Henry Ford motivoval robotníkov vyššími platmi i podielom na zisku

Jeden spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

(Zdroj: Ford)

DETROIT, BRATISLAVA. Podnik, ktorý neprináša nič iné ako peniaze, je úbohý podnik. To sú slová slávneho amerického vynálezcu a priemyselníka, priekopníka automobilového priemyslu Henryho Forda.

Od jeho úmrtia uplynie v piatok 7. apríla 70 rokov. Podnikateľ sa narodil 30. júla 1863 v americkom Wayne County.

Svojich pracovníkov motivoval vyššími platmi, ako mali robotníci inde. Priznal im aj podiel na zisku.

Ako jeden z prvých v USA im poskytol osemhodinový pracovný čas a päťdňový pracovný týždeň. Pre príslušníkov ich rodín zabezpečil lekársku starostlivosť, školy i rekreačné zariadenia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Svojich zamestnancov nikdy nepodceňoval, mohli uplatniť svoje zlepšovateľské návrhy. Táto filozofia sa mu vyplatila. Jeden jeho robotník mal takú produktivitu práce, ako traja robotníci v iných podnikoch.

Chcel vyrobiť auto, ktoré nahradí koňa

Henry Ford sa narodil v rodine farmára. Veľký fanúšik motorov, mimoriadny technický talent a viac-menej automobilový samouk, ktorému už v mladosti učarovali stroje a technika, pracoval ako inžinier v podniku Edison Illuminating Company.

V roku 1896 zostrojil prvé samohybné vozidlo zvané Quadricycle. Vážilo 230 kg a jazdilo rýchlosťou 30 km/h.

S ďalšími investormi založil Ford v roku 1899 Detroit Automobile Company a v roku 1901 ďalšiu firmu Henry Ford Company. Tá proti jeho vôli začala vyrábať luxusné modely, čím sa ale nenaplnil Fordov sen vyrábať lacné autá pre všetkých.

Do tretice preto založil Ford 16. júna 1903 v Detroite firmu Ford Motor Company. Touto firmou podnikateľ naplnil svoju víziu o cenovo dostupných autách do poslednej bodky. Po vozidlách, ktoré vyrobil, sa len zaprášilo.

Autá vyrábal ako hodinky, pušky a mäso

Ford svoju továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku. Prevzal koncepciu výroby od hodinárov, puškárov, výrobcov bicyklov a baličov mäsa, pekne všetko premiešal až z toho vzišla pásová výroba.

Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza a kupoval ho v tom čase skoro každý.

Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete.

Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

Americký vynálezca a priemyselník zomrel 7. apríla 1947 v Dearborne americkom Michigane vo veku 84 rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 306
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 830
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 756
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 332
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 057
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 808
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 284
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 855
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 253
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 235

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

KOMENTÁRE

Špačince sú Slavkov II

Vlastnú verziu by vedeli prerozprávať tisícky seniorov, od ktorých skúpili pozemky.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.