Pellegrini: Slovensko pripraví dráhu na testovanie autonómnych áut

Podpredseda vlády zatiaľ nemá predstavu, či to bude stáť päť, alebo dvadsať miliónov eur.

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda chce, aby sa Slovensku testovali autá bez šoféra. Prvá dráha má vzniknúť na diaľnici medzi Bratislavou a Brnom.

Uviedol to dnes podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). Ako dodáva, Slovensko sa chce aktívne zapojiť do testovania prepojených a autonómnych vozidiel v Európskej únii.

Slovensko chce byť lídrom nielen vo výrobe automobilov, ale aj v inováciách. Vláda preto spolu s partnermi zo súkromného sektora a akademickej obce chystá projekt cezhraničnej testovacej dráhy pre automobilky a dodávateľov moderných technológií do áut.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na stretnutí na najvyššej úrovni sa dnes v Bratislave zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu, telekomunikačných operátorov, univerzít a IT sektora. Spoločne vytvoria alianciu.

Prepojíme viac krajín

"Reagujeme na európsku iniciatívu, keď sa začína veľmi intenzívne hovoriť o potrebe čoraz viac pracovať na projektoch, ako sú autá, ktoré vedia jazdiť úplne autonómne, alebo autá, ktoré navzájom počas jazdy komunikujú, vymieňajú si svoje informácie," opísal Pellegrini na brífingu po stretnutí.

Slovensko by podľa neho chcelo v tomto smere vystupovať ako líder a vytvoriť cezhraničnú testovaciu dráhu. Dnešná diskusia sa týkala toho, ako by sa dal takýto projekt v čo najkratšom čase pripraviť, nájsť naň finančné prostriedky a uviesť ho do praxe.

"Ide o súťaž medzi krajinami. Testovacie dráhy v rámci jednotlivých krajín už existujú, tá mapa je ešte relatívne veľmi riedka, a preto pevne verím, že Slovensko bude ďalším bodom na tej mape v rámci EÚ a bude patriť k lídrom," zdôraznil vicepremiér.

Vzhľadom na geografickú polohu SR môže podľa neho vzniknúť testovacia dráha spájajúca Bratislavu nielen s Českou republikou, ale aj s Rakúskom a Maďarskom. Podpredseda vlády upozornil, že účasť v takýchto aktivitách je pre krajiny dobrovoľná.

Komisia pripraví legislatívu

Slovensko v iniciatíve podporuje aj Európska komisia. Jej podpredseda Maroš Šefčovič poukázal na to, že už o pár rokov bude softvér auta predstavovať polovicu jeho hodnoty.

"Musíme sa pozerať na autá ako na produkty novej kategórie, kde zber a prenos dát bude mať absolútnu dôležitosť. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa najlepšie autá na svete vyrábali tu v Európe a tu na Slovensku," povedal Šefčovič.

EK preto príde s novým legislatívnym balíkom, ktorým chce vytvoriť predpoklady pre nové autonómne systémy riadenia áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

"Aby všetky tie technické požiadavky, ktoré sú potrebné pre vzájomné sieťové prepojenia áut, boli naplnené. Aby sme začali budovať infraštruktúru novej generácie a aby sme sa posunuli od roamingu hovorov cez roaming dát až k roamingu áut," priblížil Šefčovič.

Zatiaľ nemajú predstavu o cene

Testovacia dráha by mala vzniknúť na existujúcej diaľnici medzi Brnom a Bratislavou, ktorú bude treba podľa Pellegriniho pokryť najmodernejšími technológiami.

Účastníci projektu majú v krátkom čase zadefinovať, čo všetko musí dráha obsahovať a koľko to bude stáť. Potrebné bude prijať aj legislatívne zmeny.

Časť projektu by mohol financovať automobilový priemysel, časť telekomunikační operátori, štát sa chce uchádzať aj o európske prostriedky.

"Primárne sa budeme snažiť získať zdroje externé, a nie zo štátneho rozpočtu. Nemáme zatiaľ veľkú predstavu, či to môže stáť 5 alebo 20 miliónov eur," konštatoval Pellegrini.

Avizoval, že príprava testovacích dráh by mala prebiehať tento rok a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa malo testovanie realizovať. V opačnom prípade môže podľa neho Slovensko predbehnúť iná krajina.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 307
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 651
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 977
  4. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 10 681
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 10 621
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 8 000
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 5 410
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 4 077
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 3 366
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 265

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko pripomína jeden veľký kontajner na odpad

Niektorí si tu žijú ako prasce v žite. A niektorí len ako prasce.

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota zrýchlil

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach vyprchá.

KOMENTÁRE

Na východ nás neunesú, ale môžeme tam zostať

Naša kamenistá hruda je geopoliticky takmer bezcenná.

Neprehliadnite tiež

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, no všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.

Aká je ponuka veľkých SUV do 30-tisíc eur? Predajom kraľujú japonské značky

Minulý rok išlo o najrýchlejšie rastúci segment áut na európskom trhu.