BERLÍN. Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2019 platiť za jazdu na nemeckých diaľniciach.
O zavedení mýta rozhodol hlasmi nemeckej vládnej koalície Spolkový snem. Opatrenie kritizovala nemecká opozícia aj niektoré európske štáty.
Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií. Desaťdňový poplatok sa bude pohybovať v rozmedzí od 2,5 eura do 25 eur, dvojmesačný od sedem do 50 eur. Najdrahšie ročné mýto bude stáť asi 130 eur.
Diaľničná známka bude elektronická a vodiči si ju budú môcť kúpiť na internete, v mobilnej aplikácii alebo na diaľniciach v blízkosti nemeckých hraníc. Musia pritom uviesť poznávaciu značku auta aj údaje o objeme motora alebo jeho emisnej norme. Ak technické údaje nevyplní, bude im automaticky účtovaný najvyšší poplatok za vybrané časové obdobie.
Kompromis s Úniou
Nemecko už síce zákon o mýte pre osobné autá schválilo v roku 2015, pre výhrady Európskej komisie a protesty susedných krajín ho ale doteraz nezaviedlo. Európska komisia pôvodnú normu považovala za diskriminačnú a spolkovú republiku vlani v septembri žalovala na úniovom súde.
Po zhruba dvoch mesiacoch sa obe strany dohodli na kompromise, ktorý spočíva vo zvýhodnení ekologických vozidiel a znížení cien za krátkodobé diaľničné známky pre cudzincov.
Spolkový snem tento kompromis začlenil do dvoch noviel napriek odporu opozičných strán, podľa ktorých je systém finančne neistý, protieurópsky a zavádza nové hranice. Minister dopravy je však napriek tomu presvedčený, že mýto, ktoré sa má začať vyberať o dva roky, je spravodlivé, európske a ekologické.
Aj dnes schválené úpravy ale počítajú s tým, že diaľničné poplatky budú fakticky platiť len zahraniční vodiči. Vodiči áut registrovaných v Nemecku mýto síce tiež zaplatia, neskôr sa im však o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel.
Majitelia najekologickejších áut s veľmi nízkymi emisiami získajú dokonca ešte väčšiu úľavu, než koľko zaplatia na diaľničných poplatkoch.
trieda | ročná známka | desaťdňová známka | dvojmesačná známka |
1. | 0 až <20 eur | 2,50 eura ur | 7 eur |
2. | 20 až <40 eur | 4 eurá | 11 eur |
3. | 40 až <70 eur | 8 eur | 18 eur |
4. | 70 až <100 eur | 14 eur | 30 eur |
5. | 100 eur | 20 eur | 40 eur |
6. | 130 eur | 25 eur | 50 eur |
Rakúsko hrozí žalobou
Takýto systém však kritizuje niekoľko európskych krajín, podľa ktorých je naďalej diskriminačný voči zahraničným vodičom.
Rakúsko hrozí žalobou, so skepsou naň hľadí i Česko. "Z nášho pohľadu je nemecké mýto protiprávne," zopakoval svoj postoj minister dopravy Jörg Leichtfried. Niektorí odborníci systém dokonca považujú za stratový. Minister dopravy Dobrindt si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur.
Terčom debát je tiež otázka prevádzky na diaľniciach v pohraničných regiónoch, ktoré často využívajú aj cudzinci. Výnimky v pohraničí žiada komora nemeckých krajín Spolková rada, pretože sa obáva, že by paušálne zavedenie mýta ohrozilo prihraničný obchod a spoluprácu.
Ministerstvo dopravy s výnimkami na diaľniciach nepočíta a argumentuje tým, že cudzinci už takto budú oslobodení od platby za používanie ciest prvých tried. Nie je vylúčené, že Spolková rada preto uplatní právo námietky, čo by zavedenie mýta mohlo ešte skomplikovať.
Spolková republika je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá doteraz nespoplatnila svoje diaľnice pre osobné autá. Nákladné vozidlá už za ich použitie platia niekoľko rokov.