SME
Pondelok, 27. máj , 2019

Prvá jazda: Suzuki Swift je extrémne ľahké, a preto dobre jazdí

Súbor pozitívnych vlastností má podľa nás jednu spoločnú príčinu, nízku hmotnosť.

(Zdroj: Suzuki)

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet (trojvalec) 5st/M

Výkon kw(k)/otáčky: 82(111,5)/5 500

Plusy

komfortný a rýchly podvozok

nízka hmotnosť

dlhý rázvor + široké auto=dobré jazdné vlastnosti a vnútorný priestor

Mínusy

pomalší dotykový displej, nie vždy 100 percentne reaguje na dotyk

vzhľadom na schopnosti podvozku by sme očakávali sedadlá s výraznejším bočným vedením

Názov Swift sa v Európe objavil už pred niekoľkými desaťročiami. História “moderného“ Swiftu sa však na starom kontinente začala písať až v roku 2003 a teraz nám japonská automobilka predstavila jeho tretiu generáciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvýkrát sme mali možnosť túto novinku naživo zhliadnuť na autosalóne v Ženeve. Letmý pohľad v nás nevzbudil záujem. Nepasoval nám najmä vzhľad prednej časti. Malý Swift nám ale potvrdil, že nie vždy treba dávať na prvý dojem.

Počas prvej jazdy si nás postupne získal svojimi jazdnými vlastnosťami a nakoniec aj vonkajším vzhľadom. Na dennom svetle a na ceste vyzerá oveľa lepšie a spomínanou prednou časťou jemne pripomína Mini, akurát bez okrúhlych svetiel. Novinka má výrazne široký postoj, kolesá sú posunuté čo najviac do rohov a previsy skrátené na minimum.

Aj Suzuki tak prepadlo dnešnému trendu širokých a nízkych vozidiel. Swift je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou širší až o 40 mm, kratší (o 10 mm), ale s dhlším rázvorom (o 20 mm).

Výrobca dokáže natiahnutím rázvoru náprav a šírky citeľne zlepšiť jazdné vlastnosti a zároveň zväčšiť vnútorný priestor aj pri skrátení celkovej dĺžky. Posledná zmena rozmerov v porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa dotýka výšky. Swift je teraz o 15 mm nižší. Aby tým netrpela posádka, konštruktéri posunuli sedadlá bližšie ku ceste.

Zatiaľ, čo zvonku si nás Swift získal, vnútri to platí iba čiastočne. Zmeny interiéru mu určite prospeli. Spoločným prvkom vo vnútri sú okrúhle časti. Platí to pre stred volantu, “budíky“ pred šoférom, výduchy vzduchu ale aj pre ovládače klimatizácie a krytku na USB vstup.

Automobilka tak dala Swiftu vo vnútri športovejší nádych. S interiérom môžu byť nespokojní najmä jedinci, silne zameraní na kvalitu materiálov a vypracovanie. Tu Suzuki stále nepatrí k špičke, aj keď pokrok v tomto ohľade badať (napr. v porovnaní s Vitarou).

Dotykový displej, vytŕčajúci do priestoru, nepracuje najrýchlejšie, dlhšie mu trvá, kým sa zobudí po naštartovaní a reakcie na dotyk nie sú vždy dokonalé.

Na druhej strane od malého Swiftu nemôžeme očakávať techniku áut za 50-tisíc eur. Interiér na nás zapôsobil skôr celkovým vzhľadom ako jednotlivými detailami a za vyslovene pekný môžeme označiť najmä volant.

Kritický hlas voči Swiftu v nás určite umlčala jazda a schopnosti podvozku. Pruženie je komfortné, mäkké a podľa tohto by sa mohlo zdať, že aj neschopné dynamického prejazdu zákrut.

Zdanie klame a Swift je aj s relatívne mäkkým podvozkom v zákrutách suverénny. Áno, najskôr sa nakloní, ale potom “vyreže“ ukážkový oblúk. Výrazne ho nerozhodia ani priečne nerovnosti v zákrute, jemne sa zavlní, až keď v tomto momente silnejšie pritlačíte na brzdu.

Swift nám potvrdil, že Japonci vedia robiť na šoférsky zážitok zamerané autá. Ďalším podobným príkladom bola nedávno Honda Civic.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Honde sa nový Civic vydaril, boduje najmä podvozkom

Swift je však oproti nej predsa civilnejší a viac zameraný na komfort. Platí to aj pre riadenie s nízkym odporom. V serpentínach by sme vyžadovali o niečo strmšie riadenie, Suzuki sa však logicky zameralo na jazdu v meste a okolí.

Do mesta je vhodná aj ponuka motorov. Vynechanie naftových pohonných jednotiek je preto logické. Základom je štvorvalec 1,2 l Dualjet. My sme vyskúšali síce menší, ale výkonnejší trojvalec 1,0 Boosterjet.

Turbom prepĺňaný motor si v tomto prípade pomáhal aj mild hybridným systémom. Pod týmto názvom si možno predstaviť ISG (integrated starter generator) generátor, spojený s motorom prostredníctvom remeňa.

ISG generátor pracuje v prípade potreby aj ako elektromotor. Pri brzdení slúži na rekuperáciu energie, ktorá sa ukladá v 12V Li-ion batérii. Pri akcelerácii a pohýnaní pomáha spaľovaciemu motoru, čím mierne znižuje spotrebu.

Pri štartovaní preberá úlohu štartéra. Výhodou tohto systému je nízka hmotnosť, na druhej strane auto nie je schopné čisto elektrického pohonu. Systém šetrí palivo len minimálne, iba o 0,3 l/100 km. Výraznejšie šetrenie sa má podľa zastaralého meracieho cyklu NEDC prejaviť v mestskom prostredí – 0,9 l.

V praxi nás malý trojvalcový motor potešil svojimi schopnosťami. Auto s dvoma dospelými osobami a dvoma kuframi v batožinovom priestore po podradení na tretí prevodový stupeň ochotne akcelerovalo.

Podobne, ako u všetkých malých motorov, aj v tomto prípade sú pre plný výkon potrebné vyššie otáčky. Výkon vygraduje pri 5500 otáčkach a ďalej už nedáva veľký priestor na zrýchlenie, už o chvíľu nato príde zásah obmedzovača.

Najlepšiu akceleráciu však možno očakávať v pomerne širokom spektre približne od 3000 do 6000 otáčok. Tu sa na druhej strane prejaví trojvalcový charakter motora, hovoríme najmä o charakteristickom zvuku. Aj pri vysokých otáčkach je však dobre odhlučnený a žiadne človeku nepríjemné dunenie do kabíny neprechádza.

Súbor pozitívnych vlastností má podľa nás jednu spoločnú príčinu. Či už hovoríme o akcelerácii alebo o komfortnom, ale rýchlom podvozku v zákrutách, za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť vozidla. Tá je pri niektorých verziách až o 120 kg nižšia v porovnaní s predchodcom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VFK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VFK na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 7 rád pred investovaním do realít
  2. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  3. S hyperpigmentáciou na slniečko? Len s novou dermokozmetikou
  4. Módne trendy na leto? Päť kúskov z udržateľných materiálov
  5. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  6. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  7. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  8. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  9. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  10. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  1. Máte zaplatiť faktúru zo servisu? Stavte na krycí list
  2. Compliance is not “compli-cated”, but rather “compl-ex”
  3. S hyperpigmentáciou na slniečko? Len s novou dermokozmetikou
  4. 7 rád pred investovaním do realít
  5. Módne trendy na leto? Päť kúskov z udržateľných materiálov
  6. Vytúžené bábätko
  7. Najdôležitejšie faktory pri výbere správnej klimatizácie
  8. Okenné fólie ochránia vaše deti v aute aj počas horúčav
  9. Deťom v Poluse je venovaný celý mesiac jún
  10. Tesco na Slovensku dosiahlo jeden z cieľov udržateľného rozvoja
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 29 123
  2. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 21 132
  3. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 19 160
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 14 337
  5. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 9 763
  6. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 9 490
  7. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 9 409
  8. Módne trendy na leto? Päť kúskov z udržateľných materiálov 5 289
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 3 376
  10. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 2 738

Téma: Suzuki


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto
Volebná účasť podľa krajín - predbežné výsledky.
Dnes píše Jarmila Lajčáková

Rodine z Trnavy sa treba hlboko ospravedlniť

Štát aj cirkev oddeľovanie Rómov v školách aj kostoloch ticho tolerujú.

Jarmila Lajčáková, Centrum pre výskum etnicity a kultúry.

Kompletné výsledky: Ako dopadli eurovoľby na Slovensku

Oficiálne výsledky volieb do Európskeho parlamentu zverejnil Štatistický úrad.

Voľby do Európskeho parlamentu (ilustračné foto)

Neprehliadnite tiež

Seat Arona Beats zahral na správnu nôtu (test)

Atraktívnejší interiér nás zaujal viac ako audiosystém.

Doprava v okolí Bratislavy je spomalená, vodiči sa na cestách zdržia do pol hodiny

Spomalenú premávku hlásia zo všetkých prístupových komunikácií do centra.

Ilustračné foto.
Škoda Superb Scout
Renault Arkana