Automobiloví výrobcovia nie sú schopní plniť emisné ciele, ktoré budú zavedené v Európskej únii do praxe v roku 2020. Vyplýva to z článku portálu Auto Express, opierajúceho sa o vyjadrenia nemenovaného zdroja z prostredia EÚ.
Podľa neho európski výrobcovia združení v asociácii ACEA (European Automobile Manufactures Association) žiadajú o 1,7 násobné zvýšenie limitu vypúšťania emisií oxidov dusíka (NOx) na úroveň 136 0,136g/km z plánovanej hodnoty 0,080g/km v roku 2020.
Navyše počas prvých troch rokov žiadajú o prechodné obdobie s povolenou produkciou emisií na úrovni 0,220g/km. Tým by nespĺňali ani predchádzajúcu emisnú normu Euro 5. Brusel však trvá na zachovaní pôvodnej hodnoty.
Nový test určí reálne emisie a spotrebu
Dôvodom, prečo majú automobilky zrazu problém aj s plnením starej normy, je nový test pre určenie tabuľkovej spotreby a emisií RDE (Real-World Driving Emissions test), výrazne sa približujúci podmienkam reálnej premávky. Jeho zavedenie je naplánované na január 2016.
Počas prvých dvanástich mesiacov bude využívaný iba pre monitorovacie účely. Postupom času nahradí doterajší testovací cyklus NEDC (New European Driving Cycle).
Výsledky nameraných hodnôt emisií podľa NEDC sa výrazne odlišujú od autami reálne vypustených emisií v premávke. Pre výrobcov prechod na test RDE tak v praxi znamená, že tá istá norma Euro 6 bude zo dňa na deň oveľa prísnejšia, ako je tomu pri používaní súčasného testu NEDC.
Od roku 2017 prejdú testom RDE všetky novovyvinuté modely (uvedené na trh po 1.1. 2017). O rok neskôr sa na území EÚ budú môcť predávať už iba nové autá, ktoré spĺňajú Euro 6 podľa výsledkov testu RDE.
Výrobcom hrozia obrovské pokuty
Okrem emisií NOx sa EÚ zameriava aj na znižovanie produkcie emisií CO2. Za ich prekročenie platia výrobcovia pokuty. Pre ich stanovenia sa vypočíta priemerná produkcia emisií CO2 zo všetkých výrobcom predaných áut v danom období.
Za prvý gram navyše oproti stanovenému limitu je pokuta 5 eur, za druhý 15 eur, za tretí 25 eur a za každý ďalší 95 eur. Následne sa vzniknutá suma vynásobí počtom predaných áut a vzniknuté číslo je pokutou pre výrobcu.
Pri porušení limitu v priemere o 10g a predaní milión áut za rok to pre automobilku znamená pokutu vo výške 710 miliónov eur. Podľa plánu od roku 2019 už automobilky zaplatia za každý gram prekračujúci normu 95 eur.