SME
reklama

Chráni zákon chodcov alebo priechody pre chodcov?

Pravidlá cestnej premávky robia z priechodov priam posvätné miesta, no samotná ochrana chodcov je veľmi vágna.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Anton sa pýta: Chcel by som sa opýtať na parkovanie pri priechode pre chodcov. Vodič nesmie parkovať z jeho pohľadu v nedovolenej vzdialenosti pred priechodom. Za priechodom smie parkovať bezprostredne, ak dodrží ostatné pravidlá o parkovaní. Znamená to, že priechod pre chodcov môže pokračovať na ceste hneď za kufrom auta?

Čo znamená slovo bezprostredne? Našiel som takéto vysvetlenie: "Vyhláška to nešpecifikuje, ale malo by platiť, že kolmá rovina zadného obrysu auta sa nachádza za kolmicou dotýkajúcou sa konca vodorovného značenia-zebry." Ľudskou rečou to znamená, že zadok auta neprekrýva namaľovanú zebru. Je to správne pri parkovaní v dnešných pohnutých časoch? Ďakujem za odpoveď.

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Anton nám zaslal podnet, na ktorý môžeme celkom jednoducho odpovedať, ide však len o čiastku zložitejšieho problému ochrany chodcov ako účastníkov cestnej premávky.

Zákon platí aj v dnešných pohnutých časoch

Najprv teda rýchlo odpovieme na čitateľovu otázku. Áno, aj v dnešných pohnutých časoch platí, že stačí, aby auto stojace za priechodom pre chodcov (v smere jazdy) neprekrývalo priechod pre chodcov. Pred priechodom pre chodcov (v smere jazdy) musí byť 5-metrový priestor. Takto to ustanovuje zákon o cestnej premávke:

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov:

§ 4 Povinnosti vodiča

(2) Vodič nesmie [...] p) zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

§ 25

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť [...] c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vykonávacia vyhláška pritom priechod pre chodcov chápe ako vodorovnú dopravnú značku - priečnu čiaru č. V 6a, ľudovo aj "zebru". Ani zákon, ani vyhláška pritom nehovoria nič o krajoch priechodu pre chodcov - ten je skutočne vymedzený len šírkou náteru na ceste. Preto sa zóna parkovania "za" prechodom začína presne tam, kde končí priechod.

Podľa zákona je chodec na príťaž

Nezmysel takejto úpravy je v tom, že vychádza z ochrany dopravných značiek, a nie z ochrany účastníkov cestnej premávky. Na priechode pre chodcov sa nesmú vozidlá predbiehať, otáčať sa, cúvať, zastaviť, stáť, pred priechodom musia nechať päťmetrový odstup.

Ochrana chodca je až sekundárna a začína sa až v momente, kedy chodec vstúpi na vozovku. "Vodič je povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky." (§ 4 odsek (1) písmeno f))

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Upozorňujeme na výklad niektorých pojmov. Chodec má na prechode prednosť, až keď vstúpi na vozovku, čiže "spevnenú časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel". Zákaz ohroziť znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo".

Keď chodci neprechádzajú cez cestu po priechode, požívajú len všeobecnú ochranu a podľa zákona pri nich treba "dbať na zvýšenú ochranu". V prípade, ak chránime chodcov, ktorí sú oproti autám krehkí a zraniteľní, je podľa nás takáto ochrana nedostatočná.

Z priechodov profitujú len mestskí policajti

S výnimkou mestských policajtov tento prístup neprospieva nikomu. Chodcov tak stavia do pozície nutného zla a príťaže pre vodičov áut, a z priechodov miesta požívajúce zvýšenú mieru ochrany. Zákon by ku chodcom a vodičom áut mal pristupovať primerane rovnocenne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, ruka v ruke s tým ide aj výchova chodcov - či už sú na priechode alebo nie, nemali by vybiehať na cestu spomedzi áut, prechádzať na zle osvetlených miestach či skracovať si cestu len preto, lebo najbližšia "zebra" je pár metrov od nich. A aj chodci si musia uvedomiť, že sú oproti autám zraniteľní a krehkí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 845
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 066
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 705
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 088
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  2. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  3. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  4. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  5. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant
  7. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  8. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 829
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 560
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 393
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 661
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 397
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 354
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 166
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu