V poslednom čase sa na sociálnych sieťach objavujú videá, ktoré ukazujú, čo sa stane s autom, keď za jazdy zaradíte spiatočku.
Štandardne sa to vodičovi nestáva, ale sú autá, na ktorých sme to museli v minulosti vyskúšať aj my. Nie preto, že by sme im chceli ublížiť, ale preto, že na niektorých autách môžete spiatočku zaradiť nechtiac pomerne ľahko.
Manuálna prevodovka
Začnime však s manuálnou prevodovkou. Zaradenie spiatočky vo vyšších rýchlostiach je takmer nemožné, aspoň pokiaľ hovoríme o omyle. Ľudia sú však šikovní a pri ich vynaliezavosti a snahe sa to možno niekomu podarí.
V nižších rýchlostiach to je už pravdepodobnejšie. Násilím sa šoférovi možno podarí spiatočku zaradiť. Pri tomto pokuse sa ozve charakteristický zvuk škrípajúcich zubov. S veľkou pravdepodobnosťou dôjde k poškodeniu prevodovky a aj ďalších mechanických častí auta. V tom lepšom prípade to dopadne tak, ako v nasledujúcom videu.
Kolesá na aute sa začnú točiť opačným smerom a auto postupne za sprievodu pískajúcich a dymiacich pneumatík zastaví a rozbehne sa opačným smerom.
Automatická prevodovka s mechanickým spojením
V prípade automatickej prevodovky s klasickou radiacou pákou (prevodovka mechanicky prepojená s radiacou pákou) nemôžeme zodpovedne vyhlásiť za všetky autá, že sa vám spiatočku nepodarí zaradiť.
Štandardne by sa to však nemalo podariť. Vozidlá sú voči zaradeniu spiatočky chránené mechanicky. Omylom by ste tak spiatočku nemali zaradiť.
Páku za jazdy jednoducho nepretlačíte do polohy R a teda ani do polohy P pre parkovanie. Podmienkou preradenia je aj výrazné zatlačenie brzdového pedála.
Automatická prevodovka "by wire"
Výrazom "by wire" sa označujú elektronicky riadené prevodovky bez mechanického spojenia medzi pákou a prevodovkou, často sa v tomto prípade používa joystick namiesto klasickej páky.