SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Prečo budú mať autá vyššiu spotrebu a prečo je to dobré pre firmy (otázky a odpovede)

Automobilky budú merať spotrebu pre každú výbavu zvlášť.

MINI počas testovania.MINI počas testovania. (Zdroj: BMW Group)

Prečo sa spotreba zhorší?

Od septembra tohto roka sa začína spotreba áut uvádzať podľa novej metodiky WLTP (z anglického Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Spotreba sa bude naďalej merať v laboratóriu na valcovej brzde, ale s autami sa bude jazdiť inak a za iných podmienok.

Aktuálne používaná metodika NEDC pochádza ešte z deväťdesiatych rokov a výrobcovia pri tomto meraní dosahujú extrémne optimistické hodnoty spotreby. Nový spôsob WLTP by mal lepšie odrážať to, ako s autami jazdíme v reálnom živote.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Oficiálna spotreba je len jedným z výsledkov merania. V laboratóriu sa merajú emisie auta - oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOX), pevných častíc a ďalších látok, ktoré tvoria výfukové plyny. Z emisií sa spätne vypočíta spotreba paliva.

Ako funguje WLTP?

Metodika znamená spôsob, ako sa má s autom v laboratóriu jazdiť - koľko sekúnd má ísť akou rýchlosťou, kedy má pridávať a kedy spomaľovať.

Oproti doterajšiemu meraniu ide po novom auto dlhšie, menej stojí na mieste, zrýchľuje prudšie a jazdí vyššou maximálnou aj priemernou rýchlosťou. To napríklad znamená, že väčšiu úlohu zohráva aerodynamika, ale systém automatického vypínania motorov už neprinesie takú úsporu ako pri doterajšom meraní.

To isté auto má podľa metodiky WLTP vyššiu spotrebu aj emisie - pri niektorých autách môže byť rozdiel v spotrebe aj 30-percentný. Výrobca tiež po novom neuvádza konkrétnu hodnotu, ale rozpätie hodnôt od najlepšej po najhoršiu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prečo máme v Európe radi naftu a prečo je to zlé pre životné prostredie Čítajte 

Ako to ovplyvní slovenský trh?

Meranie podľa WLTP nepoteší zákazníkov v krajinách, kde sa od emisií CO2 odvíja výška poplatkov za auto. Napríklad cestná daň vo Veľkej Británii sa platí podľa emisií CO2 - a keďže namerané emisie budú vyššie, zákazníci budú musieť za to isté auto zaplatiť viac.

Vyššia normovaná spotreba však môže potešiť slovenské právnické osoby.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZPE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  2. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. The future of M&A in Europe
  5. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  6. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  7. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  8. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 395
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 291
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 105
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 432
  5. Aká je chémia vôní 9 901
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 441
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 784
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 716
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 129
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 696
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
Minister školstva Branislav Gröhling a minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (obaja SaS).
Ilustračné foto.

Koronavírus na Slovensku: Vakcína od Moderny fungovala pri ťažkom Covide na sto percent (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 839 obetí.

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80