Motoristi často vnímajú cyklistov ako príťaž. Majú imidž zavadzačov, zdržovačov a sú známi svojim laxným prístupom k dodržiavaniu cestnej premávky. Jazdia krížom-krážom, červená-nečervená.
Najzaujímavejšie na tom je, že na niektorých miestach im nie je ani technicky umožnené, aby mohli pravidlá dodržiavať.
Čitateľ Miroslav sa pýta:
Jazdím na bicykli po Petržalke a snažím sa pritom dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Nedávno som chcel na križovatke pri Ekonomickej univerzite prejsť krížom cez Dolnozemskú ulicu. Postavil som sa k semaforu a čakal na zelenú. Márne. Semafor ma nerozpoznal, a tak ma nepustil cez križovatku.
Môžem v takom prípade prejsť cez križovatku na červenú?
Máte otázky z dopravných predpisov? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky? Napíšte nám na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.
Miroslavovi môžeme rovno povedať, že prechádzať na červenú na semafore sa, pochopiteľne, nesmie. Na frekventovanej Dolnozemskej ulici to môže byť dokonca extrémne nebezpečné. Miroslav tak môže využiť neďaleký priechod pre cyklistov pri čerpacej stanici Agip, prípadne zosadnúť z bicykla a prejsť popod Dolnozemskú ulicu podchodom pre peších.
Na Miroslavovej otázke je však najzaujímavejšie vysvetlenie, prečo k tomuto javu dochádza.
O farbe na semaforoch rozhoduje železo
Na viacerých križovatkách sú - najmä z vedľajších smerov - umiestnené semafory s detektorom. Vďaka nim autá prechádzajú cez križovatku podľa potreby - ak nikto nestojí na semafore na vedľajšej, zelená sa zbytočne nezapne.
Takáto "dynamická" svetelná signalizácia je, samozrejme veľmi dobrá, pretože sa vie prispôsobiť aktuálnym podmienkam a funguje efektívnejšie, než prednastavený cyklus. Potrápi však cyklistov a motorkárov.