SME
reklama

Aj po 40 rokoch sa Lada Niva stále predáva. Po desiatkach kusov

Ruský off-road je úspešnejší ako Mercedes-Benz triedy G.

(Zdroj: Lada)

PRAHA. V stredu uplynie štyridsať rokov, odkedy z výrobného pásu v ruskom meste Togliatti zišla prvá Lada Niva.

Aj po štyridsiatich rokoch je o ňu stále záujem, český dovozca hovorí, že jej ročne predá niekoľko desiatok kusov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasný oficiálny názov je Lada 4x4 alebo VAZ 2121. Ochrannú značku Niva má zaregistrovanú Chevrolet od 90. rokov, z čias spolupráce koncernov AvtoVAZ a General Motors.

Oslovila lesníkov, aj tých čo majú Daciu

Niva bola najprv nedostatkovým tovarom, postupne ju však konkurencia prekonala. Napriek tomu si automobil zachoval skupinu skalných priaznivcov - lesníkov, poľovníkov, chalupárov - ktorí si jednoduchú techniku za nízku cenu 9 490 eur obľúbili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tejto cene má najbližšie asi Dacia Duster, ktorá začína na cene 9 990 eur, respektíve 13 190 eur s pohonom všetkých kolies.

"Typickým používateľom Nivy je firma, ktorá potrebuje auto hlavne do terénu. Často ide o firmy, ktoré už Nivu kedysi mali, neskôr ju vymenili za Dustera alebo pick-upy a dnes sa chcú vrátiť späť k Nivám," vysvetľuje Lukáš Vaverka zo spoločnosti CanoCar, ktorá vozidlá do Česka dováža.

"Zákazníci-fyzické osoby potrebujú Nivu na prácu v lese, alebo jazdia na off-roadové expedície a chcú nové, cenovo dostupné auto," dodáva Vaverka. "Máme aj takých, ktorí si novú Nivu kupujú z nostalgie, pretože také auto už v minulosti vlastnili.

Úspešnejšia ako Mercedes G

Základ auta tvorí samonosná karoséria. Niva má nezávislé zavesenie kolies, stály pohon všetkých kolies, redukčnú prevodovku a uzávierku medzinápravového diferenciálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oproti pôvodnej Nive má aktuálna verzia viaceré zmeny.

Rozsiahla modernizácia prišla v roku 1993, priniesla napríklad zväčšenie dverí kufra a nižšiu nakladaciu hranu (vďaka inému tvaru zadných svetiel), novú prístrojovú dosku alebo zväčšenie objemu motora z 1,6 na 1,7 litra v kombinácii so vstrekovaním paliva Bosch.

V tom istom roku sa ponuka rozšírila aj o päťdverovú päťmiestnu verziu s karosériou predĺženou o 50 centimetrov.

Zaujímavosťou je, že ročne sa stále vyrába okolo 30-tisíc kusov Nivy, tvrdí Vaverka. Niva sa tak vyrába dlhšie a je predajne úspešnejšia, ako Mercedes-Benz triedy G.

Za 40 rokov sa celkovo vyrobilo asi 2,5 milióna kusov Nivy. Z toho päťdverových je asi 150-tisíc a na export mimo Ruska šlo asi pol milióna áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 600
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 087
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 936
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 140
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 910
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 102
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  2. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  3. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  4. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  5. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  6. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  7. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  8. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 1.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 028
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 533
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 311
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 395
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 580
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 633
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 368
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 904
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu