LONDÝN. Túžba Európanov po SUV a Crossoveroch neutícha. Minulý rok tvorili "teréniaky" so zvýšeným podvozkom a oplastovanou karosériou štvrtinu všetkých predaných áut.
Zákazníci majú radi SUV všetkých veľkostí aj cien, preto segment SUV tiež rástol najrýchlejšie zo všetkých. Informuje o tom analytická spoločnosť JATO Dynamics, ktorú cituje Automotive News.
Minuloročné predaje segmentu SUV - kam analytici radia modely ako Renault Captur, Nissan Qashqai, BMW X1 aj Volvo XC60 - narástli medziročne o 22 percent na takmer 3,8 milióna kusov. Pre porovnanie, celkový predaj osobných áut vzrástol o 6,5 percenta na 15 miliónov kusov.
V roku 2015 tvorili SUV 21 percent všetkých predaných áut, v roku 2016 až 25 percent. Zákazníci si volili autá tohto segmentu na úkor klasických modelov, akými sú napríklad Volkswagen Golf či Renault Clio.
Čo je prémiové, to má úspech
JATO Dynamics rozlišuje "prémiové" a "neprémiové" SUV v troch veľkostiach - malé, kompaktné a veľké. V piatich kategóriách predaje rástli.
Najväčší rast zaznamenala kategória prémiových kompaktných SUV - predalo sa ich vyše 338-tisíc kusov, z toho najviac, 97-tisíc, bolo BMW X1. To je zároveň najpredávanejším modelom značky na Slovensku.
Jedinou kategóriou SUV, ktorých sa v roku 2016 predalo menej, ako rok predtým, sú neprémiové veľké SUV, ako napríklad Hyundai Santa Fe.
SUV a crossovery, ale aj MPV sú pritom vo všeobecnosti drahšie, ako bežné modely. Výrobcovia ich radi vyrábajú, pretože na nich majú vyššie marže.
Na trh tiež tento rok prišli viaceré nové modely, ako napríklad Audi Q2 alebo Toyota CH-R.
Loading
...
Pre automobilku je SUV v ponuke otázkou prežitia. Povedal to riaditeľ Seatu Luca de Meo pri príležitosti minuloročného predstavenia Seatu Ateca, prvého SUV značky. Okrem neho Seat čoskoro predstaví svoje malé SUV, Arona.
"Doteraz pokrýval Seat svojimi modelmi polovicu európskeho trhu. Keď budeme mať v ponuke Atecu a Aronu, budú to až tri štvrtiny," povedal de Meo pre Automotive News.
Rodiny ešte nevymreli
Pozíciu najväčšieho segmentu si opäť obhájili malé mestské autá - Škoda Fabia, Renault Clio, Toyota Clio - s 2,82 miliónmi predaných kusov. Na druhom mieste sú autá nižšej strednej triedy, ako napríklad Škoda Octavia, Volkswagen Golf alebo Honda Civic.
Segment SUV získal zákazníkov, ktorí si predtým kupovali MPV - rodinné autá s vyššou karosériou, často sedemmiestne alebo s posuvnými dverami. Minulý rok sa darilo veľkým MPV, ktorých sa predalo vyše 200-tisíc, kompatkných MPV len 112-tisíc.
Medzi MPV boli najpopulárnejšie nové generácie známych modelov - Ford S-Max, Volkswagen Touran či Renault Scénic.