Nissan na prebiehajúcom autosalóne v Tokiu odhalil koncept elektromobilu s autonómnym riadením Nissan IDS. Automobil je podľa japonskej spoločnosti ďalším významným krokom smerujúcim k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti využívajúcej automobily bez smrteľných dopravných nehôd a s nulovými emisiami.
Nissan IDS je postavený na koncepcii technológie autonómneho riadenia Nissan Intelligent Driving. „Nissan Intelligent Driving zlepšuje schopnosti vodiča vidieť, uvažovať a reagovať. Kompenzuje ľudské chyby, ktoré spôsobujú viac ako 90 percent všetkých dopravných nehôd. Vďaka tomu je čas strávený za volantom bezpečnejší, efektívnejší a príjemnejší,“ povedal prezident a výkonný riaditeľ japonskej automobilky Carlos Ghosn.
Snímače konceptu neustále monitorujú podmienky na ceste aj keď má vozidlo pod kontrolou vodič. Asistencia je permanentne k dispozícii a v prípade hroziaceho nebezpečenstva by mala účinne vodičovi napomáhať. Umelá inteligencia IDS zbiera informácie o dopravnej situácii, no pozná aj časový rozvrh a záľuby vodiča, čo má priniesť nielen komfortnú a bezpečnú, ale aj zábavnú jazdu.
Koncept informuje chodcov o svojom zámere
Okrem toho, že Nissan IDS intenzívne komunikuje s vodičom, dokáže o svojich zámeroch informovať aj chodcov či cyklistov. Komunikácia sa uskutočňuje prostredníctvom vonkajších svetiel a zobrazovacích prvkov, ktoré signalizujú, že vozidlo vie, čo sa deje v jeho okolí.
Napríklad strieborná bočná línia vozidla je v skutočnosti pásik LED, ktorý Nissan nazýva indikátorom zámeru. Keď sa v blízkosti vozidla objaví chodec, pásik sa rozsvieti načerveno, čím signalizuje, že vozidlo ho zaregistrovalo. Ďalší displej, otočený z prístrojového panela smerom von, môže chodcom zobrazovať rôzne nápisy, napríklad „máte prednosť“.
Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu
Vozidlo dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime. Ak je nastavený autopilot, kabína sa sériou úprav stane priestrannejšia. Volant sa zloží do prístrojového panela a vysunie sa veľká plochá obrazovka. Všetky štyri sedadlá sa natočia mierne k osi vozidla, čo by malo uľahčiť konverzáciu medzi pasažiermi. Vodič môže s umelou inteligenciou komunikovať pomocou hlasu alebo gest.
Prepínač PD Commander medzi prednými sedadlami slúži na aktiváciu manuálneho riadenia. Je to jediný ovládací prvok, ktorý môže vodič fyzicky obsluhovať, keď je vozidlo v autonómnom režime.
V manuálnom režime sa sedadlá natočia do pôvodného stavu. Objaví sa volant spolu s jazdnými ukazovateľmi a displejom typu head-up ukazujúcim trasu a ďalšie informácie o jazde. Osvetlenie interiéru sa zmení na modrú, ktorá by podľa Nissanu mala posilniť schopnosť sústredenia. Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu tým, že zamedzujú vzniku mŕtvych uhlov a posilňujú pocit otvoreného priestoru.
V Nissane vsadili na kolesá s veľkým priemerom a úzkymi pneumatikami
Konštruktéri sa snažili minimalizovať aerodynamický odpor a docieliť tak čo najdlhší dojazd elektromobilu. Aj preto je výška karbónovej karosérie len 1 380 mm. To sa samozrejme prejavilo na menšom priestore v kabíne, čo by aspoň čiastočne malo kompenzovať umiestnenie kolies čo najďalej od seba. Automobilka zvolila kolesá s veľkým priemerom umožňujúce vysoký výkon a športový charakter, ale použila pritom úzke pneumatiky šírky 175 mm, aby minimalizovala valivý odpor.
Koncept Nissan IDS je vybavený vysokokapacitnou 60 kWh batériou, ktorá by mala spolu s nízkou konštrukciou a karosériou z uhlíkových vlákien prispieť k dostatočne dlhému dojazdu. Presné čísla však zatiaľ Nissan neudáva, podobne ako v prípade ďalších technických údajov. Z technologického hľadiska predstavil už len pilotované parkovanie, ktoré je možné ovládať zo smartfónu alebo tabletu a technológiu bezdrôtového nabíjania.