SME
Pondelok, 16. september, 2019 | Meniny má Ľudmila

Audi predstavilo novú A8, jazdí sama a masíruje vám chodidlá

Limuzína dostane 48-voltový elektrický systém.

(Zdroj: Audi)

INGOLSTADT, BRATISLAVA. Nové komfortné prvky, nové asistenčné systémy, nový hybridný systém aj nové dotykové displeje. Nová generácia limuzíny Audi A8 má ambíciu byť technologicky najpokročilejším autom na svete.

Bavorská automobilka predstavila svoju vlajkovú loď dnes, do predaja sa má dostať na jeseň tohto roka s cenou začínajúcou na úrovni 90-tisíc eur.

Hlavnými konkurentami A8 sú BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S. Počtom technológií, hračičiek a vychytávok, ale aj dĺžkou, Audi nemeckých nepriateľov hravo prekoná.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lasery vpredu, organické diódy vzadu

S dĺžkou 5,17 metra (5,3 m ako A8 L s predĺženým rázvorom) je Audi najdlhšou limuzínou vo svojom segmente. Jej dizajn je však skôr evolučný, tvarovo vychádza z modelov ako Audi A5 či SUV Q7, ktoré sa vyrába v Bratislave.

Veľkou novinkou sú prepojené zadné svetlá, ktoré využívajú organické LED diód (OLED). Počas toho, ako vodič k autu prichádza alebo od neho odchádza, sa zadné svetlá postupne rozsvecujú

Načítavám video...

Predné svetlá používajú laserovú technológiu, vďaka čomu dosvietia ďalej ako bežné LEDky. V obrovskej prednej maske si našli miesto viaceré senzory vrátane laserového skeneru, ktorý je podľa Audi použitý v sériovom aute historicky po prvý raz.

Vie ísť v zápche aj zaparkovať

Laserový skener spolu s plejádou ďalších senzorov umožňujú novej A8 jazdiť čiastočne autonómne, bez zásahu šoféra. Na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde sú opačné smery oddelené zvodidlami, dokáže nová A8 šoférovať v zápche až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu úplne sama.

Podobné systémy už majú aj iné autá, no v ich prípade sa systém deaktivuje, keď sa šofér prestane venovať riadeniu (nedrží volant). Systém v Audi sa stará o rozbiehanie, šoférovanie a krútenie volantom bez obmedzenia až dovtedy, kým - ako sa píše v tlačovej správe - "nedosiahne svoje limity" a vyzve vodiča, aby prebral riadenie.

Šofér tiež môže z auta vystúpiť a stojac pri ňom dať cez smartfón pokyn, aby auto samé zaparkovalo.

Otočné koliesko má 16 rokov, Audi sa s ním rozlúčilo

V neprívetivo vyzerajúcom interiéri majú hlavné slovo dotykové displeje. V Audi A8 už nenájdeme otočné koliesko systému MMI, ktoré automobilka používala vo svojich autách od roku 2002.

Koncepciu s dotykovým ovládaním naznačilo Audi minulý rok na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES - a na novej A8 ju uplatnilo v praxi.

Prečítajte si tiež: Veľtrh CES ukazuje budúcnosť interiéru auta Čítajte 

Jeden veľký displej je priamo pred vodičom, ďalšie dva sa nachádzajú na stredovom paneli. Keď sú vypnuté, mali by splývať s lesklým čiernym obkladom - aspoň do momentu, kým nebudú celé zafúľané od odtlačkov prstov.

Audi sľubuje použitie hmatovej odozvy - po stlačení gombíka na dotykovom displeji pocítite akoby kliknutie. Túto technológiu používa napríklad Apple vo svojich smartfónoch a laptopoch.

Audi, samozrejme, myslelo aj na pasažierov vzadu. K dispozícii majú dve veľké multimediálne obrazovky aj ovládač s dotykovou obrazovkou na stredovom tuneli, ktorý má veľkosť smartfónu a je vyberateľný.

To však ani zďaleka nie je najväčšia vychytávka v kabíne A8. K príplatkovému "ležadlovému sedadlu v predĺženej A8 L je k dispozícii aj vyhrievaná a masážna podložka na zadnej strane operadla spolujazdca pre chodidlá pasažiera cestujúceho vzadu.

Načítavám video...

Motorom pomôže 48-voltový systém

Prvými dvoma motormi v ponuke A8 budú trojlitrové šesťvalce - naftový TDI s výkonom 286 koní a benzínový TFSI s výkonom 340 koní. Neskôr sa do ponuky dostanú osemvalce 4,0 TDI (435 koní) a 4,0 TFSI (460 koní).

Vrcholom ponuky bude šesťlitrový dvanásťvalec W12 s dvomi turbami a výkonom 585 koní.

Všetky modely budú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom. Ten funguje ako takzvaný mild-hybrid, kedy malý elektromotor umožnňuje hladké štartovanie, plachtenie s vypnutým motorom a znižuje spotrebu o 0,7 litra na sto kilometrov.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia Čítajte 

Elektrický rozvod s vyšším napätím tiež umožňuje použiť rôzne prvky aktívneho podvozka, ktoré zlepšujú správanie v zákrutách a znižujú náklony.

Okrem mild-hybirdných modelov bude v ponuke aj plug-in hybrid e-tron so šesťvalcom a elektromotorom, schopný prejsť na jedno nabitie 50 kilometrov. Všetky motory sú štandardne vybavené automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Quattro.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  6. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  8. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  9. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  10. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  1. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  2. Atos sa stal členom IDSA
  3. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  4. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  5. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  7. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  8. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  9. Návod na renováciu starých rodinných domov
  10. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 174
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 9 189
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 332
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 038
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 884
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 392
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 5 317
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 779
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 437
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 398

Téma: Limuzíny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Technológie, Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Audi, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Boje v Jemene.
Barbora Berezňáková, režisérka filmu Skutok sa stal.
Stĺpček Petra Schutza

Ropný úder posúva iránsku kauzu do vyššej ligy

Iránske popieranie autorstva popletie akurát Európu.

Komentátor SME Peter Schutz.
Špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq
Ilustračné foto.

Prečo aktivisti vtrhli na frankfurtský autosalón a vyliezli na autá?

Podobné incidenty ďalej znižujú záujem o autá.

Aktivisti vyliezli na strechy vystavených SUV.

Tunel Sitina v smere do Petržalky je pre nehodu neprejazdný

Polícia upozorňuje vodičov, aby na prejazd využili alternatívne trasy.

Ilustračné foto.