Henry Ford motivoval robotníkov vyššími platmi i podielom na zisku

Jeden spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

(Zdroj: Ford)

DETROIT, BRATISLAVA. Podnik, ktorý neprináša nič iné ako peniaze, je úbohý podnik. To sú slová slávneho amerického vynálezcu a priemyselníka, priekopníka automobilového priemyslu Henryho Forda.

Od jeho úmrtia uplynie v piatok 7. apríla 70 rokov. Podnikateľ sa narodil 30. júla 1863 v americkom Wayne County.

Svojich pracovníkov motivoval vyššími platmi, ako mali robotníci inde. Priznal im aj podiel na zisku.

Ako jeden z prvých v USA im poskytol osemhodinový pracovný čas a päťdňový pracovný týždeň. Pre príslušníkov ich rodín zabezpečil lekársku starostlivosť, školy i rekreačné zariadenia.

Svojich zamestnancov nikdy nepodceňoval, mohli uplatniť svoje zlepšovateľské návrhy. Táto filozofia sa mu vyplatila. Jeden jeho robotník mal takú produktivitu práce, ako traja robotníci v iných podnikoch.

Chcel vyrobiť auto, ktoré nahradí koňa

Henry Ford sa narodil v rodine farmára. Veľký fanúšik motorov, mimoriadny technický talent a viac-menej automobilový samouk, ktorému už v mladosti učarovali stroje a technika, pracoval ako inžinier v podniku Edison Illuminating Company.

V roku 1896 zostrojil prvé samohybné vozidlo zvané Quadricycle. Vážilo 230 kg a jazdilo rýchlosťou 30 km/h.

S ďalšími investormi založil Ford v roku 1899 Detroit Automobile Company a v roku 1901 ďalšiu firmu Henry Ford Company. Tá proti jeho vôli začala vyrábať luxusné modely, čím sa ale nenaplnil Fordov sen vyrábať lacné autá pre všetkých.

Do tretice preto založil Ford 16. júna 1903 v Detroite firmu Ford Motor Company. Touto firmou podnikateľ naplnil svoju víziu o cenovo dostupných autách do poslednej bodky. Po vozidlách, ktoré vyrobil, sa len zaprášilo.

Autá vyrábal ako hodinky, pušky a mäso

Ford svoju továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku. Prevzal koncepciu výroby od hodinárov, puškárov, výrobcov bicyklov a baličov mäsa, pekne všetko premiešal až z toho vzišla pásová výroba.

Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza a kupoval ho v tom čase skoro každý.

Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete.

Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

Americký vynálezca a priemyselník zomrel 7. apríla 1947 v Dearborne americkom Michigane vo veku 84 rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 320
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 078
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 050
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 403
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 005
  6. Kam do tepla v januári? 1 700
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 460
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 354
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 144
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.