SME
Piatok, 28. február, 2020 | Meniny má Zlatica

Príde koniec analógového tachometra?

Neúspešný pokus o nahradenie analógového rýchlomeru tu už bol. Digitálna technológia útočí znovu.

Peugeot i-CockpitPeugeot i-Cockpit(Zdroj: Peugeot)

Už prešli desaťročia odvtedy, ako sa v autách začali presadzovať digitálne ukazovatele namiesto analógových. Klasickú ručičku a ciferník tachometra, či otáčkomera nahradili displeje najskôr v odvážnych konceptoch, a potom aj v sériových autách.

Podľa Wikipedie bol prvým sériovým európskym autom s digitálnou palubnou doskou Renault 11 z roku 1983. V minulosti išlo skôr o módnu vlnu, ktorá neponúkala pridanú hodnotu. Výber analógového alebo digitálneho zobrazovania údajov tak ostal skôr na vkuse zákazníkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Digitálny tachometer mal nedostatky

Navyše bolo digitálnemu riešeniu vyčítaných viacero nedostatkov. Zlá viditeľnosť údajov na slnku, nákladná oprava v prípade poruchy, ako aj neschopnosť zobrazovania presnej rýchlosti v každom momente akcelerácie, ako je tomu v prípade analógového tachometra.

S odstupom času môžeme konštatovať, že analógové prístroje svoj prvý boj “vyhrali“. Iste boli a sú auta, v ktorých môžeme nájsť digitálne zobrazovanie základných údajov na displeji, ale dnes vo väčšine prípadov svojím vzhľadom aj tak len kopírujú klasické “budíky“.

V tomto období však prichádza druhá digitálna ofenzíva a tentokrát jej predpovedáme úspech. Okrem toho, že sa konzervatívnym dizajnom snažia stále odkazovať na analógových predchodcov, dnes na rozdiel od minulosti prichádzajú aj s pridanou hodnotou.

Veľký displej pred šoférom prispôsobí svoj vzhľad a zobrazované informácie momentálnym požiadavkám šoféra. A je to silnejšia “zbraň“, ako sa na prvý pohľad zdá.

Prečítajte si tiež: Toto je desať najlepších interiérov roku 2016 Čítajte 

Prichádza Peugeot a i-Cockpit

Pri výbere budíkov sme konzervatívni. Napríklad v BMW nás vždy poteší auto, ktoré ešte aj momentálnu spotrebu ukazuje pomocou ručičky, ako to bolo ešte pred pár rokmi v prípade tejto značky úplne bežné. Keď sme však vyskúšali Virtual Cockpit od Audi, rýchlo sme si zvykli na možnosti, ktoré nám táto novinka ponúkala.

Zobrazenie navigácie s podrobnou mapou medzi otáčkomerom a rýchlomerom je z praktického hľadiska výborná vec. Oproti iným súčasným riešeniam iba minimálne odpútava pozornosť vodiča od diania na ceste. V prípade potreby si mapu jedným kliknutím zväčšíte na úkor zobrazovacej plochy otáčkomera a rýchlomera. Takisto všetky možné nastavenia sa dostanú do zorného poľa šoféra.

Najnovšie sa k automobilkám presadzujúcim túto technológiu pridal Peugeot, keď predstavil svoj nový i-Cockpit. Veľkosťou 12,3 palca sa displej pred vodičom, ktorý nahradzuje klasické “budíky“, vyrovná Audi a jeho Virtual Cockpit. Interiér, ktorý sa objaví v budúcich modeloch značky, si zachoval svoju jednoduchosť aj malý volant.

Pri pohľade na prístroje sa tak šofér nemusí pozerať cez, ale ponad volant. Celý interiér je orientovaný na šoféra, prejavuje sa to na stredovom dotykovom displeji, ako aj na smerovaní tlačidiel pod ním.

Okrem Audi a Peugeotu ponúkajú podobné riešenie s digitálnym panelom napríklad aj Volkswagen a Mercedes. Dá sa predpokladať, že v najbližších rokoch sa digitálny panel rozšíri aj medzi ostatnými značkami a postupne nahradí analógové “budíky“.

Načítavám video...

 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  2. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  3. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  4. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  5. Angličtina nielen pre maturantov
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  1. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  2. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  3. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  4. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Môže ťa štúdium baviť?
  7. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  8. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  9. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  10. Angličtina nielen pre maturantov
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 21 420
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 495
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 758
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 8 592
  5. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 7 091
  6. Ktorá farba je tá tvoja? 6 750
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 456
  8. Angličtina nielen pre maturantov 5 862
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 944
  10. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí 4 844

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Štefan Agh sleduje pojednávanie v kauze falšovania zmeniek.
Dobré ráno

Dobré ráno: Čo bude nasledovať po rozsudku v zmenkovom procese?

Obaja obžalovaní dostali po 19 rokov.

Podcast Dobré Ráno.
Marian Kočner odchádza zo súdu 27. februára 2020 pred rozhodnutím o vine a treste za falšovanie zmeniek TV Markíza.

Vo Viedni potvrdili ďalšie dve nákazy koronavírusom

Koronavírus sa ďalej šíri, v Európe už má dve desiatky obetí.

Polícia pred školou vo Viedni.

Neprehliadnite tiež

Omladený Renault Talisman zapracoval na detailoch

Pribudol kvalitnejší interiér aj adaptívny tempomat.

Renault Talisman po facelifte
Elektrické Mini SE
Ilustračné foto.
Hyundai i30