Pokrivené blatníky, rozbité svetlá a žiadne zranenia. Ak je škoda pri kolízii na ceste do 3990 eur, netreba nevyhnutne volať políciu. Vodiči si ju môžu vyriešiť medzi sebou. Potrebujú na to Správu o nehode.
Hoci odporúčanie voziť formulár Správy o nehode v aute platí už šesť rokov, mnohí vodiči ho stále ignorujú. Dostať sa k nemu nie je problém: niektoré poisťovne ho dodávajú klientom spolu s predpisom poistného, dá sa stiahnuť aj z internetu.
Najdôležitejšie informácie
- toto tlačivo sa môže v poisťovniach volať rôzne, napríklad Záznam o dopravnej nehode,
- tlačivo môže mať rôzne farby na označenie vozidla A a B (žltá, zelená, modrá, fialová, ružová a pod.), inak je však identické vo všetkých poisťovniach,
- slúži na dokumentáciu priebehu nehody s cieľom rýchlejšieho vybavenia náhrady škody,
- tlačivo dostane klient pri uzatvorení poistnej zmluvy, môže si ho vyžiadať v poisťovni alebo stiahnuť z internetu,
- ide o takzvaný európsky formulár, vo všetkých európskych krajinách má rovnakú štruktúru,
- ak máte originálne tlačivo od poisťovne, píšte čitateľne a pri písaní trochu pritlačte, tlačivo je samoprepisovacie, čiže pri vypĺňaní vrchného hárku sa súčasne vypĺňajú aj jeho kópie,
- ak tlačivo samoprepisovacie nie je, po vypísaní ho, napríklad v poisťovni, odfotíte, l ak vám formulár nepostačuje na vyplnenie všetkých údajov, zvyšné napíšte na osobitný papier,
- po podpise a oddelení listov už nie je možné údaje meniť.
Za ťukancami je obyčajne telefonovanie počas jazdy či písanie SMS správ. „Obyčajne ide o poistné udalosti súvisiace s nedaním prednosti v jazde a nedodržaním bezpečnej vzdialenosti za idúcim vozidlom,“ spresnil Peter Fafalák z poisťovne Union.
Pri malých nehodách stačí formulár
V minulosti si vodiči v takýchto prípadoch vymenili len základné informácie bez toho, aby podpísali vyhlásenie o priebehu nehody. Vinník potom mohol spochybňovať tvrdenie druhej strany.
Správa o nehode má zabrániť obštrukciám a zabezpečiť jednoduchší prístup poškodených k náhrade škody. Dôležité je správne ju vyplniť.
„Najčastejšou chybou, ktorej sa vodiči (pri menších nehodách) dopúšťajú, je, že tento formulár pri sebe nemajú, takže ho nevyplnia,“ uviedla Helena Kanderková z poisťovne Allianz SP.
Bez asistencie polície sa môžu riešiť menšie kolízie, pri ktorých sa nikto nezranil a škoda na majetku nepresiahla 3990 eur. Ďalším kritériom je, že nebol ani jeden z vodičov pod vplyvom alkoholu.
Malo by ísť o nehodu, pri ktorej nebol poškodený ani majetok tretej osoby alebo verejnoprospešné zariadenie, ako sú napríklad dopravné značky.
Správa len v prípade dohody
Dôležitou podmienkou je, že sa vodiči zhodnú, ktorý z nich nehodu zapríčinil, čo treba do správy aj zapísať a potvrdiť podpisom. „Ak sa vodiči nedohodnú na vinníkovi nehody, treba privolať políciu,“ spresnila Kanderková.
To isté platí aj vtedy, ak neviete odhadnúť výšku škody. Ak sa zrazili tri autá, je dôležité určiť najprv vinníka. S ním potom vyplní správu každý poškodený zvlášť. Poškodený vodič by si mal vždy ustriehnuť, aby Správa o nehode obsahovala jasný opis udalosti a označenie vinníka.
„To je pre rýchlu likvidáciu škody v poisťovni kľúčové, veľa vodičov to však podceňuje,“ povedal Radoslav Benč z Onlia poisťovne. častou chybou sú podľa hovorcu Unionu chýbajúce podpisy účastníkov nehody.
Častou chybou sú podľa hovorcu Unionu chýbajúce podpisy účastníkov nehody.