SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Nový systém Mazdy z vás spraví pretekára

Mazda nezmení vašu rýchlosť, ale spôsob ovládania auta v zákrute.

IlustračnéIlustračné (Zdroj: Mazda)

Pretekári dokážu počas jazdy zvládnuť také rýchlosti v zákrutách, o akých sa bežným smrteľníkom môže často len snívať. Auto totiž neovládajú len volantom, ale v zákrute si vedia výrazne pomôcť napríklad plynovým pedálom. Dokážu sa “hrať“ s hmotnosťou auta. Niežeby ju vedeli v zákrute meniť, len ju využívajú vo svoj prospech v rámci fyzikálnych zákonov.

Mazda v týchto dňoch predvádza novú technológiu s názvom G-Vectoring Control (GVC). “Systém pomôže šoférovi ovládať auto ako expertovi“, nechal sa počuť šéfinžinier Mazdy, Toru Yoshioka.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti sa nám s výrazom vectoring spájajú technológie, ktoré menia prenášanú silu na jednotlivé kolesá ich pribrzdením, alebo aktívnym prerozdeľovaním, prostredníctvom diferenciálu.

V zákrute "uberie" plyn

V prípade Mazdy nový systém tiež mení množstvo krútiaceho momentu prenášaného na kolesá. V zákrute ho dokáže znížiť o 30 Nm (vo väčšine prípadov využije zníženie iba o 10 Nm).

A čo to prinesie z pohľadu jazdných vlastností? V zákrute má zníženie krútiaceho momentu podobný efekt ako ubratie plynu. Váha vozidla sa v tomto momente presunie viac na kolesá prednej nápravy a zlepší sa schopnosť vozidla zatočiť.

Pri akcelerácii zo zákruty systém prestane znižovať dostupný krútiaci moment, hmotnosť vozidla sa viac presunie na zadnú časť a auto získa na stabilite. Skúsenosti pretekára v tomto prípade nahrádza počítač, ktorý neustále vyhodnocuje vstupné parametre ako rýchlosť, či natočenie volantu a podľa potreby mení krútiaci moment.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Mazdy si šofér pri bežnej jazde prácu systému ani neuvedomí. Výraznejšie ho môže precítiť akurát na šmykľavejšom povrchu.

Cieľom je znížiť únavu

Novinka z dielne japonskej automobilky nespraví z bežného šoféra pretekára v tom zmysle, ako rýchlo dokáže prechádzať zákrutami, ale v tom, akým spôsobom ovláda svoje auto spolu v kombinácii s počítačom. Japonci si ani nedávali za cieľ zrýchliť našu jazdu na cestách.

Výsledkom ich snahy má byť plynulejšie a efektívnejšie riadenie vozidla. Menej korekcií volantom má vplyv na menšiu únavu vodiča. Tak isto dochádza aj k zníženiu zaťaženia krku a niektorých svalov.

Vývoj GVC trval šesť rokov a v produkčných autách by sa mal objaviť už tento rok. Jeho nasadenie vyžaduje iba nový softvér motora a senzory. To znamená, že má potenciál objaviť sa v ktoromkoľvek modeli značky a zároveň by nemalo dôjsť k výraznejšiemu predraženiu auta. 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 836
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 796
  3. Aká je chémia vôní 11 180
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 844
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 738
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 305
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 754
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 494
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 072
  10. Bývanie v meste predlžuje život 7 177
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Eduard Heger (OĽaNO).
Minister dopravy Andrej Doležal.

Koronavírus na Slovensku: Vláda mimoriadne rokuje o otváraní škôl, PCR testy odhalili dvetisíc nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 957 obetí.

Ilustračné foto
Alena Zsuzsová.
Cynická obluda

Premenlivá hnusoba

Igor Matovič tvrdí, že do roztrhania tela bojuje s hnusobou a všetko podriaďuje snahe poraziť ju.

Neprehliadnite tiež

Mazda bude mať hybrid aj radový šesťvalec

Spolupráca s Toyotou sa prehlbuje.

Koncept Mazda Vision Coupe z roku 2017.
Nehoda v Lamači na Hodonínskej.

Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka?

Elektrická verzia pôjde do predaja neskôr.

Citroën C4

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando