Bývalý dizajnér BMW: návrh auta režírujem ako film (rozhovor)

Našou úlohou nie je len vmestiť do auta čo najviac kože a dreva, hovorí Karim Habib.

Dizajnér Karim Habib. (Zdroj: BMW)

Rozhovor s Karimom Habibom vznikol na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Vysvetlil nám vtedy, v čom spočíva práca dizajnéra zodpovedného za značku BMW.

Karim Habib (46) je kanadsko-libanonský dizajnér. V rokoch 1998-2009 a 2012–2017 pôsobil v BMW, pre značku navrhol napríklad rad 5 z roku 2003 či rad 7 z roku 2008.

Koncern BMW opustil v januári na základe vlastnej žiadosti, jeho ďalšie pôsobisko zatiaľ nie je známe. Habibovu pozíciu bude od tohto roka zastávať Slovák Jozef Kabaň.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

Ako prebiehá proces navrhovania nového modelu a akú úlohu v ňom zohrávate?

Ešte predtým, ako vôbec pristúpime k dizajnovaniu auta, spolu s inžiniermi zadefinujeme jeho proporcie. Krátky predný previs, dlhá kapota a kabína posunutá dozadu sú pre BMW typické a my, dizajnéri, už roky bojujeme za ich zachovanie.

Možno to z praktického pohľadu nie je najideálnejšia stavba karosérie, no nikto nerobí také športové a zároveň elegantné autá, ako BMW.

Keď si tento základ potvrdíme, začíname súťažiť o najlepší dizajn. BMW má dizajnové štúdiá v Kalifornii, Šanghaji a Mníchove. Vypíšeme súťaž medzi týmito štúdiami a každý dizajnér nakreslí svoju interpretáciu modelu, ktorý pripravujeme.

Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť.

Karim Habib

Keď nám dizajnéri predstavia svoje návrhy, zvolíme si štyri, z ktorých vyrobíme virtuálne modely. Spomedzi nich dva vzniknú ako hlinené modely v mierke 1:1. Z tých si vyberieme finálny dizajn.

Moja úloha je podobná úlohe filmového režiséra. Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť - a zabezpečujem, aby tím dizajnérov ideu dodržiaval.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: BMW


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Minúta po minúte: Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otáčajú do protismeru

Polícia otáča autá cez protismer naspäť do Bratislavy.

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Diaľnicu D1 zablokovala hromadná dopravná nehoda (fotogaléria)

Nehoda sa stala na 17. kilometri D1 v smere z Bratislavy do Senca.

Minúta po minúte: Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otočili do protismeru

Polícia otáča autá cez protismer naspäť do Bratislavy.

Opel sa vrátil k označeniu GSi. Ako prvá ho dostane športová Insignia

Športová verzia bude mať premiéru na jeseň vo Frankfurte.

Kodiaq zvíťazil v hodnotení nemeckého časopisu Auto Test

Škoda so svojimi modelmi vyhrala už štvrtý rok po sebe.