SME
Pondelok, 1. jún, 2020 | Meniny má ŽanetaKrížovkyKrížovky

Nekupujte si ďalšie auto na naftu. Zakážu im vjazd do mesta a budú bezcenné

Vývoj v západnej Európe môže mať vplyv aj na slovenské jazdenky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Volkswagen)

Rok 2016 bol v automobilovom priemysle rokom, kedy sa veľkí hráči zhodli na tom, že budúcnosť automobilu je elektrická. Tesla nebude len výstrelkom pre bohatých zo Silicon Valley, elektromobily pripravujú všetky veľké automobilky, počnúc Volkswagenom a Toyotou.

Rok 2017 bude možno ešte dôležitejší - automobilky, ale aj európske mestá zrejme definitívne pochovajú dieselové motory v autách.

Na nedávnom autosalóne v Ženeve svoje pochybnosti o naftových motoroch vyslovil Håkan Samuelsson, riaditeľ švédskeho Volva. Dieselovým motorom v osobných autách podľa neho ostávajú dva až tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Európania si naftu obľúbili

"Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy však hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže."

Keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže.

Håkan Samuelsson, riaditeľ Volva

Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy, kde jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. "V celej EÚ jazdilo zhruba 250 miliónov osobných áut, z toho vyše 100 miliónov áut na naftu, hovoria niektoré štúdie. Okrem tohto v Európe jazdilo ďalších zhruba 30 až 40 miliónov vozidiel iných ako osobných áut - napríklad nákladné autá či autobusy - a pri nich je predpoklad, že boli hlavne naftové," hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá Čítajte 

Analytici odhadovali, že zákazníci o autá na fosílne palivá prirodzene stratia záujem v momente, kedy budú elektromobily cenovo dostupné a infraštruktúra pripravená. Ukazuje sa, že to nebudú elektromobily, ale mestá a štáty, ktoré už čoskoro zabijú naftové autá.

Viaceré mestá - tie, ktoré dlhodobo trápi znečistené ovzdušie a smog - pristupujú k zákazom dieselových motorov. Ide napríklad o Paríž, Londýn, Atény, Antverpy, Madrid, Stuttgart, ale aj Tokio či Mexiko.

Väčšinou ide o ustanovenie nízkoemisnej zóny - napríklad v centre mesta - kam sa zakáže vjazd naftovým autám postupne od tých najstarších.

O pár rokov môžeme byť svedkami toho, ako sa ľudia začnú zbavovať naftových áut - preto, lebo sa s nimi nemôžu pohybovať v mestách, kde žijú alebo pracujú. Kúpa jazdeného naftového auta zrazu prestane byť taká atraktívna.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, ekologické opatrenia sa však netýkajú len zdanlivo ďalekých európskych miest. O vytvorení nízkoemisnej zóny v centre mesta bude už v apríli hlasovať aj zastupiteľstvo v Žiline - do nej budú mať zákazaný vjazd všetky autá vyrobené pred rokom 2005.

Naftové autá sú drahšie. Zatiaľ

Vytláčanie naftových áut z centier veľkomiest môže spôsobiť pokles dopytu po naftových jazdených autách vo svete. A následne to môže spustiť prepad ich cien aj na Slovensku. Ak Paríž alebo Stuttgart zakáže vjazd dieselových áut, môže to mať vplyv aj na cenu jazdených naftových áut na Slovensku.

Prvé pohyby cien už zaznamenali v Nemecku. Podľa Brambacha už ceny niektorých áut z druhej ruky klesli o 15 percent.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4V4Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  2. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  3. Farmári chcú unikátnym spôsobom meniť myslenie ľudí
  4. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  5. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  6. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  7. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  8. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  9. Výnos od 5,5 % do 15 % p.a
  10. Nový portál Volvujem.sk je ako virtuálny showroom
  1. Mýty a fámy o vodárňach
  2. 5 užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  3. Ako vyberať AKU techniku?
  4. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  5. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  9. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  10. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 26 194
  2. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 23 582
  3. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 19 755
  4. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 11 725
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 939
  6. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 890
  7. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 9 423
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 422
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 293
  10. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 268
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kauza emisie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autonómne autá a budúcnosť dopravy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sídlo Karpatskej lesníckej spoločnosti v Tekovskej Breznici, ktorá spravuje sporné pozemky.
Dobré ráno

Dobré ráno: USA horia, prezident hovorí o streľbe do ľudí

Čo sa deje v Spojených štátoch a čo protesty spustilo.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Matovičov poklad je iluzórny

Otváranie sa von je predsa len spornejšia káva ako dovnútra.

Peter Schutz.
Zlava: Robert De Niro, Martin Scorsese a Leonardo DiCaprio. Spolu nakrútia thriller o vraždách indiánov

Neprehliadnite tiež

Praotec luxusných SUV oslavuje 50 rokov. Prešiel si dlhou evolúciou

Prvý Range Rover sa na trh dostal v roku 1970.

Range Rover Classic

Renault redukuje výrobnú kapacitu a prepustí takmer 15-tisíc ľudí

Zatváranie závodov a prepúšťanie je súčasťou trojročného plánu reštrukturalizácie.

Ilustračná fotografia.
Elektrické Mini SE

Ako s autom správne jazdiť pri prietrži mračien?

Zachovajte chladnú hlavu a prejazd zaplaveným úsekom dobre zvážte.