V dnešnej dobe, zvlášť v prípade luxusne pôsobiacich áut, nestačí, aby bolo auto iba kvalitné po technickej stránke. Pre dobré predajné čísla je minimálne rovnako dôležité to, ako vyzerá. Dizajn vozidla má mnohokrát prednosť pred praktickými riešeniami, či vnútorným priestorom. Netreba sa tomu čudovať, veď vzhľad predáva.
Akonáhle nájde jedna automobilka recept na úspešné auto, ostatní ho radi použijú. Automobilovým priemyslom sa potom šíria módne vlny crossoverov, či vozidiel s množstvom ochranných plastov v spodnej časti karosérie.
Mercedes v prípade modelu GLE rovnako siahol po zaručenom recepte na úspech a pripravil SUV s karosériou, pripomínajúcou kupé. My sme model GLE 350 d 4Matic kupé mali možnosť bližšie spoznať v priebehu jedného týždňa. V jeho príplatkovej výbave nechýbal interiér, aj exteriér AMG Line.
Dizajn dostal prednosť pred funkčnosťou
Už prvé reakcie okolia nám potvrdili, že kupé svojím vzhľadom zaujalo. V tomto ohľade bolo mnohokrát hodnotené lepšie, ako bavorská konkurencia.
Pohľad zvonku len potvrdzuje zameranie výrobcu na vzhľad. Príkladom sú niektoré nefunkčné dizajnové prvky ako falošné koncovky výfuku, či plastom vyplnené “výduchy“ na blatníkoch.
Vo vnútri pôsobí Mercedes hodnotne a aj displej multimediálneho systému sa podarilo dizajnérom dobre zapracovať do interiéru. Časy, keď vyzeral ako dodatočne namontovaný, sú, zdá sa preč.
Priehradka na poháre na stredovom tuneli ponúka možnosť chladenia, alebo naopak udržiavania vyššej teploty nápojov. Tomu sa prispôsobuje aj jej podsvietenie. Po zapnutí jednej z funkcií svieti namodro, prípadne načerveno.
Miesto pre poháre je podsvietené červenou alebo modrou farbou v závislosti od toho, či si nápoje zohrievate, alebo chladíte. Foto: Gabriel Kuchta
Asistenčné systémy nestrpčujú šoférovi život
Vo výbave Mercedesu nesmie chýbať množstvo asistentov. Väčšinu z nich už nájdeme aj medzi dostupnejšími autami. Zásadný rozdiel je však v ich fungovaní v praxi. V nami skúšanom modeli GLE zasiahli, iba keď to bolo naozaj nutné.
Šofér tak nie je obťažovaný neustálym akustickým upozorňovaním asistenčných systémov, či nebodaj ich aktívnym zásahom do riadenia, keď si to situácia na ceste naozaj nevyžaduje.
Príkladom je aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla. V situácii, keď na diaľnici predbiehate kamión a rozdiel vašich rýchlostí je značný, systém vás pri trochu skoršom vyhodení smerovky, oznamujúcej váš návrat do pomalšieho pruhu zbytočne neobťažuje upozornením na vpravo vzadu jazdiaci kamión.
Pri náhlom výjazde na krajnicu udrží model GLE na ceste zásah stabilizačného systému. Pribrzdením dvojice kolies sa auto zrovná a ostane na ceste.
Niekedy sa zdá, že zásah príde skutočne na poslednú chvíľu. Jemné trhnutie vozidla pri zásahu stabilizačného systému zároveň upozorní vodiča dostatočne sa nevenujúceho riadeniu na nebezpečnú situáciu.
Na dozadu sa zvažujúcej streche spravil výrobca čo najväčší výrez pre hlavu. Nám toto riešenie úplne vyhovovalo, ale pre vyššie postavy je to nepostačujúce. Foto: Gabriel Kuchta
Cúvacia kamera je nevyhnutnosťou
Za príplatok 1390 eur je v GLE k dispozícii parkovací balík s 360-stupňovou kamerou. Pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla vidíte väčšinou iba vrchnú časť predného okna a strechu auta, stojaceho za vami.
Pri parkovaní a potrebe skutočne tesného nacúvania k prekážke vám tak mnohokrát nestačí iba dobrý odhad rozmerov vášho vozidla, ale potrebujete poznať aj dĺžku kapoty vozidla, stojaceho za vami. Pri danom výhľade z vozidla je cúvacia kamera nutnosťou.
Už známe riešenie s kamerou ukrytou vo výklopnom znaku vozidla považujeme za veľmi praktické riešenie a dobre funguje aj v prípade Mercedesu. Obraz ostane “čistý“ aj za dažďa.
Niektoré automobilky využívajú skrytie kamery pod výčnelok karosérie (zvyčajne vedľa svetla nad EČV). Toto lacnejšie riešenie však nezabráni zmoknutiu kamery po otvorení batožinového priestoru.
Vo vnútornom spätnom zrkadle vidíte len strechu auta, stojaceho za vami. Pri parkovaní sa preto musíte spoľahnúť na cúvaciu kameru. Foto: Gabriel Kuchta
Komfort dostal prednosť pred športovosťou
Podľa očakávaní je auto pri dodržiavaní rýchlosti suverénne. Jeho hranice sa pohybujú v úplne iných sférach. Keď sme ho pritlačili na limit, nespôsobovalo nám radosť zo športovej jazdy.
Rešpekt v nás vzbudzovala najmä hmotnosť, prekračujúca 2,2 tony. V zákrutách ju bolo cítiť, ochota zatočiť do zákruty sa strácala a s autom sme museli trochu bojovať. To však hovoríme o rýchlostiach, ktoré na bežných cestách nevyužívame.
Kto chce od podobného auta športové vlastnosti, pravdepodobne aj tak siahne po verzii AMG. “Obyčajné“ GLE kupé vyniká komfortom. Podvozok si dobre poradí prakticky so všetkými typmi nerovností na ceste. V tichu zvláda prejazd malých záplat asfaltových ciest aj typické rolety pred križovatkami. V tomto ohľade je dobrý aj na pomery Mercedesu.
V noci nás GLE ničím neprekvapilo. Inteligentné LED svetlá svietia excelentne, výborne reagujú na ostatných účastníkov cestnej premávky a ich svetlo má príjemnú bielu farbu.
Auto odomknete cez internet aj na diaľku
V rámci testu sme vyskúšali aj fungovanie funkcie Mercedes me. Rýchla registrácia na internete a pridelenie testovaného auta do nášho vozového parku nám umožnilo pomocou mobilného telefónu alebo počítača kontrolovať niektoré parametre na diaľku.
Mercedes me zatiaľ funguje iba prostredníctvom webového rozhrania, je však pravdepodobné, že sa dočkáme aj fungujúcej aplikácie.
Systém umožňuje majiteľovi na diaľku zistiť množstvo paliva v nádrži, stav oleja, termín plánovanej prehliadky vozidla, spotrebu či aktuálnu polohu vozidla. To posledné môže pomôcť napríklad na veľkých parkoviskách a hľadaní auta pri letisku po návrate z dovolenky.
Po prihlásení sa na svoje konto možno na diaľku odomknúť, či zamknúť auto. Nám sa pri fotení podarilo takto zamknúť vozidlo s kľúčmi vo vnútri. Pri následnom pokuse o odomknutie nám systém zaslal chybovú správu. Po chvíli trápenia sa nám našťastie auto podarilo odomknúť.
Pozitívom je možnosť sledovať vozidlo na diaľku, pomôže to pri kontrole služobných áut a istý prínos to má aj v oblasti bezpečnosti v prípade odcudzenia vozidla.
Funkcia Mercedes me umožňuje cez internet odomknúť auto, či zistiť jeho aktuálnu polohu. Foto: Gabriel Kuchta
Skúsenosť nám ukázala, že Mercedes GLE kupé zaujme svojím vzhľadom. V drvivej väčšine prípadov bol práve dizajn prijímaný veľmi pozitívne.
Na aute tejto veľkosti a hmotnosti sme si síce neužili športovú jazdu, presvedčil nás však tichosťou podvozka, komfortom a tiež výbornou deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Oproti konkurencii má výhodu v tom, že ešte nie je “okukaný“ a stále tak vzbudzuje istý pocit jedinečnosti. Kupé nás potešilo najmä na dlhých trasách. Jeho asistenčné systémy navyše nestrpčujú vodičovi život.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Mercedes GLE |
Verzia | Coupe 350 d 4Motion |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 68 340/68 340/99 114 |
Motor | naftový šesťvalec s objemom 2987 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 190(258)/3400 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 620/1600 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automat/9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 7,0 |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1200 |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 1700 |
Stav tachometra (km) | 7000 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 6,9-7,2/10,7; najlepšia spotreba pri plynulej, ale nie pomalej jazde sa pohybovala okolo 8,8 l; v zápchach v meste stúpla na 14 až 15,5 l |
Objem palivovej nádrže/z toho rezerva (l) | 93/14 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 2260/640 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650/1720 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2915; 4900; 2129; 1700 |
Motor | šesťvalec je dobre odhlučnený, pokiaľ ho nezdržala nutnosť podradiť, tak predviedol dobrú reakciu na stlačenie plynu |
Prevodovka | deväťstupňová prevodovka radí intuitívne, veľmi rýchlo sme si na ňu zvykli a požadovanú reakciu sme dokázali vyprovokovať správnym stlačením plynu |
Podvozok | nastaviteľná výška podvozku s rôznymi režimami jazdy; riadenie sa nám najviac páčilo v režime sport, keď mierne stuhlo; v režime komfort je podvozok tichý aj na pomery Mercedesu |
Interiér | príjemný interiér s kvalitnými materiálmi |
Posed vodiča a výhľad | výhľad šikmo dopredu mierne obmedzovali predné hrubšie stĺpiky; vnútorné spätné zrkadlo neposkytuje dostatočný výhľad, cúvaciu kameru preto považujeme za nutnosť |
Ovládanie palubného systému/navigácie | sú systémy, ktoré nám vyhovujú viac ako Comand online; páči sa nám, že niektoré funkcie majú skratky formou gombíkov |
Jazyk auta/navigácie | svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | výborná a výborne zobrazuje aj okolie vozidla vďaka štyrom kamerám – dobré rozlíšenie |
Predné svetlá technika a účinok | adaptívne LED svetlá, vynikajúco zatmavia svoje časti tak, aby neosvetlili ostatných členov premávky; excelentný účinok a príjemná farba svetla; osvetľujú široké okolie cesty |
Odomykanie/vstup do auta | bezkľúčový |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | elektrické vrátane bedrovej opierky |
Rezervné koleso - prístup | dojazdová rezerva v kufri |