Nedisponuje posuvnými dverami, vonkajšie spätné zrkadlá má príliš blízko vodiča, spotreba nepatrí do ríše snov, v interiéri počuť pohyb paliva v nádrži, dvojmetroví ľudia môžu pociťovať v druhom rade na kraji menej miesta na hlavu a mávnutie nohou pod nárazníkom s cieľom otvoriť kufor je náročnejšie ako sa môže zdať.
To je súčet nedokonalostí nového Fordu Galaxy s pohonom všetkých štyroch kolies. Popísať ďalšie bude pre nás ťažšie, pretože rodinná novinka nás očarila. A začalo to farbou.
Aj rodinný van môže mať ten správny náboj
Testovaný Ford Galaxy sme preberali od kolegov až po tme, no už po prvom nastúpení bolo jasné, že sa dizajnéri orientovali na jednoduchosť a minimalizáciu tlačidiel stredového panela.
O zobrazenie základných informácií sa stará digitálny zobrazovací panel s ručičkami pohybujúcimi sa po vnútornom obvode „analógových“ čísiel. Chvíľu trvá, kým sa vodič zorientuje a pochopí, že skladbu zobrazovaných informácií môže meniť na pravej i ľavej časti volantu zhodným ovládacím prvkom, odlišne prideleným displeju.
Dizajn „budíkov“ nám vyhovoval. Subjektívne by sme zjednodušili len oddeľovacie čiary medzi hodnotami rýchlomera a otáčkomera, aby bolo odčítanie jednoduchšie a rýchlejšie. Medzi zobrazovanými prvkami sme nenašli veľký digitálny rýchlomer.
Za zmiznutím viacerých tlačidiel stojí dotykový displej, prostredníctvom ktorého je možné ovládať drvivú väčšinu požadovaných súčastí auta. Hlavné skupiny sú dostupné vždy v rohoch displeja: Zábava, Telefón, Navigácia a Ventilácia – a k nim patriaca vždy príslušná štvrtina obrazovky. Po výbere konkrétneho je ponuka rozšírená na celý displej. Vo vybraných prípadoch by sme prijali väčšie ikony tlačidiel na displeji - najmä ak ich potrebuje šofér trafiť počas jazdy.
Systém ovládania vozidla dotykovou obrazovkou by vedel ukradnúť celý samotný článok a my veríme, že sa do Galaxy s týmto cieľom ešte posadíme.
Na stredovej konzole ostali len dva otočné prvky. Ovládanie hlasitosti audio-systému je logické. Nerozumieme však dôležitosti ovládača „tune“ na ladenie rádia. Myslíme si, že tento prvok je zbytočný a priestor mohol dostať v tejto forme skôr ventilátor.
Pri jazde zabudnete na veľkosť auta
Pocit za volantom rodinného modelu Galaxy je podobný ako na sedadle menších osobných vozidiel. Nič nenaznačuje rozmery vozidla.
K príjemnému pocitu prispieva mimoriadne dobre odladený podvozok, ktorý prezradí kľúčové nerovnosti vplývajúce na jazdu a zamaskuje nepodstatné záplaty a menšie výtlky. Chod náprav je tichý a komfortný, automobilu zabezpečujú bočnú stabilitu aj napriek jeho výške 1.747 mm.
Smerovú stabilitu podporí aj rázvor dlhý 2.850 mm – zhodný s modelom S-Max. Zahýbanie do zákrut je aj vďaka tuhšiemu posilňovaču riadenia - bez rušivých polôh a rozdielov v posilňovaní presvedčivé.
Galaxy neosloví športovým ani prehnane tvrdým podvozkom. Zaujalo nás jeho mimoriadne kompromisné naladenie, ktoré vyhovie aj svižnej jazde na horších cestách a pritom nezaťaží ostatných cestujúcich. Ford v tomto prípade nesklamal a udržal si dobré meno.
Silnejší motor by vyhovel prevodovke viac
Testovaný automobil poháňal dieselový motor 2.0 TDCi so štandardným výkonom 110 kW (150) a krútiacim momentom 350 Nm. Automobil využíva systém pohonu všetkých štyroch kolies AWD s medzinápravovou spojkou na zadnej náprave. Systém pohonu 4x4 by mal byť v princípe totožný s SUV modelom Kuga.
Podobný výkon by bol v menšom rodinnom aute nadmieru dostačujúci. Po spojení čistej pohotovostnej hmotnosti 1.755 kg a dlhých stupňov šesťstupňovej manuálnej prevodovky motor pocitovo ťahá, výsledok pri predbiehaní nás však nepresvedčil. Myslíme si, že 150 koňový motor nemá dostatočnú rezervu a so zvýšeným obsadením auta sa tento fakt môže len zhoršiť.
Pri predbiehaní tak treba počítať s časom navyše. Ostatná jazda je však aj s týmto motorom príjemná a odhlučnenie bez výhrad. Agregát sa zásadnejšie ozve len pri výraznom stlačení akcelerátora. Počas diaľničného tempa tak slová šoféra počujú aj deti v treťom rade.
Do rúk sme dostali automobil s celkovým počtom asi 1.700 najazdených kilometrov. Počítadlo ukazovalo priemernú dlhodobú spotrebu 7,5 litra na 100 km. Počas šiestich dní a vynulovaní počítača sa nám podarilo jazdiť na identickej priemernej spotrebe. Zo skúseností si myslíme, že spotreba môže po najazdení cca 10-tisíc km klesnúť o 0,6 až jeden liter nafty.
Ak by sme si mohli vybrať, skúsili by sme silnejší naftový agregát s rovnakým objemom, no výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Pohľad do katalógu Fordu však prezradil, že pri zachovaní pohonu 4x4 (AWD) sa musí zákazník uspokojiť len s automatickou prevodovkou. To nemusí vyhovovať každému.
Naftovou alternatívou môže byť aj špecialitka 2.0 TDCi Bi-Turbo s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 450 Nm. V tomto prípade však pohon oboch náprav nie je možný vôbec rovnako ako v prípade oboch benzínových pohonných jednotiek.
Dve miesta navyše, ktoré dávajú zmysel
Ani v dnešnej dobe nie sú výnimkou rodiny, v ktorých sú dve deti v domácnosti len v prípade, že zvyšné dve sú ešte v škole. Práve pre tých je Galaxy jednou z možností, hoci takmer vždy posledné slovo povie cena.
Model Galaxy je len jedným, no nie jediným z ponuky Fordu, ktorý ponúka dve miesta navyše. Je však tým, ktorý ponúka takmer „ozajstné“ sedadlá, čo sme o športovejšie strihnutom S-MAXe povedať nemohli. Skutočné rozdiely medzi modelmi S-MAX a Galaxy sú väčšie ako tabuľkové čísla.
Vnútorné rozmery: porovnanie | Ford S-MAX | Ford Galaxy | |
Prvý rad | Priestor v oblasti hlavy(1) | 1022 mm | 1068 mm |
Maximálny priestor pre nohy | 1081 mm | 1081 mm | |
Šírka vo výške ramien | 1531 mm | 1531 mm | |
Druhý rad | Priestor v oblasti hlavy(1) | 971 mm | 1026 mm |
Maximálny priestor pre nohy | 991 mm | 991 mm | |
Šírka vo výške ramien | 1535 mm | 1535 mm | |
Tretí rad | Priestor v oblasti hlavy | 943 mm | 985 mm |
Maximálny priestor pre nohy | 716 mm | 867 mm | |
Šírka vo výške ramien | 1386 mm | 1359 mm | |
Objem batožinového priestoru | 2-sedad. naložené po strechu | 2020 litrov | 2339 litrov |
5-sedad. naložené po strechu | 956 litrov | 1206 – 1301 litrov | |
7-sedad. naložené po strechu | 285 litrov | 300 litrov(2) | |
Objem pal. nádrže | 70 litrov | 68/64 (3) litrov |
1 – bez panoramatickej strechy; 2 – informáciu o rôznom objeme kufra v krajných polohách tretieho radu sme nenašli; 3 – bez / s pohonom AWD
Druhý rad sedadiel je posúvateľný dopredu i dozadu a operadlá všetkých troch sedadiel sú samostatne polohovateľné.
Nastupovanie do tretieho radu uľahčuje systém známy z vozidiel kupé – sedadlo sa naklopí dopredu.
Tretí rad sedadiel je kompletne ukrytý v podlahe batožinového priestoru a prístupný môže byť po stlačení tlačidla v batožinovom priestore. Servomotory zadné sedadlá zdvihnú i sklopia.
Za podmienky, že všetky sedadlá sú nastavené v kompromisnej pozícii, do posledného radu môže nastúpiť aj dospelý človek priemernej výšky. Nebude si udierať hlavu a kolená sa len mierne opierajú o predné operadlá.
Nie je to luxusné zvezenie, ale sedadlá sú bez hanby plne využiteľné. Primárne je však aj v tomto prípade posledný rad určený pre „deti“ odhadom do 12 – 15 rokov.
Aj tretí rad je možné posúvať pozdĺžne a zväčšiť tak batožinový priestor na úkor miesta pre nohy.
Je trochu na škodu, že dizajnéri nevymysleli kryt servomotorov ešte dômyselnejšie, aby bola spodná časť kufra využiteľná viac.
Rovnako ako v prípade modelu S-MAX, ani v Galaxy nenašli konštruktéri miesto pre prípadné plató batožinového priestoru, s ktorým musíte po vyklopení tretieho radu sedadiel bojovať alebo ho nechať doma.
Pochvalu si zaslúži objem kufra v päť i dvojmiestnom usporiadaní. Nejde len o celkový objem, ale aj o rovnú plochu. Sklopiť pritom môžete jedno z vybraných zadných sedadiel a variovať tak priestor podľa potreby.
Vyzdvihnúť by sme chceli samostatne ovládanú ventiláciu pre druhý a tretí rad sedadiel, ktorú je možné blokovať alebo povoliť cez dotykový systém. Výduchy ventilácie sú umiestnené aj v streche vozidla.
Ford Galaxy, na rozdiel od konkurencie z dielní koncernu VW, nedisponuje posúvateľnými dverami do druhého a tretieho radu sedadiel. Po ich maximálnom otvorení však vzniká veľký otvor, ktorý umožňuje pohodlné nastupovanie. Nevýhodu v úzkych parkovacích priestoroch sa snaží Ford zakryť dizajnovo čistejšou karosériou bez pozdĺžnej koľajnice posúvateľných dverí.
Rezervné koleso umiestnené pod zadným nárazníkom a vystavené poveternostným vplyvom by sme za iných okolností kritizovali.
V tomto prípade sme radi, že výrobca ponúka aspoň dojazdovku a našiel na ňu miesto aj pri sedemmiestnom interiéri.
Aj rodinný Galaxy môže zjednodušiť svojmu majiteľovi otvorenie piatych dverí v prípade, že má plné ruky. Mávnutie nohou pod nárazníkom však nebolo vždy úplne úspešné a navyše, ak neodstúpite od vozidla dostatočne ďaleko, otváranie sa zastaví na začiatku. Otvorenie kufra tlačidlom podobný problém neprináša.
Náš názor
Nový Ford Galaxy nie je dokonalý automobil, ako celok na nás však pôsobí mimoriadne vyvážene a dospelo. Všetko a všetci majú svoje miesto.
Rodinný automobil s tak vycibreným zmyslom pre presnú jazdu sme zrejme ešte nešoférovali. Pohon 4x4 je pre mnohých veľmi atraktívnym prvkom výbavy a pri tak veľkom automobile môže mať po zvážení zmysel si zaňho priplatiť 3.000 eur.
Keďže nám týždeň s Galaxy nestačil o približne mesiac vyskúšame verziu so silnejším naftovým motorom a automatickou prevodovkou.
Technické informácie
Značka a model | Ford Galaxy |
Verzia | 2.0 TDCi Duratorq AWD Titanium X |
Cena modelu od/Cena testovanej verzie od | 26 690 eur / 37 790 eur |
Motor | naftový štvorvalec s objemom 1997 cm3 |
Výkon / pri otáčkach | 110 kW (150 k)/3500 ot./min. |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 350 Nm/2000 - 2500 ot./min. |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 12,2 |
Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,4/7,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 64 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1755/900 |
Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l) | viď. tabuľka vyššie |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2850; 4848; 1916; 1747 |