Je vodík palivo budúcnosti, alebo iba kuriozita? (otázky a odpovede)

Spolu s novým Mercedesom GLC F-Cell budú na trhu už štyri autá na palivové články, no od dostupnosti pre masy majú ešte ďaleko.

(Zdroj: Mercedes-Benz)
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako fungujú vodíkové autá?

Technológia palivových článkov je známa už od roku 1801. Vo vozidlách sa s ňou stretávame okolo roku 1959, no do 90. rokov sa ňou nikto veľmi nezaoberal.

Až pomerne nedávno sa o technológiu začali zaujímať veľké automobilky a ukazuje sa, že vodík by sa mohol v budúcnosti stať vhodnou náhradou za fosílne palivá.

O samotný pohon sa stará elektromotor, podobne ako v tradičných elektrických autách. Rozdiel je, že v takomto vozidle batériu nahrádzajú palivové články, ktoré produkujú elektrinu prostredníctvom chemickej reakcie vodíka a kyslíka.

Vodík býva skladovaný v tlakovej nádobe, do ktorej sa tankuje na špeciálnych čerpacích staniciach, kyslík sa jednoducho získava z okolitého vzduchu. Systém býva doplnený vyrovnávacím akumulátorom alebo batériou, podobne ako hybridy.

Aké sú výhody takéhoto pohonu?

Prevádzka vodíkového automobilu je výhodná z ekologického aj ekonomického hľadiska.

Pri chemickej reakcii v palivovom článku vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe elektrickej energie iba čistá voda, teda takýto automobil produkuje nulové emisie.

Vodík sa môže získavať napríklad z vody elektrolýzou, na ktorú je ale potrebná elektrická energia. Vodík sa takto stáva vlastne len médiom, ktorým sa v aute uchováva elektrická energia.

V konečnom dôsledku je situácia veľmi podobná ako pri tradičných elektrických vozidlách, emisie závisia od spôsobu výroby paliva.

Z ekonomického hľadiska je samotná prevádzka lacnejšia ako pri spaľovacích motoroch, tankovanie vodíka vychádza lacnejšie ako fosílne palivá. Pri súčasných modeloch trvá natankovanie plnej nádrže približne tri minúty.

Prečo nejazdíme všetci na vodíkových autách?

Jedným z najväčších problémov je práve získavanie čistého vodíka. Veľká časť sa dnes získava zo zemného plynu a pri jeho výrobe sa uvoľňuje množstvo oxidu uhličitého. Čistejšie technológie sú v súčasnosti ešte drahé.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  4. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  5. Noc architektúry 2018
  6. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  7. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  8. Talent - vzdelanie - úspech
  9. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  10. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 472
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 460
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 590
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 7 458
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 358
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 4 483
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 702
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 440
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 434
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 085

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Mercedes-Benz

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.

ŠPORT

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Slováci našli systém, disciplínu nie.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.