SME
reklama

Nissan odhalil koncept IDS, ktorý komunikuje aj s chodcami, či cyklistami

Automobil dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime.

(Zdroj: Nissan)

Nissan na prebiehajúcom autosalóne v Tokiu odhalil koncept elektromobilu s autonómnym riadením Nissan IDS. Automobil je podľa japonskej spoločnosti ďalším významným krokom smerujúcim k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti využívajúcej automobily bez smrteľných dopravných nehôd a s nulovými emisiami.

Nissan IDS je postavený na koncepcii technológie autonómneho riadenia Nissan Intelligent Driving. „Nissan Intelligent Driving zlepšuje schopnosti vodiča vidieť, uvažovať a reagovať. Kompenzuje ľudské chyby, ktoré spôsobujú viac ako 90 percent všetkých dopravných nehôd. Vďaka tomu je čas strávený za volantom bezpečnejší, efektívnejší a príjemnejší,“ povedal prezident a výkonný riaditeľ japonskej automobilky Carlos Ghosn.

Snímače konceptu neustále monitorujú podmienky na ceste aj keď má vozidlo pod kontrolou vodič. Asistencia je permanentne k dispozícii a v prípade hroziaceho nebezpečenstva by mala účinne vodičovi napomáhať. Umelá inteligencia IDS zbiera informácie o dopravnej situácii, no pozná aj časový rozvrh a záľuby vodiča, čo má priniesť nielen komfortnú a bezpečnú, ale aj zábavnú jazdu.

Koncept informuje chodcov o svojom zámere

Okrem toho, že Nissan IDS intenzívne komunikuje s vodičom, dokáže o svojich zámeroch informovať aj chodcov či cyklistov. Komunikácia sa uskutočňuje prostredníctvom vonkajších svetiel a zobrazovacích prvkov, ktoré signalizujú, že vozidlo vie, čo sa deje v jeho okolí.

Napríklad strieborná bočná línia vozidla je v skutočnosti pásik LED, ktorý Nissan nazýva indikátorom zámeru. Keď sa v blízkosti vozidla objaví chodec, pásik sa rozsvieti načerveno, čím signalizuje, že vozidlo ho zaregistrovalo. Ďalší displej, otočený z prístrojového panela smerom von, môže chodcom zobrazovať rôzne nápisy, napríklad „máte prednosť“.

Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu

Vozidlo dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime. Ak je nastavený autopilot, kabína sa sériou úprav stane priestrannejšia. Volant sa zloží do prístrojového panela a vysunie sa veľká plochá obrazovka. Všetky štyri sedadlá sa natočia mierne k osi vozidla, čo by malo uľahčiť konverzáciu medzi pasažiermi. Vodič môže s umelou inteligenciou komunikovať pomocou hlasu alebo gest.

Prepínač PD Commander medzi prednými sedadlami slúži na aktiváciu manuálneho riadenia. Je to jediný ovládací prvok, ktorý môže vodič fyzicky obsluhovať, keď je vozidlo v autonómnom režime.

V manuálnom režime sa sedadlá natočia do pôvodného stavu. Objaví sa volant spolu s jazdnými ukazovateľmi a displejom typu head-up ukazujúcim trasu a ďalšie informácie o jazde. Osvetlenie interiéru sa zmení na modrú, ktorá by podľa Nissanu mala posilniť schopnosť sústredenia. Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu tým, že zamedzujú vzniku mŕtvych uhlov a posilňujú pocit otvoreného priestoru.

V Nissane vsadili na kolesá s veľkým priemerom a úzkymi pneumatikami

Konštruktéri sa snažili minimalizovať aerodynamický odpor a docieliť tak čo najdlhší dojazd elektromobilu. Aj preto je výška karbónovej karosérie len 1 380 mm. To sa samozrejme prejavilo na menšom priestore v kabíne, čo by aspoň čiastočne malo kompenzovať umiestnenie kolies čo najďalej od seba. Automobilka zvolila kolesá s veľkým priemerom umožňujúce vysoký výkon a športový charakter, ale použila pritom úzke pneumatiky šírky 175 mm, aby minimalizovala valivý odpor.

Koncept Nissan IDS je vybavený vysokokapacitnou 60 kWh batériou, ktorá by mala spolu s nízkou konštrukciou a karosériou z uhlíkových vlákien prispieť k dostatočne dlhému dojazdu. Presné čísla však zatiaľ Nissan neudáva, podobne ako v prípade ďalších technických údajov. Z technologického hľadiska predstavil už len pilotované parkovanie, ktoré je možné ovládať zo smartfónu alebo tabletu a technológiu bezdrôtového nabíjania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 676
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 106
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 109
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 269
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Odišla Eva Štefankovičová, režisérka filmu, ktorého scenár ležal 10 rokov v televíznej dramaturgii, lebo ešte nenastal ten správny čas nakrútiť ho
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.4.1924)
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  4. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  5. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  6. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  7. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  8. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 98 243
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 536
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 253
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 710
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 019
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 889
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu