SME
reklama

Nemci schválili mýto, osobné autá budú platiť za diaľnice

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

BERLÍN. Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2019 platiť za jazdu na nemeckých diaľniciach.

O zavedení mýta rozhodol hlasmi nemeckej vládnej koalície Spolkový snem. Opatrenie kritizovala nemecká opozícia aj niektoré európske štáty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií. Desaťdňový poplatok sa bude pohybovať v rozmedzí od 2,5 eura do 25 eur, dvojmesačný od sedem do 50 eur. Najdrahšie ročné mýto bude stáť asi 130 eur.

Diaľničná známka bude elektronická a vodiči si ju budú môcť kúpiť na internete, v mobilnej aplikácii alebo na diaľniciach v blízkosti nemeckých hraníc. Musia pritom uviesť poznávaciu značku auta aj údaje o objeme motora alebo jeho emisnej norme. Ak technické údaje nevyplní, bude im automaticky účtovaný najvyšší poplatok za vybrané časové obdobie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kompromis s Úniou

Nemecko už síce zákon o mýte pre osobné autá schválilo v roku 2015, pre výhrady Európskej komisie a protesty susedných krajín ho ale doteraz nezaviedlo. Európska komisia pôvodnú normu považovala za diskriminačnú a spolkovú republiku vlani v septembri žalovala na úniovom súde.

Po zhruba dvoch mesiacoch sa obe strany dohodli na kompromise, ktorý spočíva vo zvýhodnení ekologických vozidiel a znížení cien za krátkodobé diaľničné známky pre cudzincov.

Spolkový snem tento kompromis začlenil do dvoch noviel napriek odporu opozičných strán, podľa ktorých je systém finančne neistý, protieurópsky a zavádza nové hranice. Minister dopravy je však napriek tomu presvedčený, že mýto, ktoré sa má začať vyberať o dva roky, je spravodlivé, európske a ekologické.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj dnes schválené úpravy ale počítajú s tým, že diaľničné poplatky budú fakticky platiť len zahraniční vodiči. Vodiči áut registrovaných v Nemecku mýto síce tiež zaplatia, neskôr sa im však o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel.

Majitelia najekologickejších áut s veľmi nízkymi emisiami získajú dokonca ešte väčšiu úľavu, než koľko zaplatia na diaľničných poplatkoch.

Chystané poplatky pre osobné autá
triedaročná známkadesaťdňová známkadvojmesačná známka
1.0 až <20 eur2,50 eura ur7 eur
2.20 až <40 eur4 eurá11 eur
3.40 až <70 eur8 eur18 eur
4.70 až <100 eur14 eur30 eur
5.100 eur20 eur40 eur
6.130 eur25 eur50 eur

Rakúsko hrozí žalobou

Takýto systém však kritizuje niekoľko európskych krajín, podľa ktorých je naďalej diskriminačný voči zahraničným vodičom.

Rakúsko hrozí žalobou, so skepsou naň hľadí i Česko. "Z nášho pohľadu je nemecké mýto protiprávne," zopakoval svoj postoj minister dopravy Jörg Leichtfried. Niektorí odborníci systém dokonca považujú za stratový. Minister dopravy Dobrindt si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Terčom debát je tiež otázka prevádzky na diaľniciach v pohraničných regiónoch, ktoré často využívajú aj cudzinci. Výnimky v pohraničí žiada komora nemeckých krajín Spolková rada, pretože sa obáva, že by paušálne zavedenie mýta ohrozilo prihraničný obchod a spoluprácu.

Ministerstvo dopravy s výnimkami na diaľniciach nepočíta a argumentuje tým, že cudzinci už takto budú oslobodení od platby za používanie ciest prvých tried. Nie je vylúčené, že Spolková rada preto uplatní právo námietky, čo by zavedenie mýta mohlo ešte skomplikovať.

Spolková republika je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá doteraz nespoplatnila svoje diaľnice pre osobné autá. Nákladné vozidlá už za ich použitie platia niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu