OSLO, BRATISLAVA. Podvodmi pri emisných testoch chceli automobilky získať konkurenčnú výhodu oproti iným značkám, no vysoké emisie sa vážne podpísali na zdraví ľudí. Vypláva to z výsledkov štúdie vedcov z Nórska, Rakúska, Švédska a Holandska, ktoré zverejnili minulý týždeň v zborníku Environmental Research Letters.
Emisné normy Euro
Predpisujú maximálne množstvo týchto látok vo výfukových plynoch:
- oxid uhoľnatý (CO),
- uhľovodíky,
- oxidy dusíka (NOx),
- pevné častice.
Maximálne emisie oxidu uhličitého (CO2) nie sú predpísané normami Euro, k ich postupnému znižovaniu vedie iné úniové nariadenie.
V štúdii vedci spočítali, že príčinou 10-tisíc predčasných úmrtí v roku 2013 boli pevné častice alebo zvýšená konentrácia ozónu v ovzduší, ktorú spôsobili nadmerné emisie výfukových plynov.
Približne polovici týchto úmrtí by sa dalo zabrániť, keby autá spĺňali Európskou úniou predpísané limity emsií oxidov dusíka (normy Euro). Takmer 80 percentám úmrtí by sa predišlo, keby naftové autá vypúšťali len toľko oxidov dusíka, ako benzínové autá.
Závery tejto štúdie zodpovedajú staršiemu výskumu, zverejnenému vo vedeckom časopise Nature. Podľa neho natfové autá prekračujúce emisné limity spôsobili v roku 2015 celosvetovo približne 38-tisíc predčasných úmrtí.