Slovenská firma AeroMobil predstavila lietajúce auto

Autá schopné lietania vyvíja viacero firiem.

MONAKO, BRATISLAVA. Zdá sa, že sen o aute, s ktorým môžete jednoducho vzlietnuť, má opäť o kúsok bližšie k skutočnosti. Na výstave Top Marques v Monaku vo štvrtok spoločnosť AeroMobil predstavila nový prototyp svojho lietajúceho auta.

Do predaja by mohol prísť v najbližších troch rokoch. Projekt AeroMobil sa na Slovensku vyvíja od roku 1990 a konštruktéri tvrdia, že pôjde o vôbec prvé komerčné vozidlo svojho druhu.

O pohon AeroMobilu sa stará 300-koňový štvorvalcový letecký motor Rotax 912, výrobca uvádza dolet 750 kilometrov. Na zemi sa Aeromobil pohybuje ako hybrid, benzínový motor dodáva energiu dvom elektromotorom na predných kolesách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pred dvoma rokmi zažil vzostup aj pád

O AeroMobile sa hovorilo hlavne v roku 2015, a to hneď z dvoch dôvodov. Začiatkom roka do projektu vstúpil odborník na marketing Juraj Vaculík.

Po tom, ako na americkom festivale SXSW vystúpil ako riaditeľ spoločnosti s prednáškou, o AeroMobile písali viaceré významné zahraničné technologické weby ako The Verge či Engadget.

V máji Aeromobil zaplnil spravodajstvo opäť, keď s funkčným prototypom jeho vynálezca Štefan Klein havaroval. Keďže Klein stihol ešte vo vzduchu aktivovať padák, nič vážne sa mu nestalo a vývoj Aeromobilu ďalej pokračuje, ďalej už však bez Kleina.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Nitre padol aeromobil aj s jeho vynálezcom

Štefan Klein, inak vedúci Ateliéru Transport Dizajn na Vysokej škole výtvarných umení, z projektu AeroMobil odchádza, píše týždenník Trend. Založí vlastnú firmu, "dizajnérsko-konštrukčný priestor, ktorý bude vytvárať prototypy najmä v oblasti nových typov dopravy, možno aj lietajúce autá,“ cituje Kleina Trend.

Do AeroMobilu tiež nedávno vstúpil nový investor Patrick Hessel. Hessel je zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti c2i, ktorá vyrába kompozitné diely pre letecký a automobilový priemysel.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do Aeromobilu vstupuje nový investor. Mohol by ho dostať do predaja

Poslať auto do vzduchu sa pokúšajú viacerí

Prvé pokusy o skonštruovanie funkčného prototypu lietajúceho automobilu sa objavili ešte v dvadsiatych rokoch 20. storočia.

V roku 1928 testoval prototyp Sky Flivver Henry Ford, zakladateľ automobilky Ford a priekopník pásovej výroby áut. Pilot Sky Flivveru pri teste zomrel, no v roku 1940 Ford vyhlásil, že kombinácia auta a lietadla dnes pôsobí ako vtip, ale v budúcnosti by mohla byť reálna.

V päťdesiatych rokoch začala americká armáda vyvíjať "lietajúce džípy", ktoré boli menšie a ovládateľnejšie ako vrtuľníky. Nakoniec usúdila, že takáto koncepcia je pre moderné bojisko nevhodná a zamerala sa na vývoj bežných helikoptér.

Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik (vírnik drží vo vzduchu vrtuľa, no tá je poháňaná len prúdením vzduchu) skonštruovala spoločnosť Nirvana Systems v českom Přerove. Vozidlo je certifikované na jazdu po ceste, maximálna rýchlosť vo vzduchu je 180 kilometrov za hodinu, na zemi 40 km/h.

Firma plánuje vyrobiť 40 kusov, podľa riaditeľa Pavla Březinu by sa cena mala pohybovať od 2,5 do štyroch miliónov českých korún (asi 93 až 149-tisíc eur).

Do konca roku 2017 chce prototyp lietajúceho auta otestovať aj Airbus Group. Na autosalóne v Ženeve tiež predstavil Airbus v spolupráci so štúdiom Italdesign víziu kabíny, ktorá môže buď na podvozku jazdiť po ceste, alebo s vrtuľami lietať vzduchom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Airbus a Italdesign navrhli lietajúce auto, nepotrebujete ani pilotný preukaz

Do vývoja lietajúcich áut investuje aj spoluzakladateľ Googlu Larry Page, ktorý financuje vývoj prototypov na elektrický pohon, určených na prepravu na krátke vzdialenosti. Vlastný prototyp vyvíja aj firma Uber.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Cykloturistický trip_vol. 5
  2. Hravá inštalácia študentov SPU v mestskom parku
  3. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  4. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  5. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  6. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  7. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  8. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  9. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  10. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 18 359
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 635
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 962
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 055
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 473
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 6 734
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 367
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 4 799
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 557
  10. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 3 486

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ceny bytov sa blížia k vrcholu. Oplatí sa ešte kupovať nehnuteľnosť?

Ak človek zvažuje kúpu nehnuteľnosti, mal by zvážiť viacero faktorov.

Neprehliadnite tiež

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.

BMW ukázalo koncept elektrického BMW, pri maske chladiča sa inšpirovalo Kiou

Maximálny dojazd 400 kilometrov dosiahne po 30 minútach nabíjania.

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.