Príde koniec analógového tachometra?

Neúspešný pokus o nahradenie analógového rýchlomeru tu už bol. Digitálna technológia útočí znovu.

Peugeot i-Cockpit(Zdroj: Peugeot)

Už prešli desaťročia odvtedy, ako sa v autách začali presadzovať digitálne ukazovatele namiesto analógových. Klasickú ručičku a ciferník tachometra, či otáčkomera nahradili displeje najskôr v odvážnych konceptoch, a potom aj v sériových autách.

Podľa Wikipedie bol prvým sériovým európskym autom s digitálnou palubnou doskou Renault 11 z roku 1983. V minulosti išlo skôr o módnu vlnu, ktorá neponúkala pridanú hodnotu. Výber analógového alebo digitálneho zobrazovania údajov tak ostal skôr na vkuse zákazníkov.

Digitálny tachometer mal nedostatky

Navyše bolo digitálnemu riešeniu vyčítaných viacero nedostatkov. Zlá viditeľnosť údajov na slnku, nákladná oprava v prípade poruchy, ako aj neschopnosť zobrazovania presnej rýchlosti v každom momente akcelerácie, ako je tomu v prípade analógového tachometra.

S odstupom času môžeme konštatovať, že analógové prístroje svoj prvý boj “vyhrali“. Iste boli a sú auta, v ktorých môžeme nájsť digitálne zobrazovanie základných údajov na displeji, ale dnes vo väčšine prípadov svojím vzhľadom aj tak len kopírujú klasické “budíky“.

V tomto období však prichádza druhá digitálna ofenzíva a tentokrát jej predpovedáme úspech. Okrem toho, že sa konzervatívnym dizajnom snažia stále odkazovať na analógových predchodcov, dnes na rozdiel od minulosti prichádzajú aj s pridanou hodnotou.

Veľký displej pred šoférom prispôsobí svoj vzhľad a zobrazované informácie momentálnym požiadavkám šoféra. A je to silnejšia “zbraň“, ako sa na prvý pohľad zdá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Toto je desať najlepších interiérov roku 2016

Prichádza Peugeot a i-Cockpit

Pri výbere budíkov sme konzervatívni. Napríklad v BMW nás vždy poteší auto, ktoré ešte aj momentálnu spotrebu ukazuje pomocou ručičky, ako to bolo ešte pred pár rokmi v prípade tejto značky úplne bežné. Keď sme však vyskúšali Virtual Cockpit od Audi, rýchlo sme si zvykli na možnosti, ktoré nám táto novinka ponúkala.

Zobrazenie navigácie s podrobnou mapou medzi otáčkomerom a rýchlomerom je z praktického hľadiska výborná vec. Oproti iným súčasným riešeniam iba minimálne odpútava pozornosť vodiča od diania na ceste. V prípade potreby si mapu jedným kliknutím zväčšíte na úkor zobrazovacej plochy otáčkomera a rýchlomera. Takisto všetky možné nastavenia sa dostanú do zorného poľa šoféra.

Najnovšie sa k automobilkám presadzujúcim túto technológiu pridal Peugeot, keď predstavil svoj nový i-Cockpit. Veľkosťou 12,3 palca sa displej pred vodičom, ktorý nahradzuje klasické “budíky“, vyrovná Audi a jeho Virtual Cockpit. Interiér, ktorý sa objaví v budúcich modeloch značky, si zachoval svoju jednoduchosť aj malý volant.

Pri pohľade na prístroje sa tak šofér nemusí pozerať cez, ale ponad volant. Celý interiér je orientovaný na šoféra, prejavuje sa to na stredovom dotykovom displeji, ako aj na smerovaní tlačidiel pod ním.

Okrem Audi a Peugeotu ponúkajú podobné riešenie s digitálnym panelom napríklad aj Volkswagen a Mercedes. Dá sa predpokladať, že v najbližších rokoch sa digitálny panel rozšíri aj medzi ostatnými značkami a postupne nahradí analógové “budíky“.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 497
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 743
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 350
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 123
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 854
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 699
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 674
  8. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 394
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 200
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 098

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

TV

Slovensko sa rozlúčilo s profesorom Štefanom Nosáľom

Choreograf zomrel vo veku 90 rokov.

DOMOV

Policajti koncerty neonacistov nezastavili, lebo je to ťažké

Nabehnúť na koncert extrémistov nie je jednoduché.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce predstavil nový Phantom, najtichšie auto na svete

Ôsma generácia vlajkovej lode je tichšia, silnejšia, pohodlnejšia a drahšia. Palubná doska je vyrobená zo skla.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.