Čitateľ Anton sa pýta: Chcel by som sa opýtať na parkovanie pri priechode pre chodcov. Vodič nesmie parkovať z jeho pohľadu v nedovolenej vzdialenosti pred priechodom. Za priechodom smie parkovať bezprostredne, ak dodrží ostatné pravidlá o parkovaní. Znamená to, že priechod pre chodcov môže pokračovať na ceste hneď za kufrom auta?
Čo znamená slovo bezprostredne? Našiel som takéto vysvetlenie: "Vyhláška to nešpecifikuje, ale malo by platiť, že kolmá rovina zadného obrysu auta sa nachádza za kolmicou dotýkajúcou sa konca vodorovného značenia-zebry." Ľudskou rečou to znamená, že zadok auta neprekrýva namaľovanú zebru. Je to správne pri parkovaní v dnešných pohnutých časoch? Ďakujem za odpoveď.
Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.
Anton nám zaslal podnet, na ktorý môžeme celkom jednoducho odpovedať, ide však len o čiastku zložitejšieho problému ochrany chodcov ako účastníkov cestnej premávky.
Zákon platí aj v dnešných pohnutých časoch
Najprv teda rýchlo odpovieme na čitateľovu otázku. Áno, aj v dnešných pohnutých časoch platí, že stačí, aby auto stojace za priechodom pre chodcov (v smere jazdy) neprekrývalo priechod pre chodcov. Pred priechodom pre chodcov (v smere jazdy) musí byť 5-metrový priestor. Takto to ustanovuje zákon o cestnej premávke:
Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
§ 4 Povinnosti vodiča
(2) Vodič nesmie [...] p) zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.
§ 25
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť [...] c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi.
Vykonávacia vyhláška pritom priechod pre chodcov chápe ako vodorovnú dopravnú značku - priečnu čiaru č. V 6a, ľudovo aj "zebru". Ani zákon, ani vyhláška pritom nehovoria nič o krajoch priechodu pre chodcov - ten je skutočne vymedzený len šírkou náteru na ceste. Preto sa zóna parkovania "za" prechodom začína presne tam, kde končí priechod.
Podľa zákona je chodec na príťaž
Nezmysel takejto úpravy je v tom, že vychádza z ochrany dopravných značiek, a nie z ochrany účastníkov cestnej premávky. Na priechode pre chodcov sa nesmú vozidlá predbiehať, otáčať sa, cúvať, zastaviť, stáť, pred priechodom musia nechať päťmetrový odstup.
Ochrana chodca je až sekundárna a začína sa až v momente, kedy chodec vstúpi na vozovku. "Vodič je povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky." (§ 4 odsek (1) písmeno f))
Upozorňujeme na výklad niektorých pojmov. Chodec má na prechode prednosť, až keď vstúpi na vozovku, čiže "spevnenú časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel". Zákaz ohroziť znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo".
Keď chodci neprechádzajú cez cestu po priechode, požívajú len všeobecnú ochranu a podľa zákona pri nich treba "dbať na zvýšenú ochranu". V prípade, ak chránime chodcov, ktorí sú oproti autám krehkí a zraniteľní, je podľa nás takáto ochrana nedostatočná.
Z priechodov profitujú len mestskí policajti
S výnimkou mestských policajtov tento prístup neprospieva nikomu. Chodcov tak stavia do pozície nutného zla a príťaže pre vodičov áut, a z priechodov miesta požívajúce zvýšenú mieru ochrany. Zákon by ku chodcom a vodičom áut mal pristupovať primerane rovnocenne.
Samozrejme, ruka v ruke s tým ide aj výchova chodcov - či už sú na priechode alebo nie, nemali by vybiehať na cestu spomedzi áut, prechádzať na zle osvetlených miestach či skracovať si cestu len preto, lebo najbližšia "zebra" je pár metrov od nich. A aj chodci si musia uvedomiť, že sú oproti autám zraniteľní a krehkí.