Článok pokračuje pod video reklamou
Sedan Lada 2105 patrí historicky medzi najpopulárnejšie modely ruskej automobilky AvtoVaz. Počas 30 rokov trvajúcej produkcie sa ho vyrobilo viac ako 2,9 milióna kusov, pričom niekoľko z nich v 80-tych rokoch poslúžilo dokonca za základ pretekárskych špeciálov Lada VFTS. Jeden taký je momentálne v USA na predaj.
Športové Lady VFTS vznikali v dielni jedného z najúspešnejších sovietskych rely pretekárov Stasysa Brundzu a spĺňali predpisy pre vtedajšiu skupinu B. Upravený model bol dlhý 4090 mm, široký 1725 mm, vysoký 1400 mm a od sériového sa navonok odlišoval viacerými aerodynamickými prvkami vrátane predného a zadného spojlera či rozšírených blatníkov.
Poháňal ho 1,6-litrový štvorvalec s dvoma karburátormi, ktorý štandardne produkoval výkon 160 koní (118 kW) pri 7000 ot./min a krútiaci moment 165 Nm pri 5500 otáčkach. Vozidlo pri hmotnosti 930 kg zrýchlilo z nuly na 100 km/h za 8,4 s a dosahovalo najvyššiu rýchlosť 192 km/h.
V prvej evolúcii mala Lada VFTS manuálnu prevodovku so štyrmi stupňami a časti karosérie z oceľového plechu, v druhej už disponovala 5-stupňovou prevodovkou, pričom jej kapota, dvere a zadné veko boli z hliníka a bočné okná z plexiskla. Hmotnosť auta aj vďaka tomu klesla na nejakých 780 kg.
Prečítajte si tiež:
Predávaný exemplár vznikol v roku 1987 a začiatkom toho minulého bol kompletne renovovaný. Objem motora s dvoma 48 mm karburátormi Weber bol zvýšený na dva litre. Agregát je spárovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Auto vážiace približne 860 kg má tiež nerezový výfuk, nové tlmiče Bilstein, magnéziové disky kolies, vnútri certifikovanú ochrannú klietku a pretekárske sedadlá.
Súčasný majiteľ tvrdí, že je jedinou Ladou VFTS v USA a navyše plne pripravenou na pretekanie. Možno aj preto sa odvážil dať jej cenovku 40-tisíc dolárov (cca 37 600 eur).