Hoci už elektrické autobusy jazdia vo viacerých mestách sveta, napríklad Londýn či Göteborg, ich praktické využitie stále naráža na niekoľko obmedzení. Azda najvýraznejším je ich krátky dojazd. Tento nedostatok by najnovšie nemusel byť taký výrazný.
Inžinierom americkej spoločnosti Proterra sa podarilo skonštruovať model, ktorý na jedno nabitie prešiel v testovacích podmienkach 415 kilometrov. Catalyst XR dosiahol na túto métu pri priemernej rýchlosti 48 km/h, s priemernou spotrebou energie 0,5 kWh/km. Pohon tohto 12-metrového autobusu zabezpečuje osem batériových zdrojov novej generácie s celkovou kapacitou 257 kWh.
Na základe testovacích výsledkov Proterra predpokladá, že použitie desiatich batérií by malo posunúť dojazd na 483 kilometrov. Podľa dostupných GTFS (General Transit Feed Specification) dát typické mestské a vidiecke autobusové linky v USA neprejdú denne viac ako 322 kilometrov. Väčšina trás by teda pre Catalyst XR mala byť zvládnuteľná.
„Kým dieselové autobusy znečisťujú naše prostredie a náklady na ich prevádzku a údržbu rastú, Proterra sa sústreďuje na vývoj elektrickej technológie a neustále znižovanie nákladov,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnosti Proterra, Ryan Popple. „Ukazuje sa, že Proterra je schopná dosiahnuť to, čo si stanovila – postupne nahradiť každý autobus jazdiaci v USA na fosílne palivá plne elektrickými.“
Na dlhší dojazd Catalyst XR mala okrem nových akumulátorov vplyv aj vylepšená aerodynamika. Karoséria je vyrobená z karbónového vlákna a pokročilých kompozitných materiálov, ktoré by mali zvyšovať efektívnosť prevádzky autobusu.
Priebeh testovania, aj to čo mu predchádzalo, je zachytený v nasledujúcom videu.