SME
reklama

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Mercedes-Benz C 123Mercedes-Benz C 123 (Zdroj: Mercedes-Benz)

STUTTGART, BRATISLAVA. Dnes už legendárny Mercedes-Benz radu 123, známy ako "piano", obohatil portfólio nemeckej značky začiatkom roka 1976. Na trh prišiel najskôr ako štvordverový sedan W 123, ktorý o rok neskôr doplnilo športovo-elegantné dvojdverové kupé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho premiéra sa uskutočnila presne pred 40 rokmi na autosalóne v Ženeve, kde sa ukázalo hneď v troch verziách – 230 C, 280 C a 280 CE. Prvú z nich poháňal 2,3-litrový štvorvalec s výkonom 80 kW.

Varianty 280 C a 280 CE mali pod kapotou šesťvalec s objemom 2,8 litra a výkonom 115 kW, resp. 130 kW. Najvýkonnejšia verzia už namiesto karburátora využívala mechanické vstrekovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte v priebehu toho istého roka pribudla dieselová verzia 300 CD s päťvalcom produkujúcim 59 kW, ktorá však smerovala výlučne na severoamerický trh. Mercedes chcel týmto spôsobom znížiť celkovú priemernú spotrebu svojich modelov predávaných v USA, aby spĺňal vtedy platné predpisy.

Kupé bolo v porovnaní so sedanom, z ktorého dizajnovo a technicky vychádzalo, o štyri centimetre nižšie a 8,5 centimetra kratšie. Na dĺžku tak meralo 4,64 m, na šírku 1,78 m a výšku 1,4 m. K jeho dynamickejšiemu vzhľadu prispievali viac sklonené predné a zadné okná či chýbajúci stredný stĺpik.

Charakteristickým prvkom dizajnu boli široké obdĺžnikové svetlomety či chrómované mriežky prívodu vzduchu v prednej časti čelného skla. Po facelifte v roku 1982 už boli vyhotovené v čiernej farbe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konštruktéri pri vývoji modelu kládli dôraz aj na zvýšenie bezpečnosti pasažierov. K tomu mala prispieť tuhšia štruktúra častí karosérie (strecha, dvere) a od roku 1980 aj systém ABS, ktorý bol dostupný na prianie pre všetky verzie radu 123.

Prečítajte si tiež: Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku Čítajte 

V tom istom roku došlo tiež k obmene techniky a Mercedes prestal ponúkať karburátorové modely 230 C a 280 C. Namiesto nich prišiel typ 230 CE poháňaný 2,3-litrovým štvorvalcom s mechanickým vstrekovaním paliva a výkonom 100 kW.

Z vylepšenej techniky sa od roku 1981 mohli tešiť aj v USA, kde sa model 300 CD dočkal turbodieselu naladeného na 92 kW.

Počas osem rokov trvajúcej produkcie, sa vyrobilo bezmála stotisíc exemplárov kupé C 123. O jeho obľube svedčí fakt, že čakacia doba naň spočiatku presahovala dva roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 763
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 671
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 028
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Pellegrini verzus Kováč (3.)
  2. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  3. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  4. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  5. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  6. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  7. Julius Kravjar: Kandidáti
  8. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 177
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 689
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 644
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 764
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 872
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 140
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu