SME

Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

(Zdroj: Škoda)
Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

Pre koncern Volkswagen navrhoval české rodinné autá aj francúzsky superšport. O jeho talente vedeli ešte dávno predtým.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Automobilka BMW ohlásila minulý týždeň dôležitú personálnu zmenu - post dizajnéra pre značku BMW obsadí Slovák, 44-ročný Jozef Kabaň.

BMW tejto zmene venovalo samostatnú tlačovú správu. Hoci jeho doterajšie úspechy u konkurencie sa v nej spomínajú len v náznakoch, mníchovská automobilka akoby zároveň chcela svetu ukázať - aha, v tíme máme nového, dôležitého hráča.

Na rozdiel od jeho predchodcov totiž za Kabaňa už pri nástupe do BMW hovoria doterajšie výsledky.

Študoval v Londýne, presadil sa v Nemecku a v Mladej Boleslavi. O Kabaňovom talente však vedeli jeho učitelia a kolegovia už dávno predtým.

Vavrečka

Jozef Kabaň pochádza z obce Vavrečka na Orave. Jeho nadanie a nadšenie pre kreslenie áut si všimli už učiteľky na ľudovej umeleckej škole v susednom Námestove, do ktorej Kabaň chodil.

"Jozefa si pamätám. Chodil ku mne celý prvý stupeň, bol to veľmi talentovaný, ale tichý a skromný chlapec," hovorí jeho učiteľka z umeleckej školy Soňa Dzureková.

Už keď mal osem-deväť rokov, začal nosiť učiteľkám návrhy áut, ktoré kreslil na pauzovací papier farebnými fixkami. "Keď som sa Jozefa pýtala, či to prekreslil z nejakého obrázku, povedal, že niečo prekreslil, ale navrhol aj niečo vlastné," spomína Dzureková.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Spolužiačky ho obdivovali pre jeho úžasnú charizmu, rozumejú však, prečo z Oravy odišiel. "Na dedine, kde každý každého pozná a o každom všetko vie, kde sa všetko sleduje a ohovára, sa žije ťažko. Myslím si, že je rád, že odišiel," hovorí jedna z nich.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Narodil sa a žije v Bratislave, vyštudoval právo na Univerzite Komenského. V roku 2014 absolvoval stáž na marketingovom oddelení automobilky, v rokoch 2013 - 2015 prispieval svojimi článkami o autách do časopisu .týždeň. Príležitostne pracuje v PR agentúre. Do redakcie auto.sme.sk prišiel v roku 2016, aby sa mohol naplno venovať svojej celoživotnej vášni. Keď práve nepíše alebo nešoféruje, rád varí a brnká si na gitare. Facebook

Čítajte ďalej

Kia Sephia

Od neznámeho sedanu k úspešnému Ceedu. Prvá Kia v Európe má 30 rokov

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


21. jan
Škoda Fabia

Dvadsať áut, ktoré si Slováci kupujú najčastejšie

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Renault predstaví nástupcu Kadjaru s novým benzínovým motorom

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan
Citroën C5 Aircross

Citroen C5 Aircross má vo vynovenej podobe viac elegancie

V ponuke ostávajú benzínové aj naftové motory.


13. jan
SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu