SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V?

Správy si autá vymenia na vzdialenosť 300 metrov.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Autá bez šoférov nebudú fungovať každé samostatne, ale ako jedna veľká organizovaná sieť. Na komunikačnom protokole medzi nimi však treba pracovať už teraz - pretože výmena informácií pomôže aj šoférom-ľuďom.

Nový oficiálny návrh amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) počíta s postupným nasadením komunikácie medzi vozidlami do roku 2023. Autá vyrobené neskôr už budú mať komunikačný systém povinný.

Podľa NHTSA by mal systém znížiť počet nehôd - a tým aj újmy na zdraví a majetku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Autá si budú medzi sebou hrkútať

Konkrétny plán pre jednotný komunikačný protokol medzi vozidlami (takzvaná Vehicle-to-vehicle communication čiže V2V) by mal úrad NHTSA pripraviť do roku 2019, o V2V pritom hovorí od roku 2014.

Komunikácia medzi vozidlami bude prebiehať v pásme niekde okolo 5,9 GHz a bude šifrovaná. Náklady na vybavenie jedného auta potrebným hardvérom odhaduje NHTSA na 250-350 dolárov.

Pomocou systému V2V by mali automobily komunikovať na vzdialenosť 300 metrov. Autá si budú spočiatku vymieňať svoju polohu (na základe GPS) a upozorňovať sa navzájom na nebezpečenstvo na ceste - nehodu, námrazu a podobne.

Návrh sa zatiaľ vzťahuje na osobné a malé nákladné autá - tieto sa na nehodách podieľajú 62 percentami. Ide teda ročne [v USA] približne o 3,4 milióna havárií, 7 325 obetí a škôd vo výške 109 miliárd dolárov.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA)

Mercedes už vie zavolať inému

Niektoré automobilky už systémy podobné jednotému V2V používajú. Nové Mercedesy-Benz triedy E so zabudovanou SIM kartou si vedia vymeniť upozornenia o počasí či dopravnej situácií, podobný systém chce začať budúci rok používať aj Cadillac v modeli CTS.

Skryť Vypnúť reklamu

V2V by však malo fungovať vo vlastnom frekvenčnom pásme ako decentralizovaná sieť - komunikácia bude prebiehať medzi autami bez centrálneho serveru.

Prvým prínosom V2V bude, že vodič bude vedieť o doprave viac než len to, na akú vzdialenosť dovidí. V2V by mala neskôr umožniť vytváranie akýchsi "klastrov" áut, v ktorých bude prvé viesť a ostatné ho budú nasledovať.

Pri komunikácií medzi autami však vývoj neskončí. Okrem V2V vznikne aj V2I čiže komunikácia s infraštruktúrou, napríklad aktívnymi semaformi.

Tú už napríklad testuje Audi - vodičom vo vybraných amerických mestách autá zobrazujú, ako dlho budú čakať na semaforoch.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 994
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 833
  3. Aká je chémia vôní 11 376
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 843
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 734
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 303
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 761
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 483
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 067
  10. Bývanie v meste predlžuje život 7 315
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autonómne autá a budúcnosť dopravy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alena Zsuzsová.
Minister dopravy Andrej Doležal.

Koronavírus na Slovensku: Vláda mimoriadne rokuje o otváraní škôl, PCR testy odhalili dvetisíc nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 957 obetí.

Ilustračné foto
Cynická obluda

Premenlivá hnusoba

Igor Matovič tvrdí, že do roztrhania tela bojuje s hnusobou a všetko podriaďuje snahe poraziť ju.

Neprehliadnite tiež

Mazda bude mať hybrid aj radový šesťvalec

Spolupráca s Toyotou sa prehlbuje.

Koncept Mazda Vision Coupe z roku 2017.
Nehoda v Lamači na Hodonínskej.

Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka?

Elektrická verzia pôjde do predaja neskôr.

Citroën C4

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando