 D-4D sa dá výraznejšie priblížiť k papierovej spotrebe. Stačí však auto plne obsadiť, trochu pritlačiť na plyn a situácia v hospodárnosti jazdy sa vyrovnáva, ak nie priamo preklápa v prospech agregátu 2,0 D-4D.
Papierový výkon vzhľadom na objem motora nepatrí ani v jednom z dvojice pohonných jednotiek medzi etalón. Subjektívne pocity však naznačovali ochotu oboch dieselov ťahať. Ani u jedného sme nemali problém s predbiehaním. Namerané hodnoty zrýchlenia zo 70 na 100 km/h mierne zhoršujú dlhšie prevody.
Dve verzie rovnakého auta nám umožnili porovnať vzhľad konzervatívnej tmavej kombinácie farieb a “živšie“ pôsobiaci interiér kombinujúci čiernu a doplnky medenej farby. Foto: Gabriel Kuchta
Podvozok je silnou stránkou
Šesťstupňová manuálna prevodovka s dobrou kulisou radenia je totiž odstupňovaná tak, aby točil motor aj na diaľnici príjemné otáčky. To má pozitívny vplyv na kultúru cestovania a zvládanie dlhých trás aj vo vyššom tempe.
Podvozok si dokázal v zákrutách k našej spokojnosti poradiť s kombináciou horších ciest a plne naloženého auta. Avensis sa zbytočne nenakláňal a stabilný ostával aj po prejazde priečnych nerovností. Skôr ako podvozok nás limitovala posádka, pre ktorú bola športovejšia jazda nepohodlná.
Obe motorizácie, kombinované výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, triafajú svoju cieľovú skupinu. Slabší diesel je vhodný pre šoférov jazdiacich väčšinu roka s prázdnym autom a s ľahkou nohou.
Vtedy sa im agregát 1,6 D-4D odmení dobrou spotrebou a stále ponúkne dostatočný výkon na predbiehanie. S nárastom zaťaženia vozidla a požiadavkou na dynamické vlastnosti vystupujú do popredia schopnosti dvojlitra. Ani v jeho prípade sa však nedá hovoriť o nejakej športovej jazde. V tomto má navrch podvozok, ktorý má potenciál aj pre skrotenie výkonnejších motorov.
Nastavenie hlavovej opierky vzadu má malý rozsah. Nepríjemné to je najmä pre vyšších pasažierov. Foto: Rastislav Chvála
Hospodárnosť svojej jazdy môže šofér kontrolovať aj prostredníctvom aplikácie Glass of Water. Čím plynulejšia jazda, tým menej vody z virtuálneho pohára vyleje. Foto: Rastislav Chvála
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Toyota Avensis Touring Sports | |
Verzia | Active 1,6 D-4D | Executive 2,0 D-4D |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 22 970/26 700/ 29 622 | 22 970/32 200/32 822 |
Motor | diesel; 1598 cm3; radový štvorvalec | diesel; 1998 cm3; radový štvorvalec |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 82(112)/4 000 | 105(143)/4 000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 270/1 750-2250 | 320/1 750-2 250 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 11,4/12,03 | 9,5/10,95 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 38,15 | 38,85 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,57 na trojke | 4,62 na trojke |
7,23 na štvorke | 6,02 na štvorke | |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1500 na šestke | 1500 na šestke |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2200 na šestke | 2200 na šestke |
Presnosť tachometra pri 50/90/130 km/h | 47/85/124 | 46/85/124 |
Stav tachometra (km) | 9 800 | 1 100 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,3/4,7-6,3; Avensis s menším motorom bol už zabehnutý; spotrebou je o niečo lepší, ale pri rýchlejšej jazde a väčšom zaťažení sa jeho spotreba šplhá k hodnotám dosiahnuteľným s objemnejším motorom | 4,5/ počas testu sa naša spotreba hýbala v rozmedzí 5,3 až 7,1; tá najvyššia bola dosiahnutá v kopcovitom teréne s plne obsadeným autom a pri využívaní potenciálu motora – v podstate ju môžeme považovať za maximálnu spotrebu Avensisu 2,0 D-4D |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 | |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1520/590 | 1565/545 |
Objem batožinového priestoru (l) | 543 | |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2700; 4750; 1810; 1480 | |
Prevodovka | presná kulisa radiacej páky; prevodové stupne sú posadené vyššie, aj na diaľnici motor vďaka tomu točí príjemné otáčky | |
Interiér | prijemný interiér; dotyková obrazovka by mohla byť umiestnená o niečo vyššie; lakťová opierka má nepraktické otváranie | |
Posed vodiča a výhľad | dobrý posed; výhľadu nič neprekáža | |
Ovládanie palubného systému/navigácie | z volantu/dotyková obrazovka má niekedy dlhšiu odozvu | |
Jazyk auta/navigácie | svk/svk | |
Predné svetlá technika a účinok | natáčacie svetlomety s výborným účinkom a príjemnou farbou svetla majú funkciu automatického prepínania diaľkových svetiel | |
Odomykanie/vstup do auta | bezkľúčový systém funguje v podaní Toyoty výborne | |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | dobre nastupovanie dopredu aj dozadu; vzadu potešila rovná podlaha | |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu elektrické nastavovanie s tromi pamäťovými polohami; nechýba elektrické nastavovanie bedrovej opierky | |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny | |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno; dva široké boxy po stranách; kotviaci systém; oddelenie batožinového priestoru sieťkou. | |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada | |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | úzke hrdlo ostrekovača; vpredu čisté prahy, vzadu sa napriek prítomnosti dvoch tesniacich gúm prah špiní; klasické veko nádrže |