SME
reklama

Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme

Na západe bol o ne len malý záujem, na východe lepšie neboli.

GAZ-24 Volga. (Zdroj: Archív SME.)

Mnohí nostalgicky spomínajú, ako na zadných sedadlách týchto áut cestovali na dovolenku do Chorvátska či na Balaton. A tiež na to, ako im počas cesty vyvrela voda v chladiči, ako museli kvapkať benzín na sviečky alebo podobmácky opravovať niektorú zo súčiastok, ktorá sa skôr či neskôr pokazila.

Pretože sa autá socializmu navrhovali a vyrábali s ohľadom na cenu, mnohé sa stali známe svojou nevalnou kvalitou a nízkou spoľahlivosťou. Bolo ich málo, zákazníci si často nemohli vybrať ani farbu či výbavu, ale pamätníkom sa k nim viažu pekné spomienky - a preto sa k nim radi vracajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripravili sme pre výber najzaujímavejších áut, aké na našich cestách za minulého režimu jazdili.

Lada 2101 – 21011 žiguli

Vo výrobe: 1970 – 2012 v meste Togliatti (Toľjatti) v Rusku

Karoséria: štvordverový sedan a päťdverové kombi; motor vpredu, pohon vzadu

Motor: benzínové štvorvalce 1,2 – 1,7 litra; výkon 60 – 75 koní

Ruská automobilka AvtoVAZ získala licenciu na výrobu tohto auta od talianskeho Fiatu. Taliani sa rozhodli, že modelu 124 predĺžia život – tým, že poskytnú licenciu na jeho výrobu rozvojovým krajinám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé lady s okrúhlymi svetlami sa na fiat skutočne ponášali. Neskoršie kusy už dostali hranaté predné svetlá. Auto nieslo počas života rôzne názvy – VAZ, Lada, Žiguli – podľa roku výroby a podľa toho, či išlo o auto pre domáci, ruský trh, alebo bolo určené na export. Mimochodom, Žiguli sa volá podľa pohoria neďaleko mesta Togliatti, kde sa auto vyrábalo.

Lady sa exportovali aj do západnej Európy, kde sa predávali pod označeniami 1200 a 1500 podľa objemu motora, neskôr aj Nova a Riva. Oproti Fiatu 124 bola lada navrhnutá tak, aby bola odolnejšia a vydržala náročnejšie podmienky a nižšie teploty.

Pamätníci radi spomínajú na to, že ľahký sedan s ťažkým motorom vpredu mal na snehu problém s rozbiehaním a tendenciu ísť do pretáčavého šmyku. Pomohlo zaťaženie zadnej nápravy nákladom v kufri.

Prečítajte si tiež: Zrodil ich socializmus a stali sa ikonami ciest Čítajte 

Wartburg 353

Vo výrobe: 1966 – 1991 v meste Eisenach vo východnom Nemecku

Karoséria: štvordverový sedan a päťdverové kombi; motor vpredu, pohon vpredu

Motor: dvojtaktný benzínový trojvalec 1,0 litra; výkon 50 – 57 koní

Východonemecký wartburg bol známy najmä vďaka svojim technickým riešeniam, ktoré boli zastarané už v čase, keď prichádzal na trh. Wartburg poháňal hlučný dvojtaktný litrový trojvalec – ako je pre dvojtakty typické, olej sa miešal s benzínom a zle spálená zmes prenasledovala auto v podobe kúdolu bieleho dymu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C52H5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu