SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

(Zdroj: Filip Režný)

FRANKFURT. Stánok Audi sa tento rok na Frankfurtskom autosalóne niesol v znamení autonómnych vozidiel, nové Audi A8 dostalo technológie, ktoré z neho robia autonómne vozidlo tretieho stupňa.

Na pódiu sa však objavili aj dve štúdie autonómnych vozidiel, Elaine a Aicon. Zatiaľ čo Aicon je víziou vzdialenejšej budúcnosti, Elaine má k sériovému vozidlu oveľa bližšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oba koncepty sú vybavené systémom Audi AI, ktorý je vlastne akousi formou umelej inteligencie. Podľa slov automobilky by tieto vozidlá mali byť schopné učenia, rozmýšľania, a dokonca empatie. V realite to znamená, že sa dokážu prispôsobiť situácii, predvídať čo sa udeje ďalej, a dokonca odhadnúť aj priania posádky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Audi Aicon

Z týchto dvoch je Aicon víziou tej vzdialenejšej budúcnosti. Ak vás baví šoférovať, pravdepodobne vás veľmi zaujímať nebude. Nie je totiž vybavený pedálmi ani volantom, dokonca ani bezpečnostnými pásmi.

Vozidlo je navrhnuté pre plne autonómne fungovanie a absencia tradičných ovládacích prvkov uvoľnila ešte viac miesta v už tak veľkorysej kabíne. Hoci na fotkách pôsobí menší, Aicon meria až 5,4 metra. Sedadlá sa dajú prispôsobiť na oddych aj na prácu.

Každé z obrovských 26-palcových kolies je poháňané vlastným elektromotorom, spolu dodávajú 354 koní a 550 Nm krútiaceho momentu. Dojazd na jedno nabitie by mal byť až 800 kilometrov. Na 80% kapacity ho špeciálna 800-voltová nabíjačka nabije za menej ako 30 minút, mal by byť schopný aj bezdrôtového nabíjania.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže ide o plne autonómne vozidlo, tradičné svetlá v prednej časti nahradili senzory a akýsi "displej", ktorého funkciou už nie je osvetľovanie cesty, ale komunikácia s okolím. Prostredníctvom rôznych farieb a tvarov má oznamovať okolitým motoristom aj chodcom čo sa chystá urobiť. Zároveň môže napodobovať oči a doslova udržiavať očný kontakt.

Audi Elaine

Elaine je podstatne bližšie sériovej podobe, vychádza zo štúdie e-tron Sportback, ktorú automobilka predstavila nedávno v Šanghaji. Je dosť možné, že v najbližších rokoch uvidíme aj produkčný automobil vychádzajúci z tohto konceptu.

Tento elektromobil je poháňaný sústavou troch elektromotorov, ktorá je veľmi podobná systému, ktorý uvidíme v pripravovaných elektromobiloch Audi. Dva motory poháňajú zadnú nápravu, tretí poháňa predné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Výkon týchto motorov je 435 koní v normálnom režime. Ak vám to však napríklad pri predbiehaní do kopca nestačí, systém dokáže ponúknuť až 503 koní. V tomto režime na stovku zrýchli za 4,5 sekundy.

Dojazd na jedno nabitie je 500 kilometrov a koncept ponúka nabíjanie pomocou 150-kilowattovej nabíjačky alebo bezdrôtové indukčné nabíjanie.

Elaine používa na autonómnu jazdu podobnú technológiu ako nová A8, no v oveľa pokročilejšej verzii. Samostatnej jazdy by malo byť vozidlo schopné až do rýchlosti 130 kilometrov za hodinu, čo je viac ako dvojnásobok oproti A8.

Zaujimavým je aj systém Audi Fit Driver, ktorý monitoruje telesné funkcie vodiča a na ich základe prispôsobuje teplotu, osvetlenie, masáž, či dokonca poskytuje pokyny k dýchacím cvičeniam. Vodič by sa v tomto aute mal zrelaxovať ako v žiadnom inom.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte nejakú chvíľu potrvá, kým nás na cestách budú autá sledovať pohľadom, ako to sľubuje koncept Aicon. Je však aj tak zaujimavé vidieť ako sa budú autá meniť, keď sa z vodiča stane už iba pasažier.

Z krátkodobého hľadiska je však druhá štúdia, Elaine, veľmi zaujímavá, keďže nám výrazne približuje akým smerom sa vydajú chystané elektromobily Audi, ktoré by sme mohli vidieť už v roku 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  2. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  4. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  5. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  6. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  7. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 7 283
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 991
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 128
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 396
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 365
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 5 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


19 h
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


23 h
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Slovenský Grob
  2. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  3. Věra Tepličková: Že by sa dvaja tak dlho hľadali, až sa našli?
  4. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  5. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  6. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  7. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 062
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 361
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 710
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 652
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 583
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 812
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 640
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 591
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu