MNÍCHOV. Kľúče od auta sa stali neodmysliteľnou súčasťou automobilovej histórie. Najprv sa nimi autá len uzamykali, neskôr aj štartovali a postupne pribúdali ďalšie funkcie.
Dnes však už málokto musí mechanicky odomykať auto a čoraz zriedkavejšie kľúč slúži pri štartovaní. Je to už vlastne iba diaľkový ovládač s baterkou na odomknutie auta a rozpojenie imobilizéra.
Je pravda, že aj moderné autá majú v ovládači zabudovaný mechanický kľúč, ale ten sa používa iba v núdzovom prípade, napríklad pri vybití batérie.
Vo vrecku iba zavadzajú
Člen predstavenstva BMW, Ian Robertson, sa preto zamyslel, či je vôbec potrebné, aby nám kľúče od auta v súčasnosti zaberali miesto vo vrecku. V rozhovore pre Automotive News sa preto pýta: „Úprimne, koľko ľudí kľúč naozaj potrebuje?“
Či už si predstavíme kľúče od Tesly v tvare auta, kartu od Renaultu alebo kľúč od BMW radu 7 so zabudovaným displejom, všetko sa to dá nahradiť aplikáciou v mobile, tvrdí Autoevolution.
S rovnakým nápadom prišla už pred časom Tesla. Jej najnovší Model 3 nemá kľúč a majitelia sa do auta dostanú práve cez mobilnú aplikáciu, ktorá s autom komunikuje cez Bluetooth.
Kľúč zrušila už aj Tesla
Automobilka myslela aj na núdzový režim a k autu majiteľ dostane záložnú NFC kartu (Near Field Communication). Jej fungovanie je podobné ako prístup do zabezpečených objektov. Kartu stačí priložiť na stĺpik karosérie medzi okná a dvere sa otvoria. Podobne je to aj so štartovaním.
Podľa Robertsona ľudia sú na kľúče zvyknutí, ale už ich nepotrebujú, čo vidí na vlastnom používateľskom správaní. „Nikdy ho z vrecka nevyberám, tak načo ho musím nosiť všade so sebou," povedal na margo kľúčov.
BMW sa s myšlienkou zrušenia kľúčov zatiaľ iba iba pohráva a nespresnilo, kedy by sa na trhu mohli objaviť prvé autá bez kľúču. „Skúmame, či je to možné a či to dokážeme. Uvidíme, či to môžeme zmeniť už teraz alebo až v určitom bode v budúcnosti,“ priblížil Robertson.