Je vodík palivo budúcnosti, alebo iba kuriozita? (otázky a odpovede)

Spolu s novým Mercedesom GLC F-Cell budú na trhu už štyri autá na palivové články, no od dostupnosti pre masy majú ešte ďaleko.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Ako fungujú vodíkové autá?

Technológia palivových článkov je známa už od roku 1801. Vo vozidlách sa s ňou stretávame okolo roku 1959, no do 90. rokov sa ňou nikto veľmi nezaoberal.

Až pomerne nedávno sa o technológiu začali zaujímať veľké automobilky a ukazuje sa, že vodík by sa mohol v budúcnosti stať vhodnou náhradou za fosílne palivá.

O samotný pohon sa stará elektromotor, podobne ako v tradičných elektrických autách. Rozdiel je, že v takomto vozidle batériu nahrádzajú palivové články, ktoré produkujú elektrinu prostredníctvom chemickej reakcie vodíka a kyslíka.

Vodík býva skladovaný v tlakovej nádobe, do ktorej sa tankuje na špeciálnych čerpacích staniciach, kyslík sa jednoducho získava z okolitého vzduchu. Systém býva doplnený vyrovnávacím akumulátorom alebo batériou, podobne ako hybridy.

Aké sú výhody takéhoto pohonu?

Prevádzka vodíkového automobilu je výhodná z ekologického aj ekonomického hľadiska.

Pri chemickej reakcii v palivovom článku vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe elektrickej energie iba čistá voda, teda takýto automobil produkuje nulové emisie.

Vodík sa môže získavať napríklad z vody elektrolýzou, na ktorú je ale potrebná elektrická energia. Vodík sa takto stáva vlastne len médiom, ktorým sa v aute uchováva elektrická energia.

V konečnom dôsledku je situácia veľmi podobná ako pri tradičných elektrických vozidlách, emisie závisia od spôsobu výroby paliva.

Z ekonomického hľadiska je samotná prevádzka lacnejšia ako pri spaľovacích motoroch, tankovanie vodíka vychádza lacnejšie ako fosílne palivá. Pri súčasných modeloch trvá natankovanie plnej nádrže približne tri minúty.

Prečo nejazdíme všetci na vodíkových autách?

Jedným z najväčších problémov je práve získavanie čistého vodíka. Veľká časť sa dnes získava zo zemného plynu a pri jeho výrobe sa uvoľňuje množstvo oxidu uhličitého. Čistejšie technológie sú v súčasnosti ešte drahé.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 699
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 673
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 110
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 487
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 546
  6. Splnený sen 2 259
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 748
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 125
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 094
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 977

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.