SME
reklama

Ako ďaleko pokročila bezpečnosť áut za posledných 20 rokov?

Crash testy ukazujú, prečo je pri zrážke lepšie sedieť v novšom aute.

(Zdroj: Euro NCAP)

Už ste sa viezli s taxikárom, ktorý nemal zapnutý bezpečnostný pás, len zacvaknutú záslepku, aby mu auto nepípalo? A už ste sa viezli v modernom aute, ktoré má také hrubé predné stĺpiky, že v križovatke sa vám za ne schová snáď celý autobus?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie všetky zmeny v mene bezpečnosti posádky každému vyhovujú, podľa videí nižšie však rozhodne majú svoj význam.

Na starších autách sa vozia prevažne vodiči s najväčšou pravdepodobnosťou nehody. Jedná sa o mladých, začínajúcich vodičov, alebo práve naopak, starších a zraniteľnejších.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V starších autách sa zomiera najčastejšie

Poukázať na bezpečnostné riziko pri riadení staršieho vozidla sa rozhodli odborníci z ANCAP, teda z austrálskej obdoby nám známeho testovacieho programu Euro NCAP. Ich štatistiky ukázali, že pri smrteľných nehodách šlo až v tretine prípadov o automobily vyrobené pred rokom 2000.

Tieto vozidlá pritom tvoria iba približne 20% áut jazdiacich po austrálskych cestách.

Aby ľudom ukázali výrazné rozdiely v bezpečnosti, napodobili čelnú zrážku Toyoty Corolla z roku 1998 s jej mladšou verziou z roku 2015. Tá sa na našom trhu vo verzii hatchback predáva pod názvom Auris.

V čase zrážky sa oba vozy rútili proti sebe rýchlosťou takmer 65 kilometrov za hodinu. Okrem zjavných rozdielov v tuhosti karosérie stojí za povšimnutie aj absencia akýchkoľvek airbagov v modeli z roku 1998.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa výsledku testu by posádka tohto vozidla utŕžila vážne zranenia hlavy, nôh, a hrudníka, následkom ktorých by haváriu neprežila. Aj kvôli tomu auto dostalo hodnotenie iba 0,40 bodu z možných 16, vďaka čomu nezískalo ani jednu hviezdičku za bezpečnosť.

Toyota Corolla z roku 2015 získala v testoch plných päť hviezdičiek, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že vodič tohto vozidla by zo zrážky vyviazol iba s ľahkými zraneniami.

Načítavam video...

Autá a figuríny trápia už dvadsať rokov

Podobným porovnaním sa vo februári tohto roku rozhodli osláviť aj dvadsiate výročie Euro NCAP testovania. V tomto prípade porovnávali výsledky v jednom zo testov, ktorými prechádzajú nové automobily.

Rok 1997 reprezentuje malý Rover 100. Jeho konštrukcia vychádza z modelu Metro, ktorý sa vyrábal ešte v osemdesiatych rokoch. Vďaka tomu získal už pri prvých testoch šokujúco nízke hodnotenie, iba jednu hviezdičku, pričom dnešné testy sú ešte omnoho prísnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokrok po dvadsiatich rokoch testovania ukazuje nová Honda Jazz, ktorá má v súčasnosti najvyššie dosiahnuté hodnotenie v kategórii supermini.

Zatiaľ čo posádka Hondy by pravdepodobne mohla otvoriť dvere a mierne otrasená, ale zdravá odkráčať, pasažieri malého Roveru by pravdepodobne také šťastie nemali.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 633
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 585
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  2. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 150
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 631
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 135
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 756
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu