NITRA, BRATISLAVA. Vyberáte si nové auto? Je čoraz väčšia šanca, že sa pozeráte hlavne na SUV s vysokým podvozkom, veľkými kolesami a nárazníkmi z nenalakovaného plastu. Zákazníkov netrápia elektromobily ani hybridy s nižšou spotrebou, dôležitý je pre nich robustný, terénny vzhľad a vysoký posed.
Predaje nových áut ťahá segment SUV, vyplýva z údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics. Už minulý rok tvoril segment SUV štvrtinu všetkých predaných áut v Európe.
Analytici očakávajú, že tento rok sa predajú štyri milióny SUV, čo je 28 percent trhu. Do roku 2020 by mal podiel SUV na celkových predajoch v Európe prekročiť tretinový podiel, čiže asi 5,7 milióna kusov, odhadujú analytici spoločnosti LMC Automotive. Konkurenčný boj sa pritom ešte vyostruje.
Viacerých nových zá stupcov tohto segmentu sme spoznali na septembrovom autosalóne vo Frankfurte. Niektoré novinky sa objavia aj na autosalóne v Nitre, ktorý sa dnes začal.
Šíria sa po svete
Autosalón Nitra - výstavné premiéry SUV
- Citroën C3 Aircross
- Hyundai Kona
- Kia Stonic
- Mazda CX-5 (facelift)
- Nissan Qashqai a X-Trail (facelift
- Opel Grandland X
- Peugeot 5008
- Range Rover Velar
- Renault Captur (facelift)
- Seat Arona
- Škoda Karoq
- Volkswagen T-Roc
- Volkswagen Tiguan Allspace
- Volvo XC60
„Je to globálny fenomén, ktorý sa začal v Amerike,“ vysvetľuje módu SUV Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO. „SUV sa rozšírili do Európy a Číny a teraz formujú rozvíjajúce sa trhy ako Brazília, India a juhovýchodná Ázia.“
V Spojených štátoch tvorili predaje veľkých a menších SUV a pickupov spolu 60,7 percenta trhu, v Číne majú SUV 40-percentný podiel, píše web Automotive News. Automotive News uvádza, že zákazníkov láka kombiná cia dostatočne praktických vlastností a vzhľadu, ktorý je atraktívnejší než pri bež ných autách.
Kúpa SUV je viac emocionálna než racionálna, a zákazník je preto ochotný minúť viac peňazí. Na SUV sa dobre zarába SUV pritom nie sú kon štrukčne príliš odlišné od nízkych áut, ale sú o niečo drahšie – predávajú sa teda s väčšou maržou, čo je dobrá správa pre výrobcov.
„Ceny sú určené podľa toho, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť. Vidíme, že na SUV si cenia robustnosť, vysoký posed a veľké kolesá – inak by si ich nekupovali,“ povedala pre Automotive News riaditeľka Citroënu Linda Jackson. Citroënu v ponuke SUV chýbali, tento rok predstavil hneď dva modely.
Predaje SUV pomáhajú aj značkám, ktoré v minulosti v tomto segmente zastú penie nemali. Napríklad SUV od Bentley, Jaguaru či Maserati predstavené v minulých rokoch, sa stali najpredávanejší mi modelmi svojich značiek.
Nová generácia veľkého SUV Volvo XC90 švédsku značku zachránila zo straty, aktuálne tvoria terénne SUV asi polovicu predajov Volva.
Najmenší segment rastie najviac
Na novinky je bohatý hlavne segment malých mestských SUV. Na jesennom frankfurtskom autosalóne absolvovali premiéru Hyundai Kona, Kia Stonic, Volkswagen T-Roc, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, faceliftovaný Ford EcoSport či lacná a odolná Dacia Duster. Predajom v tomto segmente vedie Renault Captur, ktorý tento rok absolvoval miernu modernizáciu.
Malé SUV v modelových radoch nahrádzajú MPV, napríklad Aircross nastupuje namiesto Citroënu C3 Picasso, ktorý sa vyrábal v Trnave. Aj Škoda plánuje vymeniť populárnu Fabiu Combi za malé SUV s vyšším podvozkom. Ich hlavným lákadlom je vyšší posed, ktorý uľahčuje nastupovanie a vystupovanie a zlepšuje výhľad.
Aj v segmente stredných SUV prichádzajú na trh viaceré novinky, napríklad Opel Grandland X či Škoda Karoq, ale aj luxusnejší Jaguar E-Pace.
Na slovenskom autosalóne ukážu novinku z Česka
Práve slovenská premiéra Škody Karoq by mohla pritiahnuť návštevníkov na autosalón v Nitre, ktorý sa koná od 5. do 8. októbra na výstavisku Agrokomplex. Karoq je po technickej stránke založený na minulý rok predstavenom Seate Ateca, no má výbavu rozšírenú napríklad o vyberateľné zadné sedadlá.
Okrem českého zástupcu SUV sa predstaví napríklad luxusný Range Rover Velar, ale aj úžitková Lada 4x4 (predtým Niva), ktorá dostane päť dverovú karosériu.
V Nitre tak neuvidíme najnovšie športové autá so stovkami koní a šesťcifernými cenami, o ktorých môže väčšina len snívať.
Počas návštevy Agrokomplexu budú mať návštevníci príležitosť porovnať viacerých nových zástupcov kategó rie SUV – a práve medzi nimi sa čoraz viac Európanov rozhoduje pri kúpe nového auta. A, ako sa pri podobných akciách uvá dza, nebude chýbať ani bohatý sprievodný program.