SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.

Kolóna po štvrtkovej nehode na diaľnici D1.Kolóna po štvrtkovej nehode na diaľnici D1.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Rozsiahlej kolóne po štvrtkovej hromadnej nehode na diaľnici D1 sa dalo predísť, ak by boli popri diaľnici vybudované kolektory.

Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia Triblavina. Tí dlhodobo žiadajú, aby boli pri plánovanom rozšírení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou postavené aj pozdĺžne kolektory.

Člen OZ Triblavina a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva upozorňuje, že diaľničná križovatka Triblavina s kolektormi mala byť už postavená a skolaudovaná tento rok v máji, no nestalo sa tak.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche," skonštatoval Mrva.

Prečítajte si tiež: Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otočili do protismeru (Minúta po minúte) Čítajte 

Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody. Zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice.

Na viac pruhov do Senca sa bude čakať roky

Ministerstvo dopravy ignoruje potreby občanov, tvrdí Kratochvílová. Situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa podľa nej zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska.

Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. "Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky," skonštatovala.

Prečítajte si tiež: Okolnosti nehody na diaľnici vyšetrujú, škody vyčíslili na 156-tisíc eur Čítajte 

Národná diaľničná spoločnosť vo februári pre agentúru TASR uviedla, že chce namiesto vybudovania súbežných kolektorov pri rekonštrukcii diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou rozšíriť práve Seneckú cestu I/61.

Križovatky sú na kolektory pripravené

Aktivisti však trvajú na tom, aby kolektory boli súčasťou rozšírenia diaľnice, čo vyjadrili aj protestmi či petíciou. "Kolektory by mali odľahčiť regionálnu dopravu a zabezpečiť bezpečnejšiu a plynulejšiu dopravu na diaľnici aj na regionálnych cestách," vysvetlil Mrva.

Budovať sa podľa neho môžu aj postupne, najprv však medzi Bratislavou a mostom nad diaľnicou, ktorý spája Chorvátsky Grob a Bernolákovo. "V druhej fáze sa môžu kolektory vybudovať po Senec a ak to bude situácia vyžadovať, tak aj po Trnavu," spresnil starosta Vajnôr.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ Stella centra: Nedobré zvyky vodičov akoby pribúdali (rozhovor) Čítajte 

OZ Triblavina zároveň upozorňuje, že na D1 medzi Bratislavou a Trnavou, sú ohrozené životy i majetky ľudí. Podľa aktivistov nie je totiž aktuálny stav, keď je odstavný pruh zrušený a na miesto neho je provizórne vyznačený tretí jazdný pruh, v súlade s normami.

Ministerstvo dopravy v apríli pre TASR uviedlo, že diaľničné križovatky Triblavina a Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ak to bude potrebné. "Minister dopravy zriadil expertnú komisiu, ktorá jednoznačne a na základe všetkých opravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov," podotklo však ministerstvo.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  3. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 881
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 685
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 544
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 524
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 835
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 687
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 407
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 642
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 277
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 398

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Naď: Odpočúvali ma rok a pol a teraz ma idú diskreditovať

Je to pomsta za kritiku, hovorí politik z OĽaNO.

Jaroslav Naď
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kiska si z nás robí dobrý deň

Ísť do koalície nemusí, ale nech si nevymýšľa hlúposti.

Peter Tkačenko
Vizualizácia projektu Šírava Park.
Seriál Geniálna priateľka vznikol v produkcii HBO, vysiela ho RTVS.
CYNICKÁ OBLUDA

Kuffov-Chromíkov paradox

Niektorí ľudia tak milujú blížneho svojho, až vlastne nenávidia všetkých ostatných. Tu to máte v prehľadnom grafe.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Scout

Audi e-tron Sportback dostalo atraktívnejšie tvary a jedinečné svetlá

Maximálny dojazd elektromobilu už prekračuje hranicu 400 km.

Audi e-tron Sportback

Aston Martin prichádza medzi poslednými s SUV

Nechýba výkonný osemvalec aj veľký kufor.

Aston Martin DBX