Slovenská firma AeroMobil predstavila lietajúce auto

Autá schopné lietania vyvíja viacero firiem.

MONAKO, BRATISLAVA. Zdá sa, že sen o aute, s ktorým môžete jednoducho vzlietnuť, má opäť o kúsok bližšie k skutočnosti. Na výstave Top Marques v Monaku vo štvrtok spoločnosť AeroMobil predstavila nový prototyp svojho lietajúceho auta.

Do predaja by mohol prísť v najbližších troch rokoch. Projekt AeroMobil sa na Slovensku vyvíja od roku 1990 a konštruktéri tvrdia, že pôjde o vôbec prvé komerčné vozidlo svojho druhu.

O pohon AeroMobilu sa stará 300-koňový štvorvalcový letecký motor Rotax 912, výrobca uvádza dolet 750 kilometrov. Na zemi sa Aeromobil pohybuje ako hybrid, benzínový motor dodáva energiu dvom elektromotorom na predných kolesách.

Pred dvoma rokmi zažil vzostup aj pád

O AeroMobile sa hovorilo hlavne v roku 2015, a to hneď z dvoch dôvodov. Začiatkom roka do projektu vstúpil odborník na marketing Juraj Vaculík.

Po tom, ako na americkom festivale SXSW vystúpil ako riaditeľ spoločnosti s prednáškou, o AeroMobile písali viaceré významné zahraničné technologické weby ako The Verge či Engadget.

V máji Aeromobil zaplnil spravodajstvo opäť, keď s funkčným prototypom jeho vynálezca Štefan Klein havaroval. Keďže Klein stihol ešte vo vzduchu aktivovať padák, nič vážne sa mu nestalo a vývoj Aeromobilu ďalej pokračuje, ďalej už však bez Kleina.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Nitre padol aeromobil aj s jeho vynálezcom

Štefan Klein, inak vedúci Ateliéru Transport Dizajn na Vysokej škole výtvarných umení, z projektu AeroMobil odchádza, píše týždenník Trend. Založí vlastnú firmu, "dizajnérsko-konštrukčný priestor, ktorý bude vytvárať prototypy najmä v oblasti nových typov dopravy, možno aj lietajúce autá,“ cituje Kleina Trend.

Do AeroMobilu tiež nedávno vstúpil nový investor Patrick Hessel. Hessel je zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti c2i, ktorá vyrába kompozitné diely pre letecký a automobilový priemysel.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do Aeromobilu vstupuje nový investor. Mohol by ho dostať do predaja

Poslať auto do vzduchu sa pokúšajú viacerí

Prvé pokusy o skonštruovanie funkčného prototypu lietajúceho automobilu sa objavili ešte v dvadsiatych rokoch 20. storočia.

V roku 1928 testoval prototyp Sky Flivver Henry Ford, zakladateľ automobilky Ford a priekopník pásovej výroby áut. Pilot Sky Flivveru pri teste zomrel, no v roku 1940 Ford vyhlásil, že kombinácia auta a lietadla dnes pôsobí ako vtip, ale v budúcnosti by mohla byť reálna.

V päťdesiatych rokoch začala americká armáda vyvíjať "lietajúce džípy", ktoré boli menšie a ovládateľnejšie ako vrtuľníky. Nakoniec usúdila, že takáto koncepcia je pre moderné bojisko nevhodná a zamerala sa na vývoj bežných helikoptér.

Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik (vírnik drží vo vzduchu vrtuľa, no tá je poháňaná len prúdením vzduchu) skonštruovala spoločnosť Nirvana Systems v českom Přerove. Vozidlo je certifikované na jazdu po ceste, maximálna rýchlosť vo vzduchu je 180 kilometrov za hodinu, na zemi 40 km/h.

Firma plánuje vyrobiť 40 kusov, podľa riaditeľa Pavla Březinu by sa cena mala pohybovať od 2,5 do štyroch miliónov českých korún (asi 93 až 149-tisíc eur).

Do konca roku 2017 chce prototyp lietajúceho auta otestovať aj Airbus Group. Na autosalóne v Ženeve tiež predstavil Airbus v spolupráci so štúdiom Italdesign víziu kabíny, ktorá môže buď na podvozku jazdiť po ceste, alebo s vrtuľami lietať vzduchom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Airbus a Italdesign navrhli lietajúce auto, nepotrebujete ani pilotný preukaz

Do vývoja lietajúcich áut investuje aj spoluzakladateľ Googlu Larry Page, ktorý financuje vývoj prototypov na elektrický pohon, určených na prepravu na krátke vzdialenosti. Vlastný prototyp vyvíja aj firma Uber.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 12 543
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 417
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 543
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 130
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 341
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 861
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 565
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 416
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 245
  10. Slováci triedia lepšie 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

KOMENTÁRE

Nesrovnal nezvládol už ani oportunizmus

Prečo vám nikto nepovedal o najväčšom zlepšení bratislavskej MHD.

SVET

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, zranil len dvoch ľudí.

DOMOV

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Nech urobíme hocičo, všetko je zlé, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.