Všetky modely DS už definitívne stratili označenie Citroën a výrazné tvary ich predurčujú byť stredobodom pozornosť všade kde sa objavia. Inak to nie je ani v prípade DS 4, ktorú sme vyskúšali na veľkých 19-palcových kolesách.
Model DS 4 je plný kontrastov, ale po týždni sme si ho obľúbili a z radenia prevodových stupňov sa stala zábava hraničia s eufóriou. Nikdy by sme nepovedali, že takto budeme raz písať práve o „Citroëne“.
DS 4 je špecifický automobil, po ktorom siahne skupina ľudí hľadajúca „iné“ kompaktné auto. S najvyššou pravdepodobnosťou to nebude malá rodinka, ale slobodní mladí ľudia s vlastným štýlom, bez strachu odlíšiť sa.
Dizajn: takmer čistá jednotka
Celkový vzhľad modelu DS 4 je na hrane medzi crossoverom a klasickým hatchbackom, čo spoločnosť DS využila stavbou modelu DS 4 Crossback, ktorý vám predstavíme o niekoľko dní. Aj v prípade klasického DS 4 sme často vysvetľovali, že to nie je "štvorkolka", ale vozidlo s pohonom prednej nápravy.
Veľa chrómu, výrazne rezané tvary, veľké svetlá s LED smerovkami a denným svietením a skutočne veľké kolesá. Na niekoho to môže pôsobiť príťažlivo, ďalší s úsmevom krúti hlavou.
Nám sa dizajn DS 4 páčil. Dizajnéri to prehnali len s riešením kľučky zadných dverí.
Nemáme nič proti funkčnému zapracovaniu do posledného stĺpika.
Konštrukčne však vznikol na dverách výrazný výklenok, ktorý pri troche nepozornosti dospelého zasiahne do hrude a deti do hlavy.
Praktickosť: dobrá bola vždy trojka
Rázvor vozidla (2612 mm) nie je poddimenzovaný, no pasažieri na zadných sedadlách si veľa luxusu s označením DS neužijú. Neprídu o kvalitné materiály, ani pohodlnú kožu pod zadkom. Miesta na chodidlá je však veľmi málo – ustúpilo totiž masívnych predným kreslám s masážnou funkciou.
Ak si prední pasažieri urobia pohodlie, vždy je to na úkor kolien cestujúcich vzadu.
Určenie vozidla – primárne pre predných pasažierov, ešte zvýrazňujú relatívne malé zadné dvere, resp. malý otvor, ktorý po ich otvorení vzniká.
Navyše, operadlá sedadiel sú zapustené hlboko za tretím stĺpikom, čo ďalej sťažuje nastupovanie do druhého radu.
Praktickosť batožinového priestoru s objemom 385 litrov znevýhodňuje vyššia nakladacie hrana a nemožnosť sklopiť sedadlá do jednej roviny s dnom. Naopak, využitie kufra vylepší otvor v operadlách druhého radu slúžiaci na prenos dlhších predmetov a jeho pravidelný tvar.
Praktické riešenia ustúpili dizajnu aj vpredu, kde priestor pre mobil a pár mincí nájdete, ale otvory na uchytenie pohárov sú zrejme zbytočné.
Motor a prevodovka: je to malý dravec, ale nie hot-hatch
Značka DS Automobiles ponúka model DS 4 s jediným benzínovým motorom – známym agregátom 1,6 THP s výkonom vytlačeným na 155 kW (210 k), ktorý podporuje krútiaci moment 285 Nm. Voči minulosti ide o nárast '+10' vo výkone v koňoch, aj v krútiacom momente.
Samotná pohonná jednotka je vydarené motorárske dielo a využíva ju nie len koncern PSA. Jej maximálny sériový potenciál leží až niekde na hranici 300 konských síl.
Motor kompaktnému hatchbacku pasuje a dokáže mu udeliť zrýchlenie približujúce sa „horúcim hatchbackom“. Viac ako samotný motor nás bavilo presné radenie – na ‚citroenový‘ pôvod priam nezvyklé.
Dráhy radiacej páky sa približujú japonskému tvrdému chodu, ktorý poznajú napríklad v Subaru. Preraďovanie stupňov vodiča doslova provokuje k využitiu výkonných bŕzd a sekvenciu druhého, tretieho a štvrtého stupňa zopakovať.
Keby nám neprimŕzali ruky počas chladných dní o veľkú kovovú časť hlavice, bola by to ideálna športová kulisa.
Jazda: dobre maskuje svoj pôvod, nie však dokonale
Samotný posed v sedadle spolujazdca sme sprvu subjektívne kritizovali za vysoký posed. Po prvých dvoch dňoch testu pocit zmizol a sedenie vyššie nad vozovkou vodič ocení na dlhších trasách alebo po častom nastupovaní.
Konštruktéri sa všemožne snažia skryť v modeli DS 4 všetko, čo by súviselo s jeho minulosťou v „obyčajnom“ Citroëne. Najmenej sa im to darí na podvozku, čo chápeme ako najťažšiu úlohu.
Na kvalitnom povrchu jazdí DS 4 na 19-palcových pneumatikách Bridgestone s rozmerom 225/40 maximálne presvedčivo, pokojne a presne. Zákruty mu „chutia“, aj neočakávane prudké zatočenie vozidlu nerobí problém a jeho vyššia svetlá výška sa neprejaví negatívne.
Už známym orieškom pre Francúzov všeobecne je „gumový“ zvuk po prechode nerovnosťami cesty a nechuť vozidla jazdiť po priečnych poškodeniach vozovky. Presvedčivý rýchly hatchabck sa akoby zľakol, razom prezradí svoj pôvod a netreba ho k tomu ani výrazne nútiť.
Veľké kolesá s nízkym profilom podvozku ťažkú úlohu rozhodne neuľahčia. Až o týždeň neskôr, pri teste verzie Crossback s 18-palcovými pneumatikami sme zistili, že podvozok vie pracovať s vyšším profilom pneumatiky a možno menej agresívnejším naladením výrazne lepšie.
Náš názor
Automobilka DS zmodernizovala model DS 4 voči minulosti len nepatrne. Je to aj naďalej kvalitne spracovaný automobil a s motorom 1,6 THP mu nechýba temperament.
Nám sa páčil dizajn exteriéru viac ako riešenie DS 4 zvnútra. Motor v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nás veľmi prekvapil.
Veľké kolesá sú atraktívne, podvozok však aj kvôli nim pracuje na hrane svojich možností. Slovenské cesty poznáme všetci.
Ak plánujete kúpu modelu DS 4, mali by ste zvážiť verziu Crossback. O tej však už o pár dní.
Technické informácie
Značka a model | DS 4 |
Verzia | SO CHIC THP 210 Stop & Start |
Cena modelu od/Cena testovanej verzie od | 17 990 eur / 21 990 eur |
Motor | benzínový štvorvalec s objemom 1598 cm3 |
Výkon / pri otáčkach | 155 kW (210 k)/6000 ot./min. |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 285 Nm/1750 ot./min. |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 7,8 |
Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,9/8,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1355/490 |
Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l) | 385/1021 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2612; 4284; 1810; 1535 |