SME
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky

Boli sme zvedaví, prečo je nová Vitara taká obľúbená (test)

Malé SUV japonskej značky Suzuki prerazilo na našom trhu viac, ako sme v minulosti predpovedali. Nenásilný dizajn, renomé značky i prijateľná cena dosiahli svoje.

(Zdroj: Martin Vosko)

Tesne po tom, čo nový model Vitara dorazil na slovenský trh, sme si nevedeli odpovedať na otázku, prečo Suzuki kanibalizuje vlastné modely. S odstupom času a vyskúšaní už obľúbeného modelu sme zistili, že nie Suzuki S-Cross, ale model Vitara je mentálnym nástupcom v našej krajine rozšíreného modelu SX-4.

Nadšení sme boli z hravého podvozka, výbornej kulisy radenia i ochoty pohonu 4x4. Motorová paleta bežnej Vitary s jedným dieselom a jedným benzínovým motorom značne zjednodušuje voľbu. My sme však vyskúšali model Vitara S a v ňom nový zážihový turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý s prijateľnou spotrebou paliva ponúka to, o čom iní len snívajú.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nenápadná, ale vidíme ju všade

Po dizajnovej stránke nepatrí Vitara medzi „oslňovačov“ ulíc v meste, práve naopak. Je jednoduchá a nebyť možnosti kombinovať rôzne farebné lakovania s inou farbou strechy, prípadne odlíšiť disky kolies, bolo by toto stredné SUV ešte nenápadnejšie.

Práve jednoduchší vzhľad modelu Vitara voči modelu S-Cross môže zákazníkom pozitívne padnúť do oka. Páči sa im natoľko, že akceptujú aj potrebu investovať pri kúpe Vitary viac ako pri voľbe modelu S-Cross.

Interiér nie je úplne jednoduchý, ale neobťažuje. Ovládacie prvky umiestnili konštruktéri tam, kde by ste ich podľa očakávania hľadali. Až na drobné zaváhania, napr. v podobe ovládania hlasitosti „tlačidlami“ na dotykovom displeji, sa všetko podarilo.

Vzhľad interiéru podporí kontrastné červené prešívanie volantu, sedadiel a červené lemy výduchov ventilácie a hlavných prístrojov. Páčili sa nám na japonské pomery veľmi vkusne umiestnené analógové hodiny – tretí kruh medzi dvoma výduchmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Vitara S je vybavená najvyšším stupňom výbavy, ktorá v cene 20-tisíc eur zahŕňa okrem iných vecí aj adaptívny tempomat rýchlosti, bezkľúčové odomykanie a štart, automatickú klimatizáciu i pohon 4x4.

Motor hodný závisti

Na pohon bežného model Vitara, bez prívlastku S, môže slúžiť atmosférický motor s objemom 1,6 litra alebo diesel s rovnakým objemom. Písmenko „S“ nie je len o doplnkoch, pretože kolesá roztáča nový 1,4-litrový benzínový turbomotor Boosterjet.

Úsmev na tvári sme mali takmer okamžite po nasadnutí za volant a prekonaní prvých kilometrov. Vozidlo vážiace 1.210 kg (s manuálnou prevodovkou) je zrejme to najochotnejšie malé SUV tejto triedy. Výkon 140 konských síl a krútiaci moment 220 Nm dopraje vozidlu dostatok potenciálu aj na jazdu, ktorú môžeme smelo označiť za športovú.

Skryť Vypnúť reklamu

Sklamanie nenastalo ani po týždni testovania v meste a na nespevnených cestách, pretože motor podliezol sedemlitrovú hranicu priemernej spotreby. Počas úspornej jazdy mimo mesta sa benzínový motor uspokojí so spotrebou aj o vyše liter nižšou, t.j. cca šesť litrov, a približuje sa tak výrobcom udávanému priemeru.

Papierové zrýchlenie 10,2 sekundy možno neoslní, no spojenie podareného motora a prevodovky s kratšími prevodmi chytí za srdce. Radosť s akou Vitara skracovala vzdialenosti medzi našimi cieľmi bola viac ako zábavná.

Nečaká dlho na zrýchlenie vo voľnom pruhu

Automobilka vybavila model Vitara S aj voličom systému pohonu všetkých štyroch kolies, ktorú umožňuje predpripraviť elektroniku na očakávanú situáciu. V praxi sme sa však nestretli so situáciou, kedy by nestačil štandardný režim Auto – teda prednastavená voľba. Elektronika sama rozpozná potreby trakcie a ovláda medzinápravovú spojku pohonu všetkých štyroch kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkou devízou modelu Vitara je svetlá výška 185 mm, čím o polovicu centimetra poráža aj snežného muža našich západných susedov. S rozumom tak Vitara 4WD prekoná i skutočné prekážky a nezaskočí ju ani kríženie náprav, kedy má medzinápravová spojka skutočne veľa práce.

Vodičovi môže pomôcť aj adaptívny tempomat, ktorý automaticky znižuje rýchlosť pri približovaní sa za vozidlo v rovnakom pruhu s nižšou rýchlosťou. V rámci motoristického priemyslu to nie je novinka, ale Vitara po zapnutí „blinkra“ mierne uvoľní brzdu a pomaly zrýchľuje. Vyhnete sa tak efektu, že ste už zaradení vo voľnom jazdnom pruhu a vozidlo ešte potrebuje čas aby pridalo na cestovnú rýchlosť.

Prečo sa jej tak darí?

Odpoveď nie je jednoduchá. V prvom rade musíme uznať, že japonská značka Suzuki má na našom trhu veľmi dobré meno. Vyrába spoľahlivé autá a v prípade modelu SX4 si ľudia kúpili rovnaký automobil po troch rokoch používania, lebo chceli nové auto, ale boli bezvýhradne spokojní s tým súčasným.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslíme si, že na Slovensku je veľká skupina ľudí, ktorá chce mať pekné auto, ale zároveň nepotrebuje aby sa za ním ľudia na prechode obzerali. Presne také Suzuki je. Napriek tomu, môže byť nová Vitara výraznejšia ako ktorékoľvek iné SUV. Množstvo farebných kombinácií karosérie, strechy, nárazníkov či kolies umožňuje vyskladať si vzhľad na aký máte práve náladu.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Suzuki Vitara S

Verzia

4x4 6MT

Cena modelu od/Cena testovacieho modelu

18 000 (2WD)/21 700 eur (4WD 6MT)

Motor

preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1373 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

103(140) / 5.500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

220/1.500 - 4.000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,2

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,4 / 6,3

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1210/520

Objem batožinového priestoru (l)

375/1120

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2.500; 4.175; 1.775; 1.610

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  7. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  1. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  2. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  3. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  4. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  5. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  7. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  8. Poznáme finalistov Office roka 2020
  9. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  10. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 50 134
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 226
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 18 265
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 942
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 12 548
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 770
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 738
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 340
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 721
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 853
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Katarína Danová.

Prokurátorka rozhoduje o obžalobe.

2 h
Minister Marek Krajčí.

Odpovedať nechce ani šéf OĽaNO Matovič.

3 h
Štefan Harabin.

Bývalý predseda Najvyššieho súdu si na pošte nepreberal písomnosti.

5 h