Fiat oživuje označenie Tipo, ktoré turínska automobilka počas svojej viac ako storočnej histórie použila už niekoľkokrát. Napríklad pri modeli, ktorého sa v rokoch 1988 až 1995 predalo takmer dva milióny exemplárov, a ktorý bol ocenený titulom Auto roka 1989.
Nadviazať na tieto úspechy chce najnovšie Tipo navrhnuté v talianskom štylistickom centre Fiat a vyvíjané v Turecku, kde bude tiež vyrábané. Veď tu napokon malo aj svetovú premiéru v podobe konceptu nazvanom Aegea.
Kompaktný sedan dlhý 4532 mm ponúka batožinový priestor s objemom 520 l. Jeho karoséria je z 80-tich percent tvorená z vysokopevnostnej ocele. Brzdový systém sa bude líšiť podľa použitej motorizácie. Len model poháňaný silnejším dieslovým motorom bude vybavený kotúčovými brzdami vpredu aj vzadu. Ostatné verzie si vzadu budú musieť vystačiť s bubnovými brzdami.
V závislosti od trhu budú na výber štyri motorizácie. Základom bude zážihový agregát s objemom 1,4 l, ktorý poskytuje výkon 70 kW a krútiaci moment 127 Nm. Kombinovaný bude so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Druhým zážihovým variantom bude motor 1.6 E.torQ s výkonom 81 kW a krútiacim momentom 152 Nm, ktorý bude spolupracovať so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Fiat model Tipo vybaví aj dvoma dieslovými preplňovanými motormi využívajúcimi druhú generáciu technológie Multijet. Prvý s objemom 1,3 l dosahuje výkon 70 kW a 200 Nm. Kombinovaná spotreba je na úrovni 4,1 l/100 km, vo verzii Eco dokonca 3,7 l/100 km. Ponúkaný bude s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Zaujímavejšie parametre dosahuje silnejší 1,6-litrový agregát spárovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho výkon 88 kW pri 3 750 ot./min a 320 Nm pri 1 750 ot./min umožní sedanu najvyššiu rýchlosť 199 km/h a zrýchlenie z nuly na stovku za 9,7 s. V kombinovanej prevádzke by si mal vypýtať 4,2 l nafty na 100 km.
V Taliansku už Fiat na nové Tipo začal prijímať objednávky. Zatiaľ je dostupný v dvoch "otváracích" verziách Opening Edition a Opening Edition Plus. Taliansky cenník udáva cenu za prvú výbavu 14 500 eur, za druhú 19 900 eur.
Na jar budúceho roka by mal model zavítať aj do ostatných kútov Európy, pričom bude k dispozícii v troch stupňoch výbavy. Prvý ponúkne napríklad masku chladiča s chrómovými prvkami, manuálnu klimatizáciu, 3,5-palcovú obrazovku aj elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie zrkadlá.
Druhý stupeň pridá 16-palcové kolesá, chrómované kľučky dverí, elektricky ovládané zadné okná či svetelný a dažďový senzor. Najvyššia výbava už bude obsahovať automatické svietenie, 16-palcové zliatinové kolesá, automatickú klimatizáciu, hmlovky, tempomat a prednú lakťovú opierku. Cena základnej výbavy by vraj mohla štartovať na úrovni 12-tisíc eur.