SME
Pondelok, 26. august, 2019 | Meniny má Samuel
NA ČOM SME JAZDILI

Favorit bol hit, ako prvé auto si ho kúpil aj Jaromír Jágr

Najväčší problém vo výrobe Favoritov nastal v prvom štvrťroku 1990. Po amnestii odišlo z fabriky veľa väzňov a v niektorých dielňach nemal kto robiť.

Favorit bol na tú dobu prelomovým automobilom.Favorit bol na tú dobu prelomovým automobilom.(Zdroj: ŠKODA AUTO)

Boli to šialené časy. Ľudia trávili celé dni a noci pred predajňami Mototechny, rozdeľovali si služby a strážili každé auto, ktoré do predajne prišlo. Na automobilovej scéne socialistického Československa sa koncom 80. rokov objavil nový hit - Škoda Favorit.

Prečo ho chcel mať takmer každý? Bola to škodovka s úplne novou koncepciou, absolútna novinka, ktorá nemala s predchádzajúcim modelom Š 742 prakticky nič spoločné.

Prečítajte si tiež: Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom Čítajte 

„V roku 1988 šlo o mimoriadne modernú konštrukciu. Favorit používal viaceré technické riešenia, ktoré často neboli samozrejmé ani pri renomovaných európskych značkách. Unikátny bol jeho celohliníkový motor a celkové zladenie pohonného reťazca. Vôbec, jeho celková vyváženosť a konštrukčná vyspelosť neskôr prekvapila aj samotný Volkswagen. Aj preto sa ho Nemci po kapitálovom vstupe do Škody rozhodli zmodernizovať a naďalej ponechať vo výrobe, hoci pôvodný zámer bol výrobu Favorita zrušiť a nahradiť montážou vlastných modelov," vysvetľuje redaktor časopisu Fleet a fanúšik Favoritov Václav Lipavský.

Článok pokračuje pod video reklamou

Poradovníky sa rešpektovali

Fenoménu Škody Favorit sa venovala aj jedna časť úspešného českého seriálu Vyprávěj, kde si rad na nové auto si trpezlivo vystál deda Josef.

Keďže záujemcov o Favorita bolo oveľa viac, než stihla škodovácka fabrika vyrobiť, tí si vytvárali ľudové samosprávy, ktoré v Mototechne rešpektovali. O novom majiteľovi a termíne kúpy auta tak rozhodovalo umiestenie v poradovníku.

„Z hľadiska výrobných kapacít bolo problémom prekrývanie výroby výbehového modelu Š 105/120 (vtedy už prakticky 130/135/136) a nového Favorita. Výroba novinky sa začínala v Kvasinách, od augusta 1988 sa rozbehla prvá linka aj v Mladej Boleslavi. V roku 1988 fabriku opustilo 21 000 Favoritov, no pôvodných škodoviek s motorom vzadu až 135 000. Ešte v roku 1989 sa popri Favoritoch vyrobilo okolo 80 000 škodoviek so zadným náhonom a ich definitívny koniec prišiel až v roku 1990," hovorí Lipavský.

Najproblematickejším vo výrobe Favoritov bol prvý štvrťrok 1990. „Po amnestii Václava Havla odišlo z fabriky veľa väzňov a v niektorých dielňach nemal prakticky kto robiť. Operatívnou náhradou sa stali vojaci základnej vojenskej služby," dodáva Lipavský.

Jágr zaplatil 85-tisíc

Modrý Favorit s kladnianskou ešpézetkou si kúpila aj hokejová superstar Jaromír Jágr. V roku 1989 mal ešte len 17 rokov, za verziu 136 L zaplatil údajne 85-tisíc korún.

Ďalšou zaujímavosťou bolo, že z prednej časti Favorita sa vo veľkom kradol továrenský znak škodovky - okrídlený šíp.

Prečítajte si tiež: Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom Čítajte 

„Slabinou auta boli chatrné plasty a detaily vyplývajúce zo slabej kvality montáže. Z mechanického hľadiska bol však Favorit húževnatým autom bez typických porúch. Občas odchádzal len automatický sýtič karburátorového motora, ktorý vynaliezaví ľudia nahradili sýtičom ovládaným ručne priamo z kabíny. V porovnaní so staršími škodovkami so zadným náhonom mal Favorit podstatne kvalitnejšiu konštrukciu. Od majiteľa nevyžadoval žiadne špeciálne nároky na servis, na cestách bol naopak prekvapujúco spoľahlivý a nekazil sa," uzavrel Václav Lipavský.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste
  2. Československý make-up stále dobýja svet
  3. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena
  4. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  5. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  6. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  7. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  8. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  9. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  10. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  1. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste
  2. Československý make-up stále dobýja svet
  3. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena
  4. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  5. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  6. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  7. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  8. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Prvá časť
  9. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  10. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 60 229
  2. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 12 822
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 216
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 527
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 8 928
  6. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 7 677
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 6 687
  8. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 583
  9. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami 5 648
  10. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 761

Hlavné správy zo Sme.sk

Threema je anonymná, ale prokurátori sú presvedčení, že správy sú od Kočnera

Policajti neprelomili šifrovanie, Tóth im odovzdal Kočnerov mobil.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Podcast Dobré Ráno
Komentár šéfredaktorky

Nemôžu zo seba vyvrátiť Kočnera ako pokazené jedlo

Kočner nie je fikcia, nie je vymyslená Marvelovská figúrka.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Okrúhly stôl na summite.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq

Nemecko chce do roka 2022 dostať na cesty milión elektromobilov

Začiatkom roka bolo v Nemecku registrovaných len 83-tisíc čisto elektrických vozidiel.

Nabíjací konektor je schovaný v zadnom nárazníku.

Automobilový dodávateľ IAC otvorí v Rakúsku nový výskumno-vývojový areál

Zariadenie v Burgenlandsku má vytvoriť približne 200 pracovných miest.

Skontroluje sa dotiahnutie matíc na kolesách, podľa objednávky zákazníka montujú ochranné matice.
Toyota Corolla Hatchback