Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

(Zdroj: Flickr / CC Benjamin Goodger)

BRATISLAVA. Povinnosť využívať bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, ktoré sú nimi vybavené, sa v diaľkových autobusoch zvyčajne nekontroluje. Autobusy vyrobené po roku 2002 pritom majú pásy umiestnené na všetkých sedadlách. 

Pri dopravnej nehode slovenského diaľkového autobusu v Srbsku dnes zahynulo päť ľudí, ďalších 14 sa zranilo. 

Cestujúci zvyčajne nepoužívajú pásy celú cestu, konštatuje hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj. "V našich autobusoch svieti transparent upozorňujúci na povinnosť pripútania, pripomíname ho aj na obrazovkách v opierkach sedadiel. Pred odjazdom ešte stevardka prekontroluje pasažierov, či sú pripútaní," hovorí. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas jazdy však používanie pásov nikto nekontroluje. "Samozrejme, cestujúci sa môže na nevyhnutný čas odpútať, keď chce ísť na toaletu alebo vytiahnuť si niečo z poličky nad hlavou."

Hoci nové autobusy majú bezpečnostné pásy umiestnené na všetkých sedadlách už od výroby, staršie autobusy či autobusy obsluhujúce prímestské spoje ich stále nemusia mať. Viaceré školy si už bezpečnostné pásy v autobuse kladú ako podmienku pri výbere prepravcu na školský výlet.

Zachrániť 7300 životov

Za nedodržiavanie pravidla o používaní bezpečnostných pásov hrozí na Slovensku na základe zákona o cestnej premávke a platného sadzobníka pokuta 50 eur. Rovnaká povinnosť platí aj vo všetkých krajinách Európskej únie. Napríklad v susednom Rakúsku pri cestnej kontrole pokutujú policajti aj nepripútaných spolucestujúcich v osobných autách.

"Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť."

Zákon o cestnej premávke

Nepoužívanie bezpečnostných pásov je príčinou asi 17 percent úmrtí pri dopravných nehodách, hovoria štatistiky Európskej únie. Ich dôsledné používanie by pritom mohlo v krajinách EÚ ročne zachrániť 7300 životov.

Podľa amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorý patrí pod federálne ministerstvo dopravy, môže používanie bezpečnostného pásu v autobuse znížiť riziko úmrtia pri prevrátení až o 77 percent. To je zároveň dôvod, prečo sa o bezpečnostných pásoch nikdy nehovorí v súvislosti s MHD - pri nehodách v mestských rýchlostiach sa autobusy zvyčajne neprevrátia.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Srbsku havaroval slovenský autobus. Zahynulo päť ľudí

Americké úrady odporúčajú pásy len od minulého roka

V Spojených štátoch amerických nastala v prípade používania pásov v autobusoch významná zmena minulý rok. Bezpečnostné pásy v osobných autách sú v USA povinné od roku 1968, no až do vlaňajška sa neodporúčali bezpečnostné pásy v školských autobusoch.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky argumentoval tým, že v autobuse deti sedia - v porovnaní s autami - vzpriamene a pred sebou majú relatívne málo miesta, takže v prípade čelného nárazu ich odhodí do sedadla pred nimi, ktoré ich energiu pohltí - ako veľmi primitívny airbag. Dvadsaťtonová karoséria školského autobusu je zároveň schopná pohltiť viac sily ako dvojtonové auto, takže na cestujúce deti sa neprenáša až toľko energie z nárazu.

Úrad však zmenil názor a podľa Marka R. Rosekinda z NHTSA  sa agentúra bude usilovať o zavedenie povinných trojbodových pásov vo všetkých amerických školských autobusoch. Úrad je totiž presvedčený, že bezpečnostné pásy zachraňujú životy.

Niektoré sedadlá sú bezpečnejšie

Pri haváriách autobusu sa mení riziko zranení v závislosti od miesta, ktoré si pasažier vyberie. Odborníci odporúčajú vybrať si miesto v uličke v strede autobusu. 

"Sú tam vystavení nižšiemu riziku poranenia z rozbitého skla a poloha v strede autobusu ich chráni relatívne viac než ostatných v prípade čelného nárazu alebo zrážky zozadu," hovorí Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného. "Cestujúci na týchto sedadlách sú tiež menej ohrození z hľadiska uväznenia tela pri deformácii."

Platí to len pre diaľkové autobusy, v ktorých sa nenachádzajú napríklad držadlá ako v MHD. "Práve tie spôsobujú ujmy na zdraví v prípade kolízie," dodáva.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. Košice otvorili prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  7. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  8. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Košice otvorili prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  2. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  8. Za palivo Shell BMW domov
  9. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  10. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 387
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 360
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 068
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 647
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 117
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 255
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 150
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 868
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 737
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 487

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prezident vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov novej ministerke Denise Sakovej vyčítajú blízkosť k bývalému ministrovi Robertovi Kaliňákovi.

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli vlani ubytovaní len dvaja poslanci.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?