Bývalý dizajnér BMW: návrh auta režírujem ako film (rozhovor)

Našou úlohou nie je len vmestiť do auta čo najviac kože a dreva, hovorí Karim Habib.

Dizajnér Karim Habib. (Zdroj: BMW)

Rozhovor s Karimom Habibom vznikol na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Vysvetlil nám vtedy, v čom spočíva práca dizajnéra zodpovedného za značku BMW.

Karim Habib (46) je kanadsko-libanonský dizajnér. V rokoch 1998-2009 a 2012–2017 pôsobil v BMW, pre značku navrhol napríklad rad 5 z roku 2003 či rad 7 z roku 2008.

Koncern BMW opustil v januári na základe vlastnej žiadosti, jeho ďalšie pôsobisko zatiaľ nie je známe. Habibovu pozíciu bude od tohto roka zastávať Slovák Jozef Kabaň.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

Ako prebiehá proces navrhovania nového modelu a akú úlohu v ňom zohrávate?

Ešte predtým, ako vôbec pristúpime k dizajnovaniu auta, spolu s inžiniermi zadefinujeme jeho proporcie. Krátky predný previs, dlhá kapota a kabína posunutá dozadu sú pre BMW typické a my, dizajnéri, už roky bojujeme za ich zachovanie.

Možno to z praktického pohľadu nie je najideálnejšia stavba karosérie, no nikto nerobí také športové a zároveň elegantné autá, ako BMW.

Keď si tento základ potvrdíme, začíname súťažiť o najlepší dizajn. BMW má dizajnové štúdiá v Kalifornii, Šanghaji a Mníchove. Vypíšeme súťaž medzi týmito štúdiami a každý dizajnér nakreslí svoju interpretáciu modelu, ktorý pripravujeme.

Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť.

Karim Habib

Keď nám dizajnéri predstavia svoje návrhy, zvolíme si štyri, z ktorých vyrobíme virtuálne modely. Spomedzi nich dva vzniknú ako hlinené modely v mierke 1:1. Z tých si vyberieme finálny dizajn.

Moja úloha je podobná úlohe filmového režiséra. Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť - a zabezpečujem, aby tím dizajnérov ideu dodržiaval.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UDD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UDD na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: BMW


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.