Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

(Zdroj: Flickr / CC Benjamin Goodger)

BRATISLAVA. Povinnosť využívať bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, ktoré sú nimi vybavené, sa v diaľkových autobusoch zvyčajne nekontroluje. Autobusy vyrobené po roku 2002 pritom majú pásy umiestnené na všetkých sedadlách. 

Pri dopravnej nehode slovenského diaľkového autobusu v Srbsku dnes zahynulo päť ľudí, ďalších 14 sa zranilo. 

Cestujúci zvyčajne nepoužívajú pásy celú cestu, konštatuje hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj. "V našich autobusoch svieti transparent upozorňujúci na povinnosť pripútania, pripomíname ho aj na obrazovkách v opierkach sedadiel. Pred odjazdom ešte stevardka prekontroluje pasažierov, či sú pripútaní," hovorí. 

Počas jazdy však používanie pásov nikto nekontroluje. "Samozrejme, cestujúci sa môže na nevyhnutný čas odpútať, keď chce ísť na toaletu alebo vytiahnuť si niečo z poličky nad hlavou."

Hoci nové autobusy majú bezpečnostné pásy umiestnené na všetkých sedadlách už od výroby, staršie autobusy či autobusy obsluhujúce prímestské spoje ich stále nemusia mať. Viaceré školy si už bezpečnostné pásy v autobuse kladú ako podmienku pri výbere prepravcu na školský výlet.

Zachrániť 7300 životov

Za nedodržiavanie pravidla o používaní bezpečnostných pásov hrozí na Slovensku na základe zákona o cestnej premávke a platného sadzobníka pokuta 50 eur. Rovnaká povinnosť platí aj vo všetkých krajinách Európskej únie. Napríklad v susednom Rakúsku pri cestnej kontrole pokutujú policajti aj nepripútaných spolucestujúcich v osobných autách.

"Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť."

Zákon o cestnej premávke

Nepoužívanie bezpečnostných pásov je príčinou asi 17 percent úmrtí pri dopravných nehodách, hovoria štatistiky Európskej únie. Ich dôsledné používanie by pritom mohlo v krajinách EÚ ročne zachrániť 7300 životov.

Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorý patrí pod federálne ministerstvo dopravy, môže používanie bezpečnostného pásu v autobuse znížiť riziko úmrtia pri prevrátení až o 77 percent. To je zároveň dôvod, prečo sa o bezpečnostných pásoch nikdy nehovorí v súvislosti s MHD - pri nehodách v mestských rýchlostiach sa autobusy zvyčajne neprevrátia.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Srbsku havaroval slovenský autobus. Zahynulo päť ľudí

Americké úrady odporúčajú pásy len od minulého roka

V Spojených štátoch amerických nastala v prípade používania pásov v autobusoch významná zmena minulý rok. Bezpečnostné pásy v osobných autách sú v USA povinné od roku 1968, no až do vlaňajška sa neodporúčali bezpečnostné pásy v školských autobusoch.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky argumentoval tým, že v autobuse deti sedia - v porovnaní s autami - vzpriamene a pred sebou majú relatívne málo miesta, takže v prípade čelného nárazu ich odhodí do sedadla pred nimi, ktoré ich energiu pohltí - ako veľmi primitívny airbag. Dvadsaťtonová karoséria školského autobusu je zároveň schopná pohltiť viac sily ako dvojtonové auto, takže na cestujúce deti sa neprenáša až toľko energie z nárazu.

Úrad však zmenil názor a podľa Marka R. Rosekinda z NHTSA  sa agentúra bude usilovať o zavedenie povinných trojbodových pásov vo všetkých amerických školských autobusoch. Úrad je totiž presvedčený, že bezpečnostné pásy zachraňujú životy.

Niektoré sedadlá sú bezpečnejšie

Pri haváriách autobusu sa mení riziko zranení v závislosti od miesta, ktoré si pasažier vyberie. Odborníci odporúčajú vybrať si miesto v uličke v strede autobusu. 

"Sú tam vystavení nižšiemu riziku poranenia z rozbitého skla a poloha v strede autobusu ich chráni relatívne viac než ostatných v prípade čelného nárazu alebo zrážky zozadu," hovorí Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného. "Cestujúci na týchto sedadlách sú tiež menej ohrození z hľadiska uväznenia tela pri deformácii."

Platí to len pre diaľkové autobusy, v ktorých sa nenachádzajú napríklad držadlá ako v MHD. "Práve tie spôsobujú ujmy na zdraví v prípade kolízie," dodáva.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 420
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 562
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 856
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 746
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 742
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 867
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 813
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 617

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.

BMW radu M si čoskoro s manuálnou prevodovkou nekúpite

Klasická manuálna, ako i dvojspojková prevodovka DTC budú minulosťou.

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop