SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia

Nekupujte si ďalšie auto na naftu. Zakážu im vjazd do mesta a budú bezcenné

Vývoj v západnej Európe môže mať vplyv aj na slovenské jazdenky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Volkswagen)

Rok 2016 bol v automobilovom priemysle rokom, kedy sa veľkí hráči zhodli na tom, že budúcnosť automobilu je elektrická. Tesla nebude len výstrelkom pre bohatých zo Silicon Valley, elektromobily pripravujú všetky veľké automobilky, počnúc Volkswagenom a Toyotou.

Rok 2017 bude možno ešte dôležitejší - automobilky, ale aj európske mestá zrejme definitívne pochovajú dieselové motory v autách.

Na nedávnom autosalóne v Ženeve svoje pochybnosti o naftových motoroch vyslovil Håkan Samuelsson, riaditeľ švédskeho Volva. Dieselovým motorom v osobných autách podľa neho ostávajú dva až tri roky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Európania si naftu obľúbili

"Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy však hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže."

Keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže.

Håkan Samuelsson, riaditeľ Volva

Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy, kde jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. "V celej EÚ jazdilo zhruba 250 miliónov osobných áut, z toho vyše 100 miliónov áut na naftu, hovoria niektoré štúdie. Okrem tohto v Európe jazdilo ďalších zhruba 30 až 40 miliónov vozidiel iných ako osobných áut - napríklad nákladné autá či autobusy - a pri nich je predpoklad, že boli hlavne naftové," hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá Čítajte 

Analytici odhadovali, že zákazníci o autá na fosílne palivá prirodzene stratia záujem v momente, kedy budú elektromobily cenovo dostupné a infraštruktúra pripravená. Ukazuje sa, že to nebudú elektromobily, ale mestá a štáty, ktoré už čoskoro zabijú naftové autá.

Viaceré mestá - tie, ktoré dlhodobo trápi znečistené ovzdušie a smog - pristupujú k zákazom dieselových motorov. Ide napríklad o Paríž, Londýn, Atény, Antverpy, Madrid, Stuttgart, ale aj Tokio či Mexiko.

Väčšinou ide o ustanovenie nízkoemisnej zóny - napríklad v centre mesta - kam sa zakáže vjazd naftovým autám postupne od tých najstarších.

O pár rokov môžeme byť svedkami toho, ako sa ľudia začnú zbavovať naftových áut - preto, lebo sa s nimi nemôžu pohybovať v mestách, kde žijú alebo pracujú. Kúpa jazdeného naftového auta zrazu prestane byť taká atraktívna.

Mimochodom, ekologické opatrenia sa však netýkajú len zdanlivo ďalekých európskych miest. O vytvorení nízkoemisnej zóny v centre mesta bude už v apríli hlasovať aj zastupiteľstvo v Žiline - do nej budú mať zákazaný vjazd všetky autá vyrobené pred rokom 2005.

Naftové autá sú drahšie. Zatiaľ

Vytláčanie naftových áut z centier veľkomiest môže spôsobiť pokles dopytu po naftových jazdených autách vo svete. A následne to môže spustiť prepad ich cien aj na Slovensku. Ak Paríž alebo Stuttgart zakáže vjazd dieselových áut, môže to mať vplyv aj na cenu jazdených naftových áut na Slovensku.

Prvé pohyby cien už zaznamenali v Nemecku. Podľa Brambacha už ceny niektorých áut z druhej ruky klesli o 15 percent.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  3. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  5. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  6. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  8. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  1. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  2. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  4. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  5. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  6. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Pracovisko treba vymyslieť nanovo
  9. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  10. Electric vehicles - which kind to choose?
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 13 444
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 436
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 8 789
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 577
  5. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 6 068
  6. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 5 959
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 861
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 743
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 498
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 956

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza emisie

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner písal Zsuzsovej o sledovaní Sulíka a Rajtára chcel dostať do basy

Ďalšia časť Kočnerovej komunikácie potvrdzuje výpoveď Petra Tótha.

Jozef Rajtár.
Dobré ráno

Dobré ráno: Je desivé vidieť, kto všetko si vás lustruje

Polícia si volá novinárov. Zisťujú, ako o nich zbierali informácie.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Posty pridelencov treba zrušiť

Inštitút pridelenca je azda najlukratívnejšou trafikou.

Komentátor SME Peter Schutz.
Píše Tomáš Nociar - Fórum

Odborník na extrémizmus Andrej Danko

Šéf národniarov by nemal zabúdať, odkiaľ on a jeho strana prišli.

Predseda SNS a šéf Národnej rady Andrej Danko.

Neprehliadnite tiež

Honda CR-V Hybrid: Ako jazdí veľké SUV bez prevodovky? (test)

Vlajková loď značky pocitovo jazdí ako elektromobil.

Honda CR-V Hybrid

Na budúcnosť prístrojových panelov sa Bosch pozerá v 3D

Zaujímavá inovácia by mohla zvýšiť bezpečnosť.

3D prístrojový panel od spoločnosti Bosch

Nové Volvo V60 Cross Country si zachovalo severskú náturu (test)

Módne SUV pri zdvihnutom kombi strácajú zmysel.

Volvo V60 Cross Country