SME
reklama

Začal sa autosalón v Nitre. Patrí hlavne malým SUV

Na slovenskom autosalóne ukážu novinku z Česka.

(Zdroj: Michael Kasarda)

NITRA, BRATISLAVA. Vyberáte si nové auto? Je čoraz väčšia šanca, že sa pozeráte hlavne na SUV s vysokým podvozkom, veľkými kolesami a nárazníkmi z nenalakovaného plastu. Zákazníkov netrápia elektromobily ani hybridy s nižšou spotrebou, dôležitý je pre nich robustný, terénny vzhľad a vysoký posed.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predaje nových áut ťahá segment SUV, vyplýva z údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics. Už minulý rok tvoril segment SUV štvrtinu všetkých predaných áut v Európe.

Analytici očakávajú, že tento rok sa predajú štyri milióny SUV, čo je 28 percent trhu. Do roku 2020 by mal podiel SUV na celkových predajoch v Európe prekročiť tretinový podiel, čiže asi 5,7 milióna kusov, odhadujú analytici spoločnosti LMC Automotive. Konkurenč­ný boj sa pritom ešte vyostruje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viacerých nových zá­ stupcov tohto segmentu sme spoznali na septembrovom autosalóne vo Frankfurte. Niektoré novinky sa objavia aj na autosalóne v Nitre, ktorý sa dnes začal.

Šíria sa po svete

„Je to globálny fenomén, ktorý sa začal v Amerike,“ vysvetľuje módu SUV Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO. „SUV sa rozšírili do Európy a Číny a teraz formujú rozvíjajúce sa trhy ako Brazília, India a juhovýchodná Ázia.“

V Spojených štátoch tvorili predaje veľkých a menších SUV a pickupov spolu 60,7 percenta trhu, v Číne majú SUV 40-­percentný podiel, píše web Automotive News. Automotive News uvádza, že zákazníkov láka kombiná­ cia dostatočne praktických vlastností a vzhľadu, ktorý je atraktívnejší než pri bež­ ných autách.

Kúpa SUV je viac emocionálna než racionálna, a zákazník je preto ochotný minúť viac peňazí. Na SUV sa dobre zarába SUV pritom nie sú kon­ štrukčne príliš odlišné od nízkych áut, ale sú o niečo drahšie – predávajú sa teda s väčšou maržou, čo je dobrá správa pre výrobcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ceny sú určené podľa toho, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť. Vidíme, že na SUV si cenia robustnosť, vysoký posed a veľké kolesá – inak by si ich nekupovali,“ povedala pre Automotive News riaditeľka Citroënu Linda Jackson. Citroënu v ponuke SUV chýbali, tento rok predstavil hneď dva modely.

Predaje SUV pomáhajú aj značkám, ktoré v minulosti v tomto segmente zastú­ penie nemali. Napríklad SUV od Bentley, Jaguaru či Maserati predstavené v minulých rokoch, sa stali najpredávanejší­ mi modelmi svojich značiek.

Nová generácia veľkého SUV Volvo XC90 švédsku značku zachránila zo straty, aktuálne tvoria terénne SUV asi polovicu predajov Volva.

Najmenší segment rastie najviac

Na novinky je bohatý hlavne segment malých mestských SUV. Na jesennom frankfurtskom autosalóne absolvovali premiéru Hyundai Kona, Kia Stonic, Volkswagen T­-Roc, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, faceliftovaný Ford EcoSport či lacná a odolná Dacia Duster. Predajom v tomto segmente vedie Renault Captur, ktorý tento rok absolvoval miernu modernizáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malé SUV v modelových radoch nahrádzajú MPV, napríklad Aircross nastupuje namiesto Citroënu C3 Picasso, ktorý sa vyrábal v Trnave. Aj Škoda plánuje vymeniť populárnu Fabiu Combi za malé SUV s vyšším podvozkom. Ich hlavným lákadlom je vyšší posed, ktorý uľahčuje nastupovanie a vystupovanie a zlepšuje výhľad.

Aj v segmente stredných SUV prichádzajú na trh viaceré novinky, napríklad Opel Grandland X či Škoda Karoq, ale aj luxusnejší Jaguar E­-Pace.

Na slovenskom autosalóne ukážu novinku z Česka

Práve slovenská premiéra Škody Karoq by mohla pritiahnuť návštevníkov na autosalón v Nitre, ktorý sa koná od 5. do 8. októbra na výstavisku Agrokomplex. Karoq je po technickej stránke založený na minulý rok predstavenom Seate Ateca, no má výbavu rozšírenú napríklad o vyberateľné zadné sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem českého zástupcu SUV sa predstaví napríklad luxusný Range Rover Velar, ale aj úžitková Lada 4x4 (predtým Niva), ktorá dostane päť­ dverovú karosériu.

V Nitre tak neuvidíme najnovšie športové autá so stovkami koní a šesťcifernými cenami, o ktorých môže väčšina len snívať.

Počas návštevy Agrokomplexu budú mať návštevníci príležitosť porovnať viacerých nových zástupcov kategó­ rie SUV – a práve medzi nimi sa čoraz viac Európanov rozhoduje pri kúpe nového auta. A, ako sa pri podobných akciách uvá­ dza, nebude chýbať ani bohatý sprievodný program.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 147
  2. Každý piaty zomrie 8 841
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 774
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 8 252
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 798
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 730
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 508
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 906
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  2. Tupou Ceruzou: RTVS
  3. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  4. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 5/11
  6. Jozef Sitko: Pellegrini verzus Kováč (3.)
  7. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  8. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 192
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 449
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 701
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 651
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 768
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 146
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 094
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 709
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu