SME
reklama

TEST: Posledné sedadlá sedemmiestnej verzie Fordu Galaxy nie sú na posmech

Po týždňovom teste sme Galaxy vracali s nevôľou. Komplexné sedemmiestne auto patrí medzi to najpríjemnejšie, čo sme za ostatný čas šoférovali.

(Zdroj: Martin Vosko)

Nedisponuje posuvnými dverami, vonkajšie spätné zrkadlá má príliš blízko vodiča, spotreba nepatrí do ríše snov, v interiéri počuť pohyb paliva v nádrži, dvojmetroví ľudia môžu pociťovať v druhom rade na kraji menej miesta na hlavu a mávnutie nohou pod nárazníkom s cieľom otvoriť kufor je náročnejšie ako sa môže zdať.

To je súčet nedokonalostí nového Fordu Galaxy s pohonom všetkých štyroch kolies. Popísať ďalšie bude pre nás ťažšie, pretože rodinná novinka nás očarila. A začalo to farbou.

Aj rodinný van môže mať ten správny náboj

Testovaný Ford Galaxy sme preberali od kolegov až po tme, no už po prvom nastúpení bolo jasné, že sa dizajnéri orientovali na jednoduchosť a minimalizáciu tlačidiel stredového panela.

O zobrazenie základných informácií sa stará digitálny zobrazovací panel s ručičkami pohybujúcimi sa po vnútornom obvode „analógových“ čísiel. Chvíľu trvá, kým sa vodič zorientuje a pochopí, že skladbu zobrazovaných informácií môže meniť na pravej i ľavej časti volantu zhodným ovládacím prvkom, odlišne prideleným displeju.

Dizajn „budíkov“ nám vyhovoval. Subjektívne by sme zjednodušili len oddeľovacie čiary medzi hodnotami rýchlomera a otáčkomera, aby bolo odčítanie jednoduchšie a rýchlejšie. Medzi zobrazovanými prvkami sme nenašli veľký digitálny rýchlomer.

Za zmiznutím viacerých tlačidiel stojí dotykový displej, prostredníctvom ktorého je možné ovládať drvivú väčšinu požadovaných súčastí auta. Hlavné skupiny sú dostupné vždy v rohoch displeja: Zábava, Telefón, Navigácia a Ventilácia – a k nim patriaca vždy príslušná štvrtina obrazovky. Po výbere konkrétneho je ponuka rozšírená na celý displej. Vo vybraných prípadoch by sme prijali väčšie ikony tlačidiel na displeji - najmä ak ich potrebuje šofér trafiť počas jazdy.

Systém ovládania vozidla dotykovou obrazovkou by vedel ukradnúť celý samotný článok a my veríme, že sa do Galaxy s týmto cieľom ešte posadíme.

Na stredovej konzole ostali len dva otočné prvky. Ovládanie hlasitosti audio-systému je logické. Nerozumieme však dôležitosti ovládača „tune“ na ladenie rádia. Myslíme si, že tento prvok je zbytočný a priestor mohol dostať v tejto forme skôr ventilátor.

Pri jazde zabudnete na veľkosť auta

Pocit za volantom rodinného modelu Galaxy je podobný ako na sedadle menších osobných vozidiel. Nič nenaznačuje rozmery vozidla.

K príjemnému pocitu prispieva mimoriadne dobre odladený podvozok, ktorý prezradí kľúčové nerovnosti vplývajúce na jazdu a zamaskuje nepodstatné záplaty a menšie výtlky. Chod náprav je tichý a komfortný, automobilu zabezpečujú bočnú stabilitu aj napriek jeho výške 1.747 mm.

Smerovú stabilitu podporí aj rázvor dlhý 2.850 mm – zhodný s modelom S-Max. Zahýbanie do zákrut je aj vďaka tuhšiemu posilňovaču riadenia - bez rušivých polôh a rozdielov v posilňovaní presvedčivé.

Galaxy neosloví športovým ani prehnane tvrdým podvozkom. Zaujalo nás jeho mimoriadne kompromisné naladenie, ktoré vyhovie aj svižnej jazde na horších cestách a pritom nezaťaží ostatných cestujúcich. Ford v tomto prípade nesklamal a udržal si dobré meno.

Silnejší motor by vyhovel prevodovke viac

Testovaný automobil poháňal dieselový motor 2.0 TDCi so štandardným výkonom 110 kW (150) a krútiacim momentom 350 Nm. Automobil využíva systém pohonu všetkých štyroch kolies AWD s medzinápravovou spojkou na zadnej náprave. Systém pohonu 4x4 by mal byť v princípe totožný s SUV modelom Kuga.

Podobný výkon by bol v menšom rodinnom aute nadmieru dostačujúci. Po spojení čistej pohotovostnej hmotnosti 1.755 kg a dlhých stupňov šesťstupňovej manuálnej prevodovky motor pocitovo ťahá, výsledok pri predbiehaní nás však nepresvedčil. Myslíme si, že 150 koňový motor nemá dostatočnú rezervu a so zvýšeným obsadením auta sa tento fakt môže len zhoršiť.

Pri predbiehaní tak treba počítať s časom navyše. Ostatná jazda je však aj s týmto motorom príjemná a odhlučnenie bez výhrad. Agregát sa zásadnejšie ozve len pri výraznom stlačení akcelerátora. Počas diaľničného tempa tak slová šoféra počujú aj deti v treťom rade.

Do rúk sme dostali automobil s celkovým počtom asi 1.700 najazdených kilometrov. Počítadlo ukazovalo priemernú dlhodobú spotrebu 7,5 litra na 100 km. Počas šiestich dní a vynulovaní počítača sa nám podarilo jazdiť na identickej priemernej spotrebe. Zo skúseností si myslíme, že spotreba môže po najazdení cca 10-tisíc km klesnúť o 0,6 až jeden liter nafty.

Ak by sme si mohli vybrať, skúsili by sme silnejší naftový agregát s rovnakým objemom, no výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Pohľad do katalógu Fordu však prezradil, že pri zachovaní pohonu 4x4 (AWD) sa musí zákazník uspokojiť len s automatickou prevodovkou. To nemusí vyhovovať každému.

Naftovou alternatívou môže byť aj špecialitka 2.0 TDCi Bi-Turbo s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 450 Nm. V tomto prípade však pohon oboch náprav nie je možný vôbec rovnako ako v prípade oboch benzínových pohonných jednotiek.

Dve miesta navyše, ktoré dávajú zmysel

Ani v dnešnej dobe nie sú výnimkou rodiny, v ktorých sú dve deti v domácnosti len v prípade, že zvyšné dve sú ešte v škole. Práve pre tých je Galaxy jednou z možností, hoci takmer vždy posledné slovo povie cena.

Model Galaxy je len jedným, no nie jediným z ponuky Fordu, ktorý ponúka dve miesta navyše. Je však tým, ktorý ponúka takmer „ozajstné“ sedadlá, čo sme o športovejšie strihnutom S-MAXe povedať nemohli. Skutočné rozdiely medzi modelmi S-MAX a Galaxy sú väčšie ako tabuľkové čísla.

Vnútorné rozmery: porovnanie

Ford S-MAX

Ford Galaxy

Prvý rad

Priestor v oblasti hlavy(1)

1022 mm

1068 mm

Maximálny priestor pre nohy

1081 mm

1081 mm

Šírka vo výške ramien

1531 mm

1531 mm

Druhý rad

Priestor v oblasti hlavy(1)

971 mm

1026 mm

Maximálny priestor pre nohy

991 mm

991 mm

Šírka vo výške ramien

1535 mm

1535 mm

Tretí rad

Priestor v oblasti hlavy

943 mm

985 mm

Maximálny priestor pre nohy

716 mm

867 mm

Šírka vo výške ramien

1386 mm

1359 mm

Objem batožinového priestoru

2-sedad. naložené po strechu

2020 litrov

2339 litrov

5-sedad. naložené po strechu

956 litrov

1206 – 1301 litrov

7-sedad. naložené po strechu

285 litrov

300 litrov(2)

Objem pal. nádrže

70 litrov

68/64 (3) litrov

1 – bez panoramatickej strechy; 2 – informáciu o rôznom objeme kufra v krajných polohách tretieho radu sme nenašli; 3 – bez / s pohonom AWD

Druhý rad sedadiel je posúvateľný dopredu i dozadu a operadlá všetkých troch sedadiel sú samostatne polohovateľné.

Nastupovanie do tretieho radu uľahčuje systém známy z vozidiel kupé – sedadlo sa naklopí dopredu.

Tretí rad sedadiel je kompletne ukrytý v podlahe batožinového priestoru a prístupný môže byť po stlačení tlačidla v batožinovom priestore. Servomotory zadné sedadlá zdvihnú i sklopia.

Za podmienky, že všetky sedadlá sú nastavené v kompromisnej pozícii, do posledného radu môže nastúpiť aj dospelý človek priemernej výšky. Nebude si udierať hlavu a kolená sa len mierne opierajú o predné operadlá.

Nie je to luxusné zvezenie, ale sedadlá sú bez hanby plne využiteľné. Primárne je však aj v tomto prípade posledný rad určený pre „deti“ odhadom do 12 – 15 rokov.

Aj tretí rad je možné posúvať pozdĺžne a zväčšiť tak batožinový priestor na úkor miesta pre nohy.

Je trochu na škodu, že dizajnéri nevymysleli kryt servomotorov ešte dômyselnejšie, aby bola spodná časť kufra využiteľná viac.

Rovnako ako v prípade modelu S-MAX, ani v Galaxy nenašli konštruktéri miesto pre prípadné plató batožinového priestoru, s ktorým musíte po vyklopení tretieho radu sedadiel bojovať alebo ho nechať doma.

Pochvalu si zaslúži objem kufra v päť i dvojmiestnom usporiadaní. Nejde len o celkový objem, ale aj o rovnú plochu. Sklopiť pritom môžete jedno z vybraných zadných sedadiel a variovať tak priestor podľa potreby.

Vyzdvihnúť by sme chceli samostatne ovládanú ventiláciu pre druhý a tretí rad sedadiel, ktorú je možné blokovať alebo povoliť cez dotykový systém. Výduchy ventilácie sú umiestnené aj v streche vozidla.

Ford Galaxy, na rozdiel od konkurencie z dielní koncernu VW, nedisponuje posúvateľnými dverami do druhého a tretieho radu sedadiel. Po ich maximálnom otvorení však vzniká veľký otvor, ktorý umožňuje pohodlné nastupovanie. Nevýhodu v úzkych parkovacích priestoroch sa snaží Ford zakryť dizajnovo čistejšou karosériou bez pozdĺžnej koľajnice posúvateľných dverí.

Rezervné koleso umiestnené pod zadným nárazníkom a vystavené poveternostným vplyvom by sme za iných okolností kritizovali.

V tomto prípade sme radi, že výrobca ponúka aspoň dojazdovku a našiel na ňu miesto aj pri sedemmiestnom interiéri.

Aj rodinný Galaxy môže zjednodušiť svojmu majiteľovi otvorenie piatych dverí v prípade, že má plné ruky. Mávnutie nohou pod nárazníkom však nebolo vždy úplne úspešné a navyše, ak neodstúpite od vozidla dostatočne ďaleko, otváranie sa zastaví na začiatku. Otvorenie kufra tlačidlom podobný problém neprináša.

Náš názor

Nový Ford Galaxy nie je dokonalý automobil, ako celok na nás však pôsobí mimoriadne vyvážene a dospelo. Všetko a všetci majú svoje miesto.

Rodinný automobil s tak vycibreným zmyslom pre presnú jazdu sme zrejme ešte nešoférovali. Pohon 4x4 je pre mnohých veľmi atraktívnym prvkom výbavy a pri tak veľkom automobile môže mať po zvážení zmysel si zaňho priplatiť 3.000 eur.

Keďže nám týždeň s Galaxy nestačil o približne mesiac vyskúšame verziu so silnejším naftovým motorom a automatickou prevodovkou.

Technické informácie

Značka a model

Ford Galaxy

Verzia

2.0 TDCi Duratorq AWD Titanium X

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

26 690 eur / 37 790 eur

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1997 cm3

Výkon / pri otáčkach

110 kW (150 k)/3500 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

350 Nm/2000 - 2500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

12,2

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,4/7,5

Objem palivovej nádrže (l)

64

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1755/900

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

viď. tabuľka vyššie

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2850; 4848; 1916; 1747

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 353
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 914
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 954
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 424
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 416
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 933
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 537
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu